VadeVi
Ferran Centelles anima la Terra Alta a fer “vins magnífics a preus elevats”

Un centenar d’empresaris i professionals de cellers, restauració i viticultura de la Terra Alta han participat en la jornada Wine Tour d’elBulliFundation i CaixaBank que ha tingut lloc aquest final de setmana a Gandesa. El director de Begudes de la fundació, Ferran Centelles, ha parlat sobre les potencialitats de la varietat insígnia, la garnatxa, de les eines de promoció, de les singularitats i de la recerca científica que han fet amb Sapiens del Vi i que obre molts camins al sector. El projecte va començar fa cinc anys i “està a punt d’acabar”, com apuntava Centelles i ha recollit l’ACN. A partir del mètode Sapiens, deia, s’ha buscat “explicar, replantejar, repensar el món del vi, per crear enciclopèdies que serveixin a les futures generacions i per a explicar-lo arreu del món”.

Garnatxa, modernisme, patrimoni

A la Terra Alta, per exemple, el sommelier ha destacat que el sector ha de reforçar i projectar totes les singularitats que té, com la varietat autòctona, el modernisme, el patrimoni, el paisatge o la cultura. “L’enoturisme, ho sento, però no existeix. Existeix el turisme i amb el cupatge amb la història o l’art, n’ha de treure partit el món del vi”, ha defensat Centelles.

De fet, per al representant de la Fundació, el sector ha d’encaminar també la seva projecció en els seus “valors intangibles” perquè “els seus vins ja expressen territori” i aquest és “un valor no tan evident, ni fàcil” d’aconseguir. “La qualitat i la modernització dels cellers de la Terra Alta ha sigut bàsica, però ara es tracta d’explicar-ho i de fer entendre la història, de contar quin partit pot treure el client en tastar un vi de la Terra Alta“, ha reivindicat.

Centelles, segon per la dreta, amb diversos presidents de les DO tarragonines | Foto: Anna Ferràs, ACN

Deures per als cellers terraltins

El sommelier ha posat deures als cellers i professionals del vi de la Terra Alta: “millorar i mirar cap a fora per explicar els seus vins al món” i guanyar “valor, preu i reconeixement”. Concretament, Centelles ha proposat crear un centre d’interpretació iber del vi, a partir de les restes arqueològiques descobertes al jaciment del Coll del Moro, reivindicar el llegat de Gaudí a través de l’obra del seu deixeble César Martinell i les catedrals del vi, o crear un segell “únic i identificable” per a les ampolles de vi que representi tots aquests valors.

Explicar històries incrementa el valor dels vins

Sobre la garnatxa, una “varietat ancestral” que no se sap d’on ve, el sommelier d’elBulli també ha demanat més recerca, sobretot per trencar mites sobre la seva acidesa i frescor i per descobrir les potencialitats que té la varietat a partir del compost aromàtic TDN (trimetil dihidronaftalen). Centelles ha animat la DO a treure rèdit de l’estudi científic japonès que analitza, segons l’ascens dels aromes, quina és la millor copa de vidre on servir cada vi i descobrir quina és “la copa de la garnatxa”.

Finalment, Centelles ha mostrat un estudi d’elBulliFundation, els resultats del qual es publicaran aviat, que demostra que cal “seduir” per promocionar un producte i que les recomanacions d’un vi han de respondre al “per què” i a les emocions, no a informacions descriptives.

Explicar històries fa augmentar el valor dels vins“, apuntava, i ha posat un últim repte als productors de la Terra Alta. “No ha de fer por fer productes exclusius, vins magnífics a preus elevats”, ha defensat, sobretot perquè és un segment de mercat on la sommelieria troba a faltar referències de la comarca. “Sigueu valents perquè si no es venen, són igualment productes que empenen”, ha afegit.

El sommelier, durant la presentació | Foto: Anna Ferràs, ACN

Laboratori d’emprenedoria

El president en funcions de la DO Terra Alta, Joan Arrufí, ha agraït l’organització de la jornada convençut que “el món vitivinícola ha de continuar aprenent i escoltant” i ha defensat que és moment d’invertir per promocionar la comunicació de la feina que es fa a la comarca, després del creixement exponencial dels darrers anys i d’una presència dins i fora del país important – s’exporta el 55% de la producció -.

El Wine Tour està organitzat per CaixaBank. El director territorial a Catalunya, Josep Maria Gonzàlez, ha apuntat que la voluntat és “oferir als clients experiències i ajudes més enllà dels seus productes financers” i que el món de l’emprenedoria pugui accedir a Caixa Bank Lab, una iniciativa amb diferents ajudes per a emprendre negocis o per a desenvolupar els que ja tenen en marxa.

Més notícies
Notícia: Ferran Centelles: “Som màquines perfectes, però coneixem poc el nostre cos”
Comparteix
El sommelier ha presentat aquesta setmana el sisè volum de 'Sapiens del Vi', dedicat a l'anàlisi sensorial
Notícia: Ferran Centelles: “Tenim una gran oportunitat amb els vins de finca”
Comparteix
La veu d'un sa(vi) a través d'un relat pausat i una conversa tranquil·la
Notícia: Ferran Centelles “no veu clar” que l’agricultura ecològica sigui el futur
Comparteix
El sommelier d'elBulliFoundation recorda que la petjada de carboni d'aquesta producció és més alta i repassa diverses accions més que s'estan duent a terme

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa