VadeVi
Històries i paisatges del vi, enoturisme i grans possibilitats de futur
  • CA

La segona jornada del seminari internacional sobre enoturisme ‘Noves oportunitats i reptes en el turisme del vi ’va transcórrer al Priorat, endintsant-se en el territori i després de les ponències, els participants van conèixer dues iniciatives de primera mà, ja que es va dur a terme la visita al Castell del Vi i també a la Cooperativa de Capçanes, amb un tast de vins d’aquest celler.

La jornada va començar a VITEC –Parc Tecnològic del Vi-, amb la benvinguda per part del director, Sergi de Lamo, i del president de al Comissió de Turisme de la Cambra de Reus, Joan Albert Campos. Tot seguit es va assistir a les ponències de David Esteller, gerent del Pla de Foment de Turisme del Priorat; Jaume Martí, secretari de la DO Terra Alta; Antoni Salas, prescriptor de TarracoVinOleum.cat i Vinum.cat; i Carles Andreu, gerent del Celler Carles Andreu.

David Esteller, en la ponència ‘Impuls de l’Enoturisme al Priorat’, va presentar la Ruta del Vi del Priorat, creada l’any 2001 i formada per iniciatives públiques i privades, que pretén que es conegui el món del vi a través del paisatge. Esteller va assenyalar que l’enoturisme és una estratègia de desenvolupament econòmic capaç de generar ocupació i contribuir al desenvolupament local i que es vol aconseguir que sigui una nova fórmula de comercialització del vi. A més, va indicar que és una eina útil per afavorir processos de fidelització dels consumidors i va destacar el fet que, el del Priorat, és un model de desenvolupament basat en els vins i el paisatge.

En aquest punt va recordarla candidatura presentada a la llista de Patrimoni de la Humanitat de la Unesco. David Esteller, que va reconèixer que el vi és el que ha posicionat el Priorat en el mapa, també va explicar altres iniciatives desenvolupades a la comarca com Paisatges del Vi i Camins del Vi.

Per la seva part, Jaume Martí, a la ponència ‘Desenvolupament del turisme del vi a la DO Terra Alta’, va assegurar que a la Terra Alta el seu paisatge són les vinyes, i que aquest no es pot entendre de cap altra manera que no sigui des d’una perspectiva vitivinícola. Va assenyalar que hi ha un fons cultural important que també explica la personalitat de la zona, com pot ser la història o la vinculació de les figures de Picasso i Perucho pel que fa al vi brisat. Martí va dir que “a la Terra Alta tenim una cultura específica del vi blanc”.

Com a fita destacable en la dinamització de l’enoturisme en aquesta comarca la creació del Consell Regulador de la DO i de la seva seu, com a elements articuladors de l’oferta enoturística. Jaume Martí va comentar tres particularitats del turisme del vi a la Terra Alta: els municipis de la comarca tenen identitat vitivinícola, el turisme és una realitat econòmica comarcal i la comarca administrativa ocupa la mateixa superfície que la zona de producció de la DO. Entre els actius turístics de la zona va remarcar l’espai del vi i de l’oli, la vinoteca ubicada al Consell Regulador i la ruta Paisatges del Vi.

Antoni Salas va presentar la ponència ‘Wine Resort, quelcom més que un referent’ i va explicar que un wine resort és un complex ubicat en un paisatge o un entorn estratègic que ofereix serveis entorn a l’enoturisme. En la seva ponència va reblar la importància del servei en la integració d’oferta en un wine resort així com la necessitat de tenir un posicionament diferenciat. En aquest sentit va indicar als assistents diverses iniciatives de referència implantades tant a les comarques de Tarargona com en un àmbit internacional.

La darrera ponència va anar a càrrec de Carles Andreu, ‘Celler Carles Andreu: l’aposta per l’Enoturisme’, que va explicar la pròpia experiència en el seu celler ubicat a la DO Conca de Barberà sobretot des que l’any 2001 van decidir tirar endavant un nou celler que fos accessible, que tingués encant, que facilités les visites sense interrompre la feina i que disposés d’un espai propi i botiga. Va indicar que en el seu celler, l’enoturisme ja no és una activitat complementària sinó que és una activitat pròpia. Així com va assenyalar el fet que ofereixen visites guiades quan un client els ho demana, indicant que les visites són gratuïtes, perquè tenen en compte que el 99% dels visitants compren algun producte. D’altra banda va recordar la gran importància que té als cellers petits la persona que fa les visites i les explica, ja que considera que és part destacada de l’experiència.

El Consorci per a la Millora de la Competitivitat del Turisme i l’Oci a les comarques de Tarragona (CMCTUR), en el marc del seu programa per desenvolupar el producte de l’enoturisme, ha organitzat els dies 15 i 16 d’octubre aquest workshop internacional sobre innovació dedicat al turisme del vi, gràcies al finançament del FEDER Eix 1 a la demarcació de Tarragona.

Es tracta d’un producte turístic en creixement amb un gran potencial de desenvolupament en el territori de Tarragona, que compta amb cinc Denominacions d’Origen Pròpies (DO Conca de Barberà, DO Montsant, DOQ Priorat, DO Tarragona i DO Terra Alta).

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa