La Barcelona Wine Week va ultimant els preparatius de la pròxima edició que tindrà lloc el febrer de 2024 i ja ha penjat el cartell de complet pel que fa a l’espai expositiu. Més de 850 cellers i 70 denominacions d’origen aprofitaran la trobada per a presentar les últimes novetats, contactar amb grans compradors de tot el món i analitzar els reptes principals del sector: des de la seva valorització a l’adaptació a l’emergència climàtica. Javier Pagès, president del saló, i de la DO Cava, i de la D.O. Cava, en fa una avançada.
Els efectes de la sequera en aquesta campanya de verema són evidents a moltes zones del país. Aquesta emergència climàtica pot posar en perill el sector?
La sequera, com a part del canvi climàtic, està posant en grans dificultats el sector, encara que no ha afectat de la mateixa manera tots els territoris. Aquesta és una preocupació seriosa que requereix diferents solucions. Algunes són a curt termini, com les que s’han hagut d’adoptar per a aquesta verema. Però cal debatre i adoptar canvis a llarg termini, perquè el sector del vi haurà de conviure amb el canvi climàtic i incorporar mesures als seus plans de futur.
Més enllà del desafiament de la sostenibilitat, com valora el moment que viu el vi del territori?
El vi espanyol fa molts anys que inverteix en qualitat, ha desenvolupat un gran coneixement i també ha millorat la seva arribada a mercats i consumidors. Els resultats són aquí, avui està més ben posicionat que mai per competir a escala internacional per la seva singularitat, qualitat i valor.
I en el cas del cava?
Conjunturalment, el cava tanca una verema molt escassa a causa de la sequera i haurà de gestionar aquesta escassetat. Però en general el producte viu un bon moment, les vendes i els mercats creixen i, alhora, sentim que s’està valorant cada cop més a escala internacional i que està en expansió. Això significa més competència, però alhora té els beneficis de ser un mercat creixent.
“Una carrera de fons que cal córrer amb perseverança”
Quins serien els grans reptes als quals s’ha d’afrontar el sector?
Valorar el sector continua sent el repte principal. És una carrera de fons i s’ha de recórrer amb constància i perseverança, sense abandonar-ho i alineant les estratègies a aquest objectiu. Evidentment, també és un desafiament claríssim continuar avançant en la sostenibilitat social, econòmica i mediambiental. I, a nivell de resultats, són reptes clau continuar creixent en internacionalització i, evidentment, atraure cada cop més consumidors.
Incrementar el valor és un objectiu del sector des de fa anys. Quins valors diferencials ens singularitzen?
L’excel·lència, la diversitat, l’autenticitat i la qualitat són palanques i atributs que expliquen molt bé què és el vi del país. Addicionalment, cal que hi hagi un compromís i una estratègia clara que s’alineï amb l’objectiu de la valorització. Cal apostar-hi, no es pot ser tot, el mercat no ho entén. Cal posicionar-s’hi.
BWW 2024 ha penjat el cartell de complet en temps rècord, a sis mesos de la celebració. A què atribueix aquest èxit?
Crec que Barcelona Wine Week ha sabut oferir una fira de qualitat amb compradors internacionals de gran nivell als cellers espanyols. Una fira molt atractiva tant per als visitants com per als expositors, ja que el contingut de les xerrades, els tasts, les innovacions i els ponents són de primeríssim nivell, amb experiències i visions molt inspiradores. A més, BWW és una immersió perfecta al món del vi i té un model d’exposició molt atractiu: amb els seus lands (Denominacions d’Origen), el seu espai per a grans marques i per a cellers petits, etc. I, a més, se celebra a una ciutat, Barcelona, que és una destinació ideal per al visitant.
Una de les claus és l’atracció de grans importadors de vi de tot el món. Com s’està treballant per atraure més compradors internacionals?
Treballem estretament amb la Federació Espanyola del Vi, la més representativa del sector i els cellers de la qual són clarament exportadores i són presents als grans mercats mundials. I també amb l’ICEX, que té una gran reputació, ben guanyada i reconeguda, pel magnífic treball de suport i promoció al sector alimentari i, en concret, al vi espanyol. A més, la pròpia Fira de Barcelona té un enorme saber fer en aquest camp, fruit de la seva experiència en l’organització d’esdeveniments de renom. Sumant totes aquestes sinergies, aconseguim convidar més de 600 grans compradors internacionals a la darrera edició i el 2024 volem que siguin més de 650.
Finalment, si fóssim un celler, perquè hauríem de ser a BWW24?
Perquè és la fira referència del vi de qualitat espanyol. Tots tenim el repte de la valorització i de la internacionalització del vi. I junts, units, contribuint cadascun dels territoris i cellers de costat, aconseguirem potenciar encara més la nostra imatge i arribarem a més mercats estratègics per continuar creixent.



