Era un dels nomenaments més esperats en el sector del vi català, que fa dies que especulava sobre qui seria el nou director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi aquesta nova legislatura. Aquest mateix dimarts 8 d’octubre s’ha fet el nomenament oficial de Joan Gené Albesa com a substitut d’Alba Balcells, darrera directora de l’ens, i cessada a finals de setembre. Amb el nomenament de Gené finalitza, també, la temporalitat del càrrec que havia assumit temporalment la secretària d’Alimentació del Departament d’Agricultura, Rosa Cubel.
Per assumir aquesta nova responsabilitat, Gené deixa la direcció i gerència del Consorci d’Inspecció i Control de la Generalitat, des d’on s’encarregava de l’acompanyament, seguiment i auditories de tots els cellers inscrits a les Denominacions d’Origen de Catalunya.

Llarga trajectòria a la Generalitat i experiència al Departament d’Agricultura
Gené entra al nou càrrec avalat per una llarga trajectòria vinculada al sector vitivinícola català. Amb formació com a Enginyer Tècnic Agrícola i Enginyer Agrònom, professionalment ha exercit diverses responsabilitats a la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), entre les quals, la de director durant el període 1999-2007. Té un ampli historial també al govern de Catalunya més enllà de la seua experiència més recent al Consorci.
L’any 1991 va treballar al gabinet tècnic de la Secretaria General del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i també ha estat director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries entre 2007 i 2010, i president de Prodeca entre els anys 2008 i 2011. Complementant el currículum, Gené és també conseller delegat de l’Oficina Tècnica Joan Gené, des d’on ofereix assessoria i acompanyament en serveis relacionats amb la Indústria Alimentària i els Serveis Agrònoms en general.
Projectes de present i futur
Sigui com sigui, el nou director s’haurà d’enfrontar a diverses situacions que amenacen el futur del sector, com ho és per exemple, la nova realitat climàtica. Episodis greus de sequera, projectes que han de portar l’aigua a diversos territoris del país, i altres reptes i oportunitats que han de posicionar el sector del vi i la vinya a Catalunya. També haurà de decidir si continua amb el pla estratègic endegat per l’anterior directora que pretenia transformar l’entitat amb vista a l’any 2025.