VadeVi
Josep Varias: "He mamat olor de tinta i timbre de màquines"
  • CA

Experts en màrketing coincideixen que les etiquetes són un dels factors que influeixen en la tria d’un o altre vi. Un bon disseny, que cridi l’atenció del client és un factor clau. Però també ho és la qualitat del paper on s’imprimeix, la técnica que s’utilitza i, en general, la professionalitat amb què es mima el procés d’impressió.

Gràficas Varias fa molts anys que es dedica a la impressió. L’any 1918 Josep Varias Bou va fundar l’empresa a Sant Sadurní d’Anoia per oferir, primer, petits catàlegs i prospectes; seguirien llibres i, a partir dels anys 30, s’especialitzarien en etiquetes de vi. “L’empresa va seguir l’evolució del sector vitivinícola de la zona on vivíem”, explica Josep Varias, nét del fundador i actual director de l’empresa.

“A casa, hem passat d’editar llibres fent composició lletra per lletra –recorda en Josep, pensant en el seu avi- a imprimir en offset i, ara, en digital. L’evolució és cada cop més rápida i hem d’estar molt atents als canvis i l’evolució per adaptar-nos”, explica.

Josep Varias ha nascut i crescut molt vinculat a aquesta empresa: “Als inicis, teníem la fàbrica a la planta baixa de casa i sempre he mamat l’olor de tinta i els timbres dels màquines que, sense veure-les ja sabia identificar”, explica. “Alguns estius hi treballava per ajudar a la família i crec que de forma natural em vaig orientar professionalment a seguir vinculat al negoci”.

Una vinculació que ja dura 26 anys. Ara, en Josep és al capdavant de l’empresa que ocupa entre 80 i 100 persones en una planta de 5.400 metres2 als afores de Sant Sadurní. D’aquests, 3.000 ocupen la zona d’impressió i la resta són per als departaments de preimpressió, administració, magatzem de matèries primeres i lliurament.

La nau és un bullici de gent, de màquines en funcionament i d’etiquetes que surten triomfals, a punt per ser lliurades al client. Hi ha part del personal que busca com clonar amb precisa exactitud un determinat color; hi ha qui omple els tòners amb les combinacions pertinents; i hi ha qui revisa que no hi hagi cap imperfecció en les bobines impreses. L’especialització de l’equip de persones que treballen en aquesta impremta és total i absoluta, com també ho és el nivell d’exigència abans de lliurar un producte acabat.

“Tenim la maquinària i la teconlogia adequada per satisfer totes les demandes del mercat. No hi ha res que no puguem fer, tant pel que fa als acabats, com a quantitats. Si em pregunten: ‘Quina és la producción més petita que pots fer? Responc que 1’ còpia –comenta rient Varias. “Per això, no ens podem permetre errors, si volem ser competitius, hem d’oferir la máxima qualitat i mimar al màxim tot detall”.

L’empresa de Sant Sadurní treballa força amb el mercat català, però també s’estén -i cada cop més- cap a l’àmbit estatal i internacional. A La Rioja ja hi té mig peu –en el moment d’aquesta entrevista estava pendent d’uns tràmits per tancar la compra d’una impremta local-; i a França, l’altre mig. Treballa amb marques consolidades com Contreau i algunes de ron cubà a l’altre cantó de l’oceà. “Volem consolidar els clients que tenim aquí i allí, però també explorar nous mercats”, diu Varias.

“El futur? Els meus fills encara són petits per pensar en l’empresa. Però m’agradaria que fos només un d’ells qui heretés i continués amb la tradició. Passi el que passi, espero que seguim així per molts anys més”, conclou Josep Varias.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa