La pandèmia accelera significativament la digitalització dels negocis del vi

El sector ha de repensar i actualitzar models, forçat pels canvis en les tendències del consum

El món gira, i gira ràpid. En tots els sentits. I si la revolució digital està condicionant el nostre dia a dia, maneres de treballar o relacionar-nos, també ha afectat i obligat a revisar i actualitzar els protocols de funcionament de diversos negocis. L’e-commerce, noves polítiques de comunicació i màrqueting digital… I encara no ho hem vist tot. El món del vi, a tot això, no s’escapa d’aquests canvis que s’han vist encara més accelerats pel següent motiu: la pandèmia de la Covid-19.

“En pocs mesos, la crisi de la Covid-19 ha provocat anys de canvis en la manera de fer negocis de les empreses de tots els sectors i en tots els països”, comenta a Vadevi Natàlia Cugueró, CEO del Fintech 11Onze. “Diversos estudis indiquen que s’ha accelerat la digitalització en les interaccions entre els clients i la cadena de subministrament i també en les seves operacions internes entre tres i quatre anys. I la proporció de productes digitals o de portfolis de productes i serveis digitalitzats s’ha accelerat també en uns set anys”, afegeix Cugueró.

Natàlia Cugueró és la CEO d’11Onze, la primera comunitat Fintech de Catalunya

“De fet, comenta la CEO d’11Onze, que durant la pandèmia els consumidors han virat dràsticament cap als canals en línia i les empreses i les indústries han respost a aquest viratge molt ràpidament, amb propostes i solucions digitals capdavanteres”. 

Jordi Grau, enòleg i Adjunt a la Gerència de Vins i Licors Grau, ho corrobora: El seu negoci de venda de vins durant la pandèmia “va créixer de manera exponencial“. I puntualitza que el canvi es va notar especialment durant la primera onada, quan “per al client tot era nou i la compra en línia es va convertir ràpidament en un hàbit”. “Actualment, afegeix, no sembla un ‘black friday‘ cada dia, com havíem vist el primer semestre de 2020, però hi ha hagut certa continuïtat en uns quants clients, que han mantingut l’hàbit de triar entre alguna de les nostres referències de vi en línia”.

El negoci de Vins i Licors Grau compagina la botiga física a Palafrugell amb l’oferta en línia, i en totes dues finestres posa a disposició del client el mateix nombre de referències, “tenim 12 mil marques, de les quals, entre set i vuit mil són vins”, comenta Grau. “Vam començar l’aposta per la digitalització l’any 2009, en una època en què no hi havia massa negocis en línia de vins, afegeix, i també és cert que hem vist una evolució constant, des d’aleshores a ara, que ja marcava una tendència a l’alça d’aquest tipus de consum”.

Botiga de Vins i Licors Grau a Palafrugell

Davant la disjuntiva sobre si la digitalització de negocis catalans és una necessitat o un avantatge competitiu, Cugueró entén que “la pandèmia ha demostrat que la digitalització és imprescindible. Es fa més que necessària per a sobreviure en escenaris com els viscuts aquests darrers mesos, on els consumidors i els clients només poden interactuar amb els negocis per la via online, és a dir, a través de plataformes digitals”. “Això ha fet que aquelles marques i empreses que han adaptat de forma eficient i innovadora la digitalització puguin comptar a hores d’ara amb una clara avantatge competitiva. Aquesta avantatge els permetrà entrar en aquesta nova fase i per tant en el mercat que ens ha “dissenyat” la pandèmia a nivell global molt més preparades per competir”.

Cal ser-hi, al món digital”, afegirà Jordi Grau. “A la botiga física hi tenim gent, però quan t’obres al món, el client potencial és molt més elevat”. “És cert, confessa, que en el nostre cas, el magnetisme del negoci fa que gent vingui de molts quilòmetres enllà -hem tingut clients que han vingut expressament des de Suïssa-, però això no és el més habitual. I a través de la xarxa arribes a molta més gent”.

En tot aquest context, doncs, com es diferencia la singularitat d’un projecte en un context digital, menys personal i més eteri? Jordi Grau diu amb fermesa que en el seu cas “som venedors de vi i experts en el producte, no informàtics que aprofitem el saber fer de les xarxes i el coneixement en màrqueting digital per poder incrementar vendes”. La seva diferenciació, per tant, està en l’especialització, en el fet que, a diferència d’altres, “podem assessorar, donar informació sobre els productes que estem oferint en línia: ja sigui l’origen dels vins, la seva elaboració o les varietats amb què s’han fet”.

Jordi Grau Segarra | foto: Jordi Play

Cugueró considera que aquesta singularitat “està sobretot en l’experiència del client. No hem d’oblidar que tota empresa treballa per a un clients, que són persones amb necessitats a resoldre”, comenta. De fet, afegirà, “la forma com ens apropem a aquestes persones i com hi establim relacions a llarg termini des d’un entorn digital són clau”.

La singularitat es troba en la capacitat de transmetre confiança des dels canals digitals. Un retuit, un repost, un regram o qualsevol indicador que ens indiqui la fidelitat (o engagement), és a dir, el rati de vinculació amb la nostra marca, en aquest cas en el terreny de les xarxes socials, ens ajuden a mesurar si hem arribat o no als nostres clients. De fet la singularitat d’una marca es treballa des d’aquesta interacció digital o conversa digital amb els nostres clients”, afegeix la CEO d’11Onze.

Precisament, en el cas de Vins i Licors Grau, han implementat durant aquests mesos una nova estratègia de comunicació i màrqueting, molt centrada en el món digital i les xarxes socials. “Tenen gran impacte, i ens permeten aplicar eines en el nostre negoci per a donar-nos a conèixer i arribar a més clients, també els no iniciats en el món del vi”, comenta.

Aquest negoci dels vins no incorpora model d’enoturisme, però també és una de les tendències que marca l’actual sector vitivinícola que a dia d’avui encara es planteja en molt bona part a través de la presència física. La pregunta, per tant, és obligada. Com caldria implementar una estratègia digital per fer més efectiu i exitós el model enoturístic de Catalunya? 

“És una pregunta complexa, i segurament no hi ha una única manera de construir un model d’èxit per aquest sector de l’enoturisme. Hi ha moltes opcions per a construir una estratègia digital vàlida pel tot el sector enoturístic. En concret penso almenys en dues qüestions que podrien ajudar. La primera seria recolzar-se en Barcelona com a marca visible internacionalment, que ens pot ajudar a la resta del territori català, per des de Barcelona construir rutes enoturístiques a la resta del territori, pels visitants foranis, i promocionar-les i encarregar-les de manera totalment digital i des d’origen. Barcelona, com a capital d’un país del vi”.

“La segona qüestió, continua la CEO d’11Onze, seria incorporar aspectes com la innovació o la creativitat observant com altres sectors han treballat aquests aspectes per apropar als clients potencials els productes i serveis. Per exemple, la creació de comunitats digitals especialitzades i les visites virtuals, són accions imprescindibles per a digitalitzar una experiència premium com són les visites als cellers”.

Nou comentari