Tot i que el II Baròmetre del Vi Català a Instagram va ser publicat fa poc menys d’un mes, aquesta xarxa social i el seu ús per part dels cellers ha tingut el seu espai a la Setmana del Vi Català, inclosa dins el Gastronòmic Fòrum Barcelona que té lloc d’aquest dilluns a aquest dimecres a la Fira de Barcelona. La periodista Ruth Troyano, David Jobé, director d’Enoturista.cat, i la directora de POPAP, Mariola Dinarès, han estat els protagonistes d’una conversa on s’ha discutit tant les formes de comunicació del vi en aquesta xarxa social com, també, la seva utilitat real.

Dinarès ha estat, en part, qui s’ha mostrat més entusiasmada i ha aportat idees més originals i més relacionades amb la idea d’història, de “televisió social”, i en aquest sentit ha reivindicat que alguns cellers, com ho fan alguns influencers d’altres sectors, “creen ansietat compradora”. A més, els tres ponents han estat d’acord que, malgrat que sembla que el creixement s’ha estancat perquè “tothom ja és a Instagram”, ha dit Jobé, cal continuar mantenint aquest creixement lent i alhora, ha apuntat Dinarès, “créixer en qualitat”. En aquest sentit, ha afirmat la directora de POPAP, el vi és “un sector a l’alça”, i és per això que “s’estan recuperant terres” i que és possible que, si fins ara els cellers han anat a Instagram, ara hi hagi “cellers nous” que creïn “la seva marca digital” pràcticament abans de començar a produir vi. “És molt important inspirar”, ha sentenciat.

Un moment de la conversa sobre Instagram a la Setmana del Vi Català | A.S.
Un moment de la conversa sobre Instagram a la Setmana del Vi Català | A.S.

Parlant dels cellers que ja hi ha, però, ha dit Dinarès, “n’han après, i també ha arribat més gent a Instagram”, i això, considera, és perquè comuniquen coses que resulten interessants. “Crear hype“, ha afirmat, “crear expectativa, és cada vegada més important”, i això s’ha notat en la manera com es prenen als cellers no només Instagram sinó totes les seves xarxes socials. En aquest sentit, Mariola Dinarès ha explicat com “abans era una cosa que es deixava als nebots” i que, en canvi, “ara s’ho prenen seriosament, hi ha professionals reconeguts”. Potser, ha conclòs, “el canvi és aquest”.

El darrer punt, però, el més complex, ha estat què se n’obté, de tot plegat, si hi ha taxa de conversió real i Instagram fa beure vi. “La notorietat està bé però d’això no se’n viu”, com ho ha explicat Jobé. Dinarès ha admès que “si no tens un e-commerce no ho pots saber”, però que en el cas dels cellers, “conèixer la seva gent, la seva terra”, és molt important”. “Un vi sempre és una història”, ha dit, i al final, amb prou feina per part dels professionals de xarxes del celler, pots acabar “sentint que formes part d’aquell projecte”.

Nou comentari