Moviments de rerebotiga

La constitució d'una associació de botiguers del sector del vi genera reaccions contradictòries en el col·lectiu

L’associació Contraetiqueta s’ha topat amb els primers entrebancs només fer les primeres passes. L’entitat, que neix amb la voluntat d’aglutinar tot el sector de les enoteques, ha vist com un grup de comerços de gran pes específic se n’ha desmarcat tot criticant les formes, el que consideren manca de sensibilitat dels promotors i el fet de constituir una junta directiva amb un grup concret d’establiments.

Àlex Illa, president de Contraetiqueta, lamenta que alguns professionals s’hagin enfadat i els respon que el procés s’ha fet amb la màxima transparència possible, que l’associació està totalment oberta a la gent que vulgui col·laborar i que s’accepten els suggeriments. “Tothom hi és benvingut perquè pretenem fer país, ajudar-nos tots plegats i potenciar el producte de proximitat”. Afirma que “a Contraetiqueta hi caben totes les sensibilitats i botigues grans i petites. L’objectiu és fer front als problemes com la reducció del consum de vi per persona, la crisi econòmica i la competència d’establiments de tot tipus”.

Toni Albiol, propietari d’Enoteca Divins de Martorell, ha estat el primer en expressar el seu malestar: “Vaig participar activament en la reunió on es va començar a gestar la idea de crear l’associació, vaig fer palès el meu interès, i vaig oferir la meva experiència com a president de l’associació de comerciants de Martorell. Em van dir que ja em trucarien. Des d’aleshores, la primera notícia ha estat un correu electrònic per afegir-me a l’associació un cop ja estava formada la junta i per tant, sense poder participar ni aportar-hi res”. “Vaig posar al facebook que només s’havia convocat a les reunions secretes els que venen la revista Cupatges, i Sergi Cortés, el seu director i actual gerent de l’associació em va respondre en to amenaçant que retirés el post”.

No és només ell, el cas es repeteix amb Toni Falgueras, del Celler de Gelida, una de les botigues amb més tradició de Catalunya, que s’expressa de forma idèntica a Albiol: “Vaig ser present a la reunió on va començar tot i vaig ser un dels que va llançar la idea de crear l’associació. Com a membre fundador de l’antic grup Mestres Cellerers em vaig oferir pel que calgués, aportar els estatuts de l’antiga associació, reactivar-la si calia, el que fos. I només ara que ja està tot decidit m’ofereixen integrar-m’hi”. “No se m’acut cap expressió en català més encertada que el “Yo soy Juan Palomo, yo me lo guiso, yo me lo como”, rebla Falgueras. que afegeix: “A Mestres Cellerers fa anys veníem 12 milions de pessetes l’any en vins catalans, així que no ho devíem fer pas malament”.

“Tothom no s’hi podia encabir”
Àlex Illa reconeix la presència d’Albiol i Falgueras a una de les reunions on es va gestar la idea, com a representants d’empreses rellevants en el sector a Catalunya. “També n’hi havia d’altres i tampoc formen part de la junta. I en canvi hi han entrat enoteques que no van participar en les primeres trobades”. El president de Contraetiqueta repeteix que en cap cas s’ha volgut apartar a algú dels càrrecs, i que des del nucli promotor el que s’ha buscat és disposar en l’equip directiu de gent amb empenta que representés tot el territori català. A la capital catalana “hi ha moltes botigues de gran importància i no totes podien estar a la junta. El que no volíem fer és una associació de la demarcació de Barcelona. Segurament Albiol i Falgueras podrien formar part de l’equip directiu per la seva trajectòria i valua, però d’altres persones també, i tothom no s’hi podia encabir”.

Altres coneguts comerciants expressen perplexitat davant els fets consumats: “Fa un parell de dies vaig rebre un email on se m’oferia participar d’aquesta associació de la que no en sabia res. Em demanen 400 euros per inscriu-re-m’hi”, explica Robert Masip. I no pensa adherir-s’hi. “Tal com està la situació, ni boig”. Més botigues especialitzades consultades s’expressen en termes similars. Pau González, del Celler d’en Perry, confessa no saber-ne res i Miquel Bofill, de l’històric Celler d’Osona, diu conèixer l’associació des de fa poc i de forma indirecta: “Tal com estan les coses, no ens va gens bé gastar-nos aquests diners, però bé hi hem de ser”.

llla explica que hi ha molts professionals del sector amb els que, per manca de temps, encara no s’ha contactat, i que es treballa per integrar-los “La nostra intenció és engegar l’associació, fer que funcioni i deixar un pòsit pels que vinguin darrere. Els càrrecs són totalment altruistes, i els assumim amb il·lusió i amb la voluntat de dedicar-hi temps. No tenim cap intenció de perpetuar-nos sinó només de crear una eina que ens representi a tots davant les administracions i els proveïdors”.

Illa destaca que només pensa exercir el càrrec de president durant dos anys per, precisament, deixar pas a altra gent amb empenta. I diu que malgrat el pes específic de Barcelona s’ha volgut que en la junta hi hagués representació de tots els territoris de Catalunya. Ara per ara, hi ha 20 enoteques associades -però, comenta, algunes tenen més d’una botiga-, i creu que pels contactes que s’han fet seran una cinquantena el 30 d’abril, quan es presentarà oficialment al Palau Robert. L’objectiu seria comptar amb la força de les 300 que pensen que funcionen al Principat -establiments on més del 25 per cent del producte és vi-, però es conformaria amb tenir una base de 150.


Només un 21% de les vendes de vi es fan en botigues especialitzades FOTO: VADEVI.cat

Nou comentari