VadeVi
Neix l’eina que permetrà saber què pensen els consumidors sobre el vi
  • CA

Es parla molt de tendències, de cap on va el sector del vi, d’anyades i dels actius que fan o desfan algun projecte vitivinícola. Ara, la mirada s’enfoca cap a l’altre costat de l’equació, i neix un projecte que posa el consumidor al centre. S’ha presentat aquest divendres a Vilafranca del Penedès i té per objectiu conèixer què és el que pensa la persona a qui se serveix el vi i el consumeix.

Enoconsens és una eina amb la qual el VITEC fa uns mesos que treballa i que ara es consolida i veu la llum com un dels projectes estratègics de l’i4Vi, l’aliança formada pel mateix VITEC, INCAVI, IRTA i la Universitat Rovira i Virgili. S’ha concebut com el primer panel de consumidors que tindrà per objectiu analitzar les demandes, preferències i acceptabilitat dels consumidors de vi i derivats a Catalunya.

El primer repte, els panelistes

Sergi del Amo, director general de VITEC, comparteix amb Vadevi que “el principal repte al qual ens afrontem és sumar les persones i perfils necessaris per fer una bona feina d’estudi i anàlisi”. Parla d’un miler de perfils que permetran alhora una bona segmentació on hi hagi representades persones de diverses franges d’edat, sexe o hàbits de consum. Del Amo afegeix que aquest projecte podrà generar una informació molt valuosa que revertirà molt positivament en el sector i el mercat del vi.

Enoconsens ha d’oferir coneixement “d’alta aplicabilitat” per “alinear els vins catalans” amb les demandes actuals d’un mercat “en contínua evolució”, expliquen els seus responsables. Es podran identificar oportunitats i desenvolupar nous productes, i aportarà informació “àmpliament demandada” tant per elaboradors i denominacions d’origen com per organitzacions patronals i agrupacions d’entitats sectorials. El projecte comptarà a més a més amb un equip multidisciplinari d’experts que vetllarà per garantir la fiabilitat i validesa dels resultats obtinguts.

De moment, apunta també el director de VITEC, aquest projecte se centrarà en Catalunya, però té la mirada en créixer cap a perfils també d’àmbit estatal i internacional en els anys vinents.

Els dos primers estudis, el 2023

Per tal de posar en funcionament l’eina, s’obre ara un procés d’inscripció per formar part del panel de tast a partir de diverses modalitats: enquestes en línia, tastos en format presencial i tastos a domicili amb enviament de mostres, segons l’estudi en què s’estigui treballant en cada moment. Els tests de consumidors són una eina clau per al llançament de nous productes, així com per al benchmarking de productes disponibles al mercat, la seva millora i adequació als mercats objectius, canvis en el procés de fabricació, estimació de vida útil sensorial, etc.

De moment, durant el primer semestre del 2023 ja hi ha previst que es desenvolupin els dos primers estudis. El primer consistirà en l’anàlisi de preferències de consum de vi entre els joves; i, el segon, en estudiar l’impacte de l’elaboració sostenible de vins en les motivacions de consum i acceptabilitat del consumidor.

Una eina pionera a Catalunya

Segons els impulsors del projecte, actualment “no existeix a Catalunya cap eina específica” que permeti als elaboradors de vi conèixer i predir l’acceptabilitat dels seus productes.

Tenint en compte que el vi compta amb molts components de caràcter multidimensional associats a la perspectiva que té el consumidor sobre el producte i que intervenen directament en la decisió de compra, és possible trobar que l’èxit o fracàs comercial d’un vi pot ser degut a les seves característiques sensorials, però també a molts altres factors com poden ser el packaging, la imatge de marca o les estratègies de màrqueting de l’empresa elaboradora.

Ara, els resultats que sorgeixin d’aquest projecte han d’esdevenir “una font d’informació fiable sobre el comportament dels consumidors” que contempli totes aquestes variables i que es converteixi en una necessitat per a la millora de la competitivitat del sector vitivinícola català, tot afavorint l’alineació de l’oferta amb les demandes del mercat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Carles a desembre 16, 2022 | 14:28
    Carles desembre 16, 2022 | 14:28
    Bon dia, L'opinió dels joves i les seves preferències, faltant per definir qui són els joves i fins quina edat. Com últimament la mitjana edat força oblidada malgrat són els consumidors més habituals.

Respon a Carles Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa