Falta tot just un mes per conèixer els resultats de les eleccions al Consell Regulador del Cava. Fa dies que s’ha obert el període per poder presentar candidatura, i així ha estat, que diverses entitats o col·lectius han anat anunciant que volen optar a la renovació de l’entitat. Mentre segueix endavant la campanya, parlem amb l’actual president de l’entitat, Javier Pagès, per conèixer el balanç que fa de l’actual legislatura, en la qual hi ha hagut molt de moviment pel que fa a les bombolles catalanes.

A pocs dies del canvi, quin balanç fa dels darrers anys al capdavant del CR del Cava?

Crec que l’evolució que hem viscut en aquests últims anys ha estat molt positiva pel sector del Cava. Quan vaig entrar, em vaig trobar una situació complexa i complicada, amb molt descontent general i poca unitat; però durant tot aquest temps hem fet una gran aposta per revertir la situació, reconnectar el sector i revaloritzar el producte.

Copes de cava | DO Cava

El Pla Estratègic…

Exacte. Hem posat en marxa un pla estratègic per unanimitat, cosa que demostra que el cava pot anar a una, i també hem reforçat la zonificació, que ha estat una de les reclamacions històriques del sector. Feia falta una normativa més exigent que posés més en valor el producte. I crec que això ho hem aconseguit en aquests últims mesos de treball intens.

Quin és el camí a seguir, ara, per consolidar aquesta aposta?

Ens falta comunicar més i millor. Arribar molt més al consumidor, tenir ambaixadors, prescriptors que donin fe de la bona feina que s’està fent amb el Cava; insistir en el fet que som un escumós de qualitat, ja que no sempre se’ns ha percebut com a tal; i recordar que ens valida el mètode, la llarga tradició que hi ha a casa nostra, les llargues criances…, Hem d’explicar més que el nostre és un producte de qualitat, ressaltant l’origen i el bon treball que es fa. Fins ara s’ha fet molt bona feina i ara cal que tot el món la conegui.

I el principal repte que haureu de superar, en aquests propers anys?

Fa quatre anys el repte principal era donar valor al producte, i malgrat no és un tema que s’hagi assolit perquè requereix d’un treball a llarg termini, ara l’esforç està en reequilibrar el sector i millorar les condicions del treball a vinya, que està patint molt: ja sigui per l’impacte que està tenint l’increment de costos, com pel fet que el preu del raïm segueix sent encara massa baix.

Javier Pagès, president de la DO Cava preveu un Nadal difícil pel sector
Javier Pagès, president de la DO Cava | cedida

Malgrat tot, i sabent-vos fent un bon camí, hi continuen havent discrepàncies i veus que reclamen canvis urgents.

El sector del Cava és molt gran, dona cobertura a 380 empreses diferents, i és normal que es generin certes discrepàncies, de fet, crec que són necessàries perquè ens obliguen a repensar cap on volem anar. El que cal és entendre aquesta realitat i aprofitar els espais de reflexió per parlar, debatre i arribar a consensos per decidir el millor futur possible per a tots.

I en el cas de Freixenet, a qui recentment vam escoltar demanant canvis que es poden llegir com a contradictoris en relació a la vostra estratègia?

En el seu moment ja vaig comentar que s’ha d’escoltar a tothom, però la veritat és que em prenc les seves paraules en clau electoral.

I, què en pensa?

No té cap sentit plantejar-se una reducció de criances quan la definició i tria del mètode tradicional, per a nosaltres, és sagrat. És la nostra personalitat, la confirmació de la nostra aposta per la qualitat. No ens podem permetre perdre aquesta identitat ni repensar res que pugui anar en contra del camí que hem iniciat per donar valor al producte i a la nostra aposta per l’origen. Ni tampoc s’entendria que hi hagués un increment de rendiments, quan tots sabem que ara mateix tenim excedents de Cava, ara no és el moment per plantejar tot això. Per això, insisteixo, ho veig més com declaracions fetes pel moment electoral que vivim.

En l’altre costat de la història, hi ha la declaració d’intencions dels Clàssic Penedès, que volen esdevenir DO; i Corpinnat, que segueixen el seu propi camí. En vistes al futur, veu un retrobament possible de les bombolles del Penedès?

De forma immediata, no ho veig. Però el sentit comú em diu que sí. Té poc sentit que una mateixa regió productora, cellers veïns que busquem la mateixa qualitat, que compartim mètode d’elaboració, que volem el millor per la pagesia i el viticultor…, aquesta disfuncionalitat no reforça cap de les tres imatges, ni deixa que tinguem una forta reputació a nivell d’escumosos del Penedès. De vegades sembla que haguem de malparlar dels altres per reforçar la nostra identitat, i el cert és que compartim més del que ens separa.

Aquesta situació no fa país, no construeix un territori ni és la millor de les opcions possibles. Així que insisteixo, el sentit comú em diu que en un breu període de temps hi pugui haver una trobada generosa que permeti parlar del territori i trobar solucions que siguin beneficioses per a tothom.

Veuria l’opció, doncs d’incorporar tots els elaboradors sota el paraigües del Cava, potser definint categories diferenciades?

Corpinnat es posiciona en la part alta de la piràmide; i és cert que hi encaixarien, però també hi ha altres productors que podrien entrar en aquest segment més premium. Per poder avançar en una DO cal col·laboració entre tots els actors perquè la unió reforça la imatge de conjunt; i això el consumidor també ho agrairà.

Es planteja continuar de president els propers quatre anys, si els resultats acompanyen?

Hem d’esperar a veure com es conformen les vocalies i com s’expressen; ells seran els representants escollits pel sector i com a tals, se’ls ha d’escoltar.

Nou comentari

Comparteix