VadeVi
Pere Roque (ASAJA): “Cal fomentar més el consum de proximitat”
  • CA
Pere Roque és el president d'ASAJA Lleida
Pere Roque és el president d’ASAJA Lleida

!--akiadsense-->

ASAJA és un dels quatre sindicats que presenten candidatura a les eleccions agràries catalanes dels dies 25 i 26 de març. El seu president a terres lleidatanes, Pere Roque, explica a Vadevi com encaren aquesta cita amb les urnes, conscients que el sector està tocat i reivindicant més que mai el consum de producte de proximitat. “Això ens ajudarà a donar més valor al que fem a casa nostra”, comenta.

Quin missatge vol traslladar ASAJA abans de la cita electoral?

Que estem al costat del professional agrari, que volem se senti acompanyat, escoltat i que vegi que lluitarem per resoldre les situacions del seu dia a dia. Que vegi que fem tot el possible per defensar la nostra professió.

Quines són les principals reivindicacions del sindicat?

D’entrada que la PAC vagi directament a la butxaca del pagès i dels ramaders, perquè s’han de poder guanyar la vida i a més a més, serà un nou alicient per les noves generacions, que han de garantir el relleu generacional. A més a més, hem de mantenir l’estàndard de qualitat dels productes que elaborem, perquè això aporta molt de valor a la nostra oferta. I ens hem de fer forts.

Què manca, per fer el sector més fort?

Cal invertir més en donar a conèixer la qualitat dels productes que fem. L’administració hauria de recolzar més la comercialització i fomentar el consum de productes de proximitat. No s’entén que que el consumidor encara prefereixi el producte de fora enfront el que tenim a casa, quan el d’aquí és excel·lent. Pensant en el sector del vi, tenim un dèficit molt gran envers França, o altres regions elaboradores perquè ens crida més l’atenció consumir vins que es fan fora que els que elaborem aquí.

Com veu el sector vitivinícola?

Està tocat. La Covid i el míldiu han fet molt de mal, el sector Horeca tancat… Ara més que mai cal reivindicar el producte de casa, que el vi català estigui a totes les cartes dels restaurants de Catalunya, que ompli les prestatgeries de totes les botigues especialitzades i que trobi una finestra més gran al canal alimentació.

Parles de mantenir l’excel·lència del producte, de cuidar millor al pagès perquè ingressi més (PAC), de fer més difusió del producte per afavorir un consum de proximitat…, però què passa amb els preus baixos, amb què encara es paga el raïm o algunes ampolles de vi?

Hi ha un llarg camí per fer, en aquest sentit. Però després d’una llarga batalla, hem aconseguit que la Unió Europea reguli la venta a pèrdues i ara està prohibit vendre per sota del preu de cost. És a dir, en el marc de la nova llei de la cadena alimentària, aprovada fa pocs mesos, es contempla que aquells elaboradors que faci venta a pèrdues, serà sancionat. Caldrà denunciar, això és important, però pensem que és un bon punt de partida per evitar veure ampolles a les prestatgeries de botigues rebentades de preu.

El dia 25 i 26 de març, més de vint-mil pagesos i ramaders estan cridats a les urnes. Veniu d’una representació del 13,90% de les darreres eleccions. Què n’espereu dels propers resultats?

Ens agradaria consolidar la nostra presència i demostrar que volem seguir fent costat al sector. Aquestes eleccions se celebren per primer cop de manera telemàtica, un sistema nou que està bé, però seria interessant que abans de fer passos així, es posés sobre la taula que encara hi ha parts del territori que no tenen bons accessos a Internet. I a més a més, hem perdut el vot per correu. Està bé avançar cap a nous sistemes, però mirem primer el que tenim i assegurem un territori equilibrat que ofereixi bones oportunitats per tothom.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa