VadeVi
Riera (UP) fa una crida al boicot a les grans empreses del cava per la crisi del preu del raïm
Pep Riera en un moment de l'entrevista aquest dissabte a Vilafranca del Penedès
Pep Riera en un moment de l’entrevista aquest dissabte a Vilafranca del Penedès | Santi Borrell

!--akiadsense-->

Pep Riera, pagès del Maresme i dirigent històric de la Unió de Pagesos, coordinador nacional entre el 1976 i 2000, activista vinculat als moviments ecologistes i també sobiranistes de Catalunya, en declaracions exclusives a Vadevi, ha fet una crida al boicot contra les grans empreses i ha donat suport a la vaga del 5 de setembre, convocada pels sindicats de viticultors (Unió de Pagesos, Associació de Viticultors del Penedès i Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya) que protestaran contra la baixada abusiva de preus del raïm, situant-los en els preus que es van pagar el 1998.

“S’han de fer campanyes de sensibilització a través dels mitjans de comunicació i fer campanyes de boicot contra determinades marques, responsables d’aquesta situació. Abans de brindar amb aquestes marques d’aquests mafiosos, prefereixo brindar amb aigua”, ha assegurat. Pep Riera ha recordat la campanya històrica de boicot que es va fer contra la multinacional de llet Pascual. Al cap d’una setmana de boicot, la multinacional va rectificar. Per això, ha insistit que s’ha de pressionar a les “marques mafioses i especuladores que aturin aquesta baixada de preus del raïm. A França no existeixen grans empreses de la dimensió de domini que hi ha a la DO Cava. A França hi ha milers i milers de cellers petits que fan produccions mitjanes o petites. S’ha de copiar el model francès”, ha subratllat de nou.

L’anunci de Henkell-Freixenet, de la baixada de preus de raïm a 0,30 cèntims/kg de raïm per a la collita 2019, comunicada durant la primera quinzena d’agost, va generar una reacció en cadena dels viticultors, que es recollia en aquest article, on s’analitzava la situació dramàtica que acabaria generant aquella baixada de preus, sumada a la retallada de compra de raïm.

La primera manifestació es va celebrar el 14 d’agost al centre Àgora de Vilafranca del Penedès, davant la seu de l’Incavi. Al cap de dos dies, la vaga va ser aprovada el passat 16 d’agost, en una assemblea celebrada a la plaça de la vila de Vilafranca del Penedès, amb la presència de 250 viticultors, arribats de diversos punts del territori amb els seus tractors, circulant pels carrers i aparcant-los a la Rambla de Sant Francesc.

Pep Riera, històric dirigent d'Unió de Pagesos fa una crida al boicot a les grans empreses del cava
Pep Riera, històric dirigent d’Unió de Pagesos fa una crida al boicot a les grans empreses del cava | Wikipedia

!--akiadsense-->

Pep Riera ha comparegut aquest dissabte al migdia a la parada dels Joves Viticultors del Penedès, en plena festa major de Vilafranca del Penedès, mentre s’estaven celebrant les actuacions castelleres i populars de Sant Raimon, a la mateixa plaça on es va celebrar l’assemblea del 16 d’agost. El dirigent històric d’Unió de Pagesos ha remarcat que és una situació que es repeteix des de fa molts anys, de forma cíclica, depenent dels interessos de les grans empreses. Ell mateix va participar en diverses campanyes contra les grans empreses del cava i ha criticat durament les seves polítiques d’incrementar els seus beneficis per baixar el preu del raïm, perjudicant la viabilitat econòmica dels pagesos.“Intenten repetir el mateix concepte, amb l’agreujant que ara són companyies estrangeres que no tenen cap lligam amb el territori, com Codorniu, una empresa especulativa provinent d’un fons d’inversió americà, com Freixenet, una multinacional d’Alemanya, o Jaume Serra, una altra gran companyia, original de Murcia, del grup García Carrión. Això és una forma d’oligopoli, ja que marquen estratègies entre ells, repartint-se les seves quotes de mercat”. Ha manifestat que no seria just fer campanya contra els petits i mitjans elaboradors del cava, que compren raïm a un preu molt superior, i que fan possible la viabilitat dels negocis familiars.

“Hem de denunciar als responsables. No s’han de rebentar els preus d’aquesta manera, ja que és un prejudici per a tot el sector. És una política de destruir els mercats, ampolles que poden tenir un cost mínim, aproximat d’1 euro i que s’acabaven venent a 1,50 euros, sense generar cap benefici pel viticultor del Penedès. Amb aquests preus no es pot pagar el raïm a 0,50 cèntims/kg, un preu que podria començar a ser just. És què a França no viuen bé els pagesos? Hem de copiar el model de França, els seus èxits”.

Riera també ha demanat la solidaritat de la gent no pagesa, tal com s’ha anat generant al llarg d’aquests últims dies per part de diverses entitats civils, ajuntaments i empreses auxiliars del sector, preocupades perquè no vendran tractors ni maquinària agrícola. “És bàsic aquesta solidaritat. Els consumidors i la societat han d’estar informats” afirma.

L’històric dirigent d’Unió de Pagesos també ha criticat el paper de la DO Cava, com element regulador que no funciona, com a consell regulador que no regula el sector. “A més d’escanyar al pagès, les grans empreses tenen altres estratègies per poder-lo escanyar més. Sempre hi ha una situació pitjor, sempre hi ha un preu pitjor a la Manxa, que comercialitzen els seus vins i els porten cap a Catalunya, i que encara empitjoren més la situació del pagès”. Pep Riera ha subratllat que la lluita sindical del futur hauria d’anar lligada contra el frau. Ha recordat una acció sindical que es va protagonitzar al Penedès, cap als anys 1980, quan un grup de pagesos van buidar una cuba plena de vi, d’uns 20.000 litres, provinent d’una altre regió. Es va acabar perdent el judici, ja que no es va jutjar la il·legalitat de portar vi d’una altra zona. Paradoxalment, es va jutjar la il·legalitat d’abocar el vi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa