Sentmartí (PRODECA): “El vi català recuperarà la quota de mercat als EUA”

El director general de l'entitat valora molt positivament l'acord de supressió d'aranzels entre els Estats Units i la UE que ha de beneficiar les empreses catalanes exportadores d'aliments i begudes

Els Estats Units té un pes molt significatiu per al sector agroalimentari català. Segons xifres compartides per la Promotora dels Aliments Catalans, PRODECA:

  • És el 9è mercat mercat de destí;
  • Catalunya va exportar en aquest mercat aliments i begudes per valor de 289,5M€ el 2020 (-10,58% respecte 2019);
  • En els darrers 10 anys, les vendes dels productes catalans als EUA s’han disparat un 125%.

Davant aquestes xifres i molts d’altres factors determinants, el director general de PRODECA, Ramon Sentmartí fa una “valoració molt positiva pel sector” davant l’anunci de la treva en el conflicte dels aranzels entre els Estats Units i Europa. En declaracions a Vadevi, comenta que “els Estats Units són un mercat estratègic per Catalunya“, ja sigui per volum com per la tipologia d’un consumidor, que, segons el director, valora especialment la qualitat, mediterraneïtat i diversitat dels productes que neixen i es produeixen a Catalunya”. En aquest sentit, afegeix, la bona nova servirà per consolidar unes dades que, segons Sentmartí, ja mostraven “una tendència positiva i a l’alça”, amb un interès creixent del mercat nord-americà envers els productes agroalimentaris catalans”, que va quedar truncada degut als aranzels.

Ramon Sentmartí considera que aquesta “és una bona notícia perquè ens torna a situar en l’escenari per posar en valor els nostres productes”. I és que, “malgrat el català és un sector molt competitiu i obert al món”, va patir un greuge comparatiu en relació a d’altres països productors d’Europa que no havien vist aquest increment aranzelari en la seva exportació als Estats Units. “Ara tornarem a ser competitius en relació amb la competència més directa“, diu en relació als vins elaborats a Itàlia, Grècia o Portugal. “Els vins d’aquí van ser molt castigats i hem viscut un període força complicat, però ara veiem l’oportunitat de recuperar la nostra quota de mercat i, a ser possible, consolidar-la i guanyar-ne més”, afegirà.

Projecte Taste the Difference

PRODECA és una entitat pública, depenent del Departament d’Agricultura, que treballa per al foment i promoció dels dels productes agroalimentaris catalans al món. Fomenta diverses accions en aquest sentit, i ara estan a punt de llançar un nou projecte que donarà encara major impuls a l’entrada del producte català en dos mercats estratègics: un d’ells, precisament el nord-americà, i l’altre, el xinès. Taste the difference és un programa de tres anys subvencionat per la Unió Europea que permetrà invertir tres milions d’euros en la promoció de caves i vins catalans amb DO. “Creiem que és una oportunitat molt bona per contribuir que els nostres vins es coneguin i es comercialitzin molt millor en aquests dos mercats, i per això intentarem incidir en actuacions comercials, però sobretot en comunicar la potència del vi català”, avança Ramon Sentmartí.

Aquest programa serà d’aplicació immediata, segons el director, i si tot va segons calendari, està previst que es presenti properament.

Nou comentari