VadeVi
Una dieta rica en antioxidants com els que duu el vi afavoreix el naixement de neurones i retarda l’Alzheimer
  • CA

Investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han demostrat que una dieta rica en substàncies polifenols i àcids grassos poliinsaturats, conegudes per les seves propietats antioxidants, augmenta la producció de cèl·lules mare en el cervell, el posterior naixement de noves neurones i podria afavorir el retard de l’aparició i evolució del Alzheimer, que es caracteritza pel deteriorament d’aquestes cèl·lules.

Els polifenols es troben en aliments com el te, la cervesa, el raïm, el vi, l’oli d’oliva, el cacao, les nous i altres fruites i vegetals. Els àcids grassos poliinsaturats es troben en el peix blau i vegetals com el blat de moro, la soia, el girasol i la carabassa.

L’estudi realitzat va mostrar més proliferació cel·lular en el cervell dels ratolins alimentats -durant 40 dies, equivalent a 5 anys en un humà- amb aquesta dieta que en el dels alimentats amb una dieta estàndard. En ambdós casos s’estudiaven les dues regions on neixen les neurones -el bulb olfactiu i l’hipocamp-, que resulten especialment danyades amb la malaltia de Alzheimer.
[[frase]]
Els resultats, publicats en la revista Journal of Alzheimer Disease i dirigit per Mercedes Unzeta, reforcen la hipòtesi que una dieta basada en aliments rics en aquestes substàncies antioxidants podria retardar l’aparició de la malaltia o alentir la seva evolució.

Han participat a la investigació professionals del Departaments de Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia i de Psiquiatria i Medicina Legal de la UAB, tots ells adscrits a l’Institut de Neurociències de la Universitat, així com de l’empresa La Morella Nuts i de la Fundació ACE de l’Institut Català de Neurociències Aplicades.

Fins a finals dels anys 60 es pensava que la dotació neuronal dels mamífers adults disminuïa a mesura que s’envellia sense que hagués possibilitat de renovació. Actualment se sap que si que existeix formació de noves neurones, encara que aquesta capacitat queda restringida a dues regions del cervell: el bulb olfactiu i l’hipocamp -àrea implicada en la memòria i els processos cognitius-. També se sap que a pesar que el ritme de proliferació cel·lular es reduïx amb l’edat i les malalties neurodegeneratives, l’exercici físic i una situació de benestar personal afavoreixen aquest procés.

La investigació realitzada forma part d’un projecte CENIT, concedit a l’empresa La Morella Nuts, l’any 1996, en el marc d’un programa Enginy 2010 i dirigit a establir metodologies per al disseny, avaluació i validació d’aliments funcionals en la prevenció de malalties.

Raïm acabat de collir FOTO: VADEVI.cat