Varietats autòctones, digitalització i enoturisme, eixos de la segona ‘Barcelona Wine Week’

La segona edició de Barcelona Wine Week (BWW) articularà diverses accions en viticultura, investigació, mercat nacional i internacionals i tasts que oferiran una visió global dels diferents factors que componen el sector: des de la producció a la producció viticultura, passant també per la fase comercial. La BWW vol donar donar la màxima projecció internacional al certamen per incrementar l’atractiu del sector de cara al comprador internacional.

Varietats autòctones i resistents com a referents d’una agricultura sostenible i de lluita contra el canvi climàtic constituiran l’eix temàtic del saló, que pretén “reivindicar i dignificar els ceps autoctons”, deia durant la presentació que s’ha fet aquest dijous a Madrid la responsable del projecte Marta Macías.

BWW presentarà una retrospectiva de l’evolució del vi a l’Estat en els darrers 40 anys, que comprovarà que aquesta tendència “va creixent transversalment, i que la seva recuperació i ús contra les varietats estrangeres són elaborades tant per cellers tant petits com grans”, Macías.

A les diferents sessions hi intervindran personalitats destacades com el Màster de Wine Frank Smulders, el sommelier Ferran Centelles, el professor de viticultura Fernando Martínez de Toda, i els crítics José Peñín i Andreu Proensa, entre d’altres.

Digitalització i enoturisme

L’enoturisme com a sector de present i de futur, així com les noves tendències derivades de l’era covid i les eines digitals per a la seva comunicació i comercialització seran també eixos claus de l’edició. Javier Pagès, president de la BWW i de la DO Cava, comentava que l’enoturisme té un enorme recorregut, “no només perquè ens permet apropar el producte al consumidor de primera ma, sinó perquè posa en valor i transmet els atributs inherents al vi a nivell cultural, social, de sostenibilitat i d’experiència”.

Gràcies al suport de la Federació Espanyola del Vi (FEV), també s’abordaran les necessitats digitals que viu el sector, s’identificaran tendències i es buscaran sinergies que accelerin la transformació digital de la indústria vitivinícola, des de la producció fins a la comercialització.

Per al director general, José Luis Benítez, “si bé el sector ja té certa maduresa digital en àmbits com la producció i l’elaboració de vi, la pandèmia ha suposat un fort estímul per avançar en altres aspectes com la comercialització i el màrqueting, accelerant terminis i situant la digitalització com un dels eixos actuals de l’estratègia empresarial de molts cellers”.

A falta de dos mesos, ja hi ha un 80% d’espai reservat

A dos mesos de la seva celebració, la BWW ja compta amb més de 80% d’espai reservat i amb la confirmació de participació de més de 400 empreses i firmes distribuïdores. Al saló hi seran uns 600 cellers, la pràctica totalitat de les Denominacions d’Origen estatals i diverses marques.

Per Pagés, “l’excel·lent acollida comercial que el sector està dispensant a BWW, amb un ritme de contractació a nivells de prepandèmia, constata que el mercat del vi dóna signes de reactivació”. Al seu favor hi juga que la BWW serà el primer certamen del sector del 2022, “cosa que li atorga un important avantatge competitiu respecte a altres convocatòries“, subratlla Pagés.

BWW cercarà augmentar les oportunitats de negoci de les empreses expositores, propiciant-los trobades i ocasions de contacte amb compradors internacionals, distribuïdors, importadors, majoristes o detallistes amb l’objectiu d’incrementar les exportacions, consolidar la tendència positiva de les exportacions dels últims mesos i reforçar el creixement en valor del vi espanyol als mercats internacionals.

Per tot això, el programa BWW Hosted Buyers convidarà més de 350 compradors internacionals de més de 40 països per dur a terme més de 4.000 reunions de negocis amb les empreses expositores.

A més a més d’aquesta delegació de professionals internacionals – procedents majoritàriament dels EUA, Canadà, Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Holanda-, el programa VIP Buyers convocarà prop de 1.300 professionals nacionals del sector amb poder de decisió de compra a la distribució, l’hostaleria i el comerç acreditat.

BWW tindrà lloc del 7 al 9 de febrer de 2022 al palau 8 del recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona i s’estructurarà en dos grans àrees: BWW Lands, on hi seran els cellers organitzats per Denominacions d’Origen i altres segells de qualitat; i BWW Brands, amb amb empreses d’equips, accessoris i serveis al sector. En la primera edició hi van assistir prop de 15.600 professionals, un 13% procedents de 54 països.

Nou comentari