Els vins que més es vendran els propers mesos

Un estudi de Glòria Vallès, professora de màrqueting i comunicació a Ostelea i EAE, apunta als vins orgànics, naturals, frescos i amb menys alcohol, a més de les begudes amb base de vi com el vermut

Copa de vi

Copa de vi | Psphere

Els vins orgànics, naturals, més frescos i amb menys alcohol seran els que tindran més èxit els propers mesos, així com també les begudes amb base de vi, com ara el vermut. Aquestes són les noves tendències de consum que ha identificat Glòria Vallès, professora de màrqueting i comunicació a Ostelea i EAE Business School, en un nou estudi sobre l’estat del sector vitivinícola i que ha estat publicat per la mateixa escola de negocis. El treball, que és fruit de mesos d’anàlisis i de reflexió, recull les dades dels principals estudis de mercat internacionals que es van fer durant els anys 2019 i 2020 i, per tant, és una investigació secundària que permet observar tendències i fer projeccions de futur.

Copa de cava

El moment, és clar, no podria ser més crític, amb una caiguda del consum de vins a nivell mundial del 14,2% el 2020 a causa del tancament de l’hostaleria, una situació especialment greu a l’Estat, on es preveu una caiguda de fins el 34% en les vendes de vi que, sortosament, ha estat parcialment compensada per les vendes en el canal d’alimentació, que han pujat un 25% però que, és clar, no arriba ni de lluny a les pèrdues causades pel tancament de bars, restaurants i hotels i la pràcica desaparició dels turistes. Així doncs, indica l’estudi, els propers mesos seran d’incertesa i d’una recuperació inicial que podria ser molt acusada per la necessitat que es percep en el consumidor de poder sortir i gaudir però que, poc després, tornarà a caure per la crisi econòmica que ha causat la pandèmia.

Vinyataires Lliures reclama el seu paper dins el sector del vi català

Kevin Kelly – Unsplash

Per a tot plegat és molt útil conèixer les tendències de consum dels propers mesos que, segons el treball de Glòria Vallès, seran els vins més sostenibles –certificats amb etiqueta– i amb menys alcohol, que s’observa a diversos països. L’augment del consum a l’hora de l’aperitiu, a més, també potencia els vins blancs, els escumosos i els vermuts, amb un bevedor que busca un producte més refrescant, sofisticat i amb menys contingut alcohòlic, una tendència apareguda abans de la pandèmia i que, sembla, continuarà, com també ho farà l’augment de vendes dels productes premium, especialment en el cas dels escumosos. Tornant a la tendència de consum ecològic, sembla que el vi natural està tenint una influència important en les eleccions de compra a tot el món, tot i que la definició pugui ser una mica etèria –vi elaborat no només orgànicament sinó amb el mínim d’intervenció química–. Segons les dades, no només és un producte nínxol per a coneixedors del vi sinó que, a més, ho continuarà sent.

Copa de vi blanc

Copa de vi blanc | Wikipedia

Així, i pel que fa a propostes concretes, una de les conclusions de l’estudi és que la clau per a la supervivència dels cellers és diversificar el mercat, adaptar els seus productes a les noves tendències de consum i digitalitzar el negoci. El desenvolupament d’estratègies de màrqueting centrades en el consumidor i l’anàlisi regular de les dades disponibles són un bon camí a seguir, a més de crear un relat que presenti el canvi climàtic i a la sostenibilitat com a preocupacions serioses d’un negoci que, a més, malda per innovar i digitalitzar la seva activitat per adaptar-se a un mercat canviant.

Nou comentari