Com afecta la crisi als petits productors de cava? Quina és la seva situació?
Resisteixen, i això és el que toca. El dia a dia no és fàcil i menys amb la situació econòmica actual, però es va resistint i aguantant amb molta dignitat. De moment, que jo sàpiga, no hi ha cap empresa que hagi tancat.

I amb això ja n’hi ha prou?
No, s’ha de créixer en qualitat i en quantitat. Però la meva impressió és que en moments com aquest és molt important millorar l’eficiència i l’estructura, analitzar els ítems que condicionen el preu per racionalitzar els productes.

Pimecava va néixer per defensar les necessitats dels petits productors. Ho han aconseguit?
El 91% de les caves són empreses petites, o sigui unes 240 de les 270 caves que hi ha al Consell Regulador de la Denominació d’Origen Cava. Tot i així, Pimecava només té dos dels sis vocals d’elaboradors al ple del Consell. Cada vegada tenim més pes, però no podem pretendre passar del segle XX al segle XXI en tres anys. Sovint les nostres voluntats són paper mullat perquè hi ha mecanismes establerts des de fa molts anys.

Han arribat als 90 associats que s’havien proposat en un principi?
Actualment tenim 79 socis. Són les empreses més importants dins de les petites empreses. Cal tenir en compte que molts dels petits productors en realitat són microempreses per a qui potser no és prioritari associar-se. A més, és cert que no ens hem dedicat a captar nova gent perquè, més que molts socis, volem associats convençuts.

Quines són les principals fites assolides?
D’una banda, amb el conveni col·lectiu els petits productors del cava hem aconseguit un dels nostres principals objectius: tenir un 50% de representació a la patronal. D’altra banda, també és important la implantació de les categories per denominar les diferents qualitats de cava.

Això beneficiarà també al consumidor.
Sí. A partir d’ara el consumidor podrà identificar fàcilment a través de l’etiqueta si un cava és reserva, és a dir de 15 mesos de criança, o gran reserva, o sigui a partir de 30 mesos de criança. Si ordenes el cava visualment, facilites la compra i beneficies el consumidor. Ara el que queda pendent és difondre aquesta distinció.

S’ha de promoure el cava, o és un producte que ja està prou implantat?
El cava té més camí per recórrer que no pas recorregut i la clau és la unió. El xampany francès ha aconseguit un prestigi i té un significat pel treball que s’ha fet durant molts anys. Aquí no invertim prou en promoció. De fet, des de Pimecava vam proposar crear una comissió de promoció i coordinació dins del Consell Regulador però no va tirar endavant perquè a una bona part del sector li falta empenta.

I vostès, com tenen previst promoure el cava?
El nostre pla estratègic per aquest any es basa en l’enoturisme i la internacionalització. En enoturisme hem d’oferir productes atractius i molt concrets que es puguin fer en un matí o una tarda. Hem de ser capaços de passar de producte a oferta i això, que amb el cava ja ho tenim fet, és el més difícil. Pel que fa a les exportacions, hem d’ensenyar els nostres cellers, les nostres caves i la nostra manera de treballar als importadors dels principals països que ja compren cava: Japó, Estats Units, Suïssa, Alemanya i Canadà. A nivell mundial hi està havent un increment de consum de vins escumosos i ho hem d’aprofitar.


Xavier Nadal, president de Pimecava de 2008 a 2010 FOTO: PIMECAVA


Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa