Es podria definir a Meritxell Falgueras com una veterana de la comunicació de vins. Amb més de 25 anys d’experiència a la ràdio i pionera en el món dels creadors de continguts de vins, aquesta experta és tota una eminència en el sector. És per això que ha escrit llibres, ha fet programes de ràdio i fins i tot s’ha endinsat en el món dels pòdcasts. En si, Falgueras és la veu del món del vi; una veu femenina, amb molt de coneixement de causa i maneres originals d’apropar-se als consumidors. Respon les preguntes de Vadevi amb entusiasme i assegura que no es podria quedar només amb un de tots els pòdcasts i llibres que ha fet. Parla sobretot sobre feminisme i recorda que la seva figura -criticada en molts moments en el sector- ha vingut per quedar-se: “Ja ningú pot posar d’excusa que estic aquí per ser la noia jove i simpàtica” exclama.
Falgueras va començar amb un primer pòdcast el 2019, abans de la pandèmia, quan només hi havia un grapat de persones dins d’aquest format que avui omple teatres i llistes de Spotify. Des de llavors, ha participat en diversos pòdcasts relacionats amb el món del vi. Un dels seus projectes destacats és el pòdcast #ConVinoConTodo, on parla del vi com a estil de vida, amb pràctiques, tastos, reptes i consells que ens apropen a aquest món d’una manera divertida i informal. A més, ha col·laborat en altres espais com Una botella compartida, on conversa amb personalitats destacades mentre degusten una copa de vi. Paral·lelament, ha estat convidada en episodis de pòdcasts com Gastro SER, on comparteix la seva experiència com a sommelier i comunicadora.

La vida d’aquesta comunicadora ha anat sempre lligada a explicar històries, tant les pròpies com les dels altres, amb una mirada sensible i una veu propera. Meritxell Falgueras ha sabut trobar un equilibri entre el rigor professional i la naturalitat, i això li ha permès connectar amb perfils molt diversos. Sigui davant d’un micròfon o darrere d’una càmera, ha mantingut un estil comunicatiu fresc, accessible i carregat de passió. En aquest sentit, Falgueras ha intentat apropar-se al consumidor no des de la superioritat de l’experta, sinó des d’una actitud entusiasta i inclusiva, on el vi és per compartir i no per intimidar. “He fet una mica de tot, des de pòdcasts per a gent del sector, fins a d’altres directament pels consumidors”, reconeix a aquest diari, tot reivindicant la importància de parlar del vi amb un llenguatge planer i emocionant. Aquesta versatilitat també l’ha ajudat a fer-se un lloc destacat a les xarxes socials, on té una comunitat fidel que la segueix tant per les seves recomanacions com per la seva manera alegre i honesta d’entendre el món del vi.
L’art de la comunicació en femení
Falgueras assegura que ser dona en el sector és complicat, però per a ella “les dones són millors comunicadores”. D’aquesta manera, l’experta concreta que la comunicació femenina ha aconseguit que el vi sigui per a tothom. En concret, Falgueras recorda que durant molt de temps s’havia contat el vi de professionals a professionals, és a dir, amb grans paraules i poques explicacions. No obstant això, l’arribada de les dones a la comunicació del sector vitivinícola l’havia apropat molt més al consumidor i, per tant, “baixa l’esnobisme que hi ha al voltant d’una copa de vi”, insisteix l’experta, sommelier i comunicadora. Aquesta mirada més empàtica i divulgativa ha contribuït a desmuntar barreres, fent que cada cop més persones s’atreveixin a tastar, preguntar i gaudir sense por de no saber prou.