VadeVi
Un nou projecte ambiciona catalogar totes les vinyes velles del món

Un gran projecte, anomenat Old Vine Registry (OVR), s’ha proposat catalogar totes les vinyes velles del planeta i demana ajuda al sector del vi per a aconseguir-ho. Tot i que va néixer el 2010 com un simple full de càlcul a la pàgina web de Jancis Robinson, ara ha adoptat tot un nou aspecte i entitat, un projecte amb vocació comunitària que es pot consultar i actualitzar amb llibertat per cal que acabi sent la base de dades més important del planeta en el camp de les vinyes velles.

Un recurs per a investigadors, historiadors i científics

L’OVR es pot consultar lliurement a internet i conté un gran repositori de vinyes històriques d’arreu del món, que no només concentra una part important del patrimoni històric i cultural de la humanitat sinó que també podria servir per a investigadors, historiadors i científics. Per fer-ho com cal, però, caldrà la col·laboració dels viticultors i productors de vi del món sinó també recursos per operar.

A la presentació d’aquesta nova etapa hi havia grans noms del vi com Jancis Robinson MW, Sarah Abbott MW, l’editora de la pàgina Tamlyn Currin o Gilian Handelman de Jackson Family Wines, que va aportar el finançament per a aquest projecte titànic i alhora molt important per als amants i els estudiosos del vi.

La Stara trta, a Maribor (Eslovènia) va ser plantada al segle XVI i continua existint a dia d'avui | Ajuntament de Maribor
La Stara trta, a Maribor (Eslovènia) va ser plantada al segle XVI i continua existint a dia d’avui | Ajuntament de Maribor

Passat i futur de la vitivinicultura

Al cap i a la fi, una vinya vella no és només una planta antiga i que ha vist passar generacions i generacions de persones, un element de patrimoni viu. Tampoc no és una planta amb una producció de raïm reduïda i amb unes característiques que la fan molt especial. És un testimoni de tot allò a què ha sobreviscut, als canvis de temperatures, les inundacions, les sequeres, les gebrades i les onades de calor. Tot un exemple de resiliència de què podríem aprendre molt en el context de canvi climàtic actual.

Algunes d’aquestes vinyes velles, a més, poden ser els darrers exemplars de varietats que van caure en l’oblit, especialment durant el segle XX, i que podrien tenir algunes propietats interessants a l’hora de construir la vitivinicultura del futur. El gran número de vinyes velles que s’han arrencat durant el darrer segle i l’amenaça que siguin arrencades ara és, precisament, el que va dur Jancis Robinson a començar a pensar en la protecció d’aquestes plantes.

L'Old Vine Registry permet buscar vinyes velles i també introduir-ne de noves
L’Old Vine Registry permet buscar vinyes velles i també introduir-ne de noves

Un bon inici però caldrà fer-ho créixer molt més

En el moment del llançament, OVR contenia vinyes velles d’una trentena de països i un total de 2.200 exemplars. Si bé Portugal és la que en té més, superant les 800, l’estat espanyol en té més de 380 i els Estats Units més de 330. Altres grans països vitivínícoles com França o Itàlia, en canvi, en tenen moltes menys, i és per això que des de l’organització demanen el màxim de col·laboració per completar l’arxiu en la mesura del possible.

Pel que fa a l’antiguitat, la més vella es calcula que té uns 600 anys i n’hi ha una vintena que superen els dos segles d’edat. No obstant això, per a aquesta llista es consideren vinyes velles les que tenen més de 35 anys, una edat gens impressonant a indrets com Europa però que, precisament, hauria de permetre arribar a la desena de miler de vinyes velles en relativament poc temps.

La pàgina permet trobar les vinyes per nom, localització, edat, propietari i molta més informació útil per conèixer, en la mesura del possible, la seva història. Tota una porta oberta a la història del vi de tot el món.

Més notícies
Els incendis han afectat parts enormes del sud de Xile, entre on hi ha molts cellers petits amb més d'un segle d'història

Els grans incendis de Xile calcinen més de 300 hectàrees de vinyes velles

Els focs han afectat més de 450.000 hectàrees al llarg del febrer i continuen actius
La Stara trta, a Maribor (Eslovènia) va ser plantada al segle XVI i continua existint a dia d'avui | Ajuntament de Maribor

Saps on és la vinya més antiga del món?

Amb més de 450 anys d'antiguitat, el seu rècord ha estat confirmat pel Llibre Guinness
Imatge de la 'Römische Wein von Speyer' | Foto: Museu Històric del Palatinat d'Speyer

L’ampolla de vi més antiga del món té prop de 1.700 anys

La 'Römische Wein von Speyer' es conserva al Museu Històric d'Espira, a Alemanya
Finca centenària La Vella, de Rabós d'Empordà | DO

Les vinyes més velles de l’Empordà són de varietats autòctones

El Consell Regulador de la DO estudia 2.318 parcel·les registrades per determinar-ne l’antiguitat, la distribució varietal i la seva localització

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa