VadeVi
Simfonia de sabors: quan la música esdevé el maridatge perfecte d’un bon vi

El vi és el millor acompanyant dels esdeveniments. No és cap secret que aquest producte que tant s’estima a Catalunya, alegra qualsevol situació, estona o fins i tot àpat. Els catalans vivim lligats als records dels bons moments i moltes vegades van acompanyats d’un bon vi. Ara bé, els secrets d’aquesta beguda tan complexa passen desapercebuts per l’ull humà, una raó de pes perquè els tastos s’hagin convertit en un dels esdeveniments preferits dels amants del vi. No obstant això, l’originalitat de les iniciatives és el que normalment fa que els cellers s’omplin i, per tant, aquestes idees innovadores acaben sent l’excusa perfecta per gaudir d’un bon vi, aprendre sobre la seva producció i enamorar-se dels seus detalls. La proposta de Marcel Gorgori busca precisament aconseguir no perdre’s cap detall del producte, però amb un element diferencial: la música.

“És la unió de dues cultures molt diferents, però, al cap i a la fi, cultures les dues”, explica el periodista expert en música i vi en una entrevista al Vadevi. Els seus tastos són un reclam social precisament per la combinació d’aquests dos elements culturals i la seva tècnica no té res a envejar als esdeveniments de vins tradicionals. En el marc de la Setmana del Vi de Rubí, Gorgori presenta un d’aquests tastos diferents, on no només busca transmetre tots els matisos d’un bon vi a través de la vista, l’olfacte i el gust, sinó que hi afegeix l’oïda, moltes vegades separada dels altres sentits en aquests esdeveniments, però igual d’important. “Quan imaginava aquests tastos volia demostrar el lligam entre dues de les meves passions: el vi i l’òpera”, reconeix el periodista. És per això, que a base de melodies conegudes per tothom, Gorgori aconsegueix explicar textures, gustos i colors d’una excel·lent selecció de vins.

La tècnica de relacionar la música amb el vi pot sonar esbojarrada, però l’expert s’assegura de lligar cada detall de les seves dues passions. D’aquesta manera, ell mateix relata en aquest diari que la clau es troba en intentar percebre les similituds entre la música i la beguda, igual que es faria en un tast tradicional amb els gustos i sabors: “Quan diuen que un vi té gust de cirera no vol dir que porti aquesta fruita, sinó que la sensació en prendre’l fa pensar en ella”, remarca l’expert. A parer seu, tot allò que es pot relacionar amb altres productes també es pot fer amb la música, on a més a més, s’hi afegeix un sentit més, el que converteix el tast en una autèntica experiència multisensorial.

La idea de Gorgori es basa a buscar semblances entre dues “cultures” sense gaire a veure l’una amb l’altra. Tanmateix, però, no és l’únic expert que proposa utilitzar la música per canviar l’experiència pel client. Ell mateix reflexiona sobre altres professionals que juguen amb la narrativa de les cançons per despertar emocions als participants d’un tast. Així doncs, en altres esdeveniments, els experts apropen les persones a vins d’altres parts del món i utilitzen l’idioma i el ritme com a principal lligam. Gorgori posa l’exemple del Xampany i com aquest podria anar acompanyat d’una balada francesa que transporti el client a alguna vinya pròxima a Reims, la ciutat francesa on es produeix aquest escumós.

Marcel Gorgori, en una foto d’arxiu | cedida

Vins i música per a principiants i experts

El tast de Gorgori, sense ser l’únic en la seva espècie, té alguns detalls singulars que el mateix expert posa sobre la taula per intentar fer un esdeveniment per a principiants i experts. D’aquesta manera, recorda que és necessari que els vins seleccionats siguin “molt diferents entre ells”. Per conseqüència, doncs, també afegeix que “la música també serà molt diferent”. Gràcies a aquesta distància entre vins, l’expert reconeix que “els participants entenen molt millor la relació entre la música i el vi i poden trobar-hi semblances”. Paral·lelament, Gorgori també explica que treballa amb música que pugui haver escoltat tothom, però majoritàriament simfonies instrumentals o òpera. A més, també destaca que no s’oblida dels altres sentits que es necessiten despertar en un tast i, per tant, entre músiques també demana als participats que olorin, mirin i, finalment, tastin els vins que ha seleccionat.

Entre els centenars d’exemples de la relació del vi i la música, l’expert enumera algunes de les seves iniciatives. Quan Gorgori exposa un vi jove i fresc, busca acompanyar-lo d’una melodia dinàmica i alegre, en aquest cas, relata l’autor del tast, “podria ser La primavera de Vivaldi“. D’aquesta manera, relaciona el ritme amb aquesta sensació que “el vi passa molt de pressa per la gola dels participants”, diu. De fet, Gorgori no només es basa en la tipologia de vi, sinó que també destaca les seves qualitats, com per exemple l’acidesa. Aquesta particularitat per a ell ha d’anar combinada d’una música aguda, ja que igual que passa en la famosa pel·lícula de Psicosi, “l’escena de la dutxa sense els violins aguts no generaria la mateixa tensió”. Una altra estratègia que utilitza l’expert és lligar la veu d’algunes cantants d’òpera amb els vins que recomana i fa tastar. “Per un vi fosc, busco una veu fosca”, expressa Gorgori, qui afegeix que “la soprano María Castro es pot relacionar molt fàcilment amb aquests vins”.

Els cants gregorians als cellers

La música i el vi sempre han anat de bracet, però no només en els tastos. En algunes regions de Portugal, sonen cants gregorians pels altaveus dels cellers per fer vibrar les botes. Hi ha aquells que creuen que aquesta tècnica millora la qualitat del vi que s’està fermentant. Fins i tot existeix algun enòleg com el xilè Aurelio Montes, fundador del celler Vinyes Montes, qui afirma en un estudi que es pot produir un millor vi si es combinen amb una criança en bota, els cants gregorians. Per a Gorgori “això és una qüestió més mística que altra cosa” i, també assegura que tot i que no té cap certesa que funcioni, “li sembla molt bona iniciativa”.

En definitiva, el bon vi sembla trobar en la música l’acompanyant perfecta pràcticament des que comença la seva producció i conservació. Aquesta connexió és difícil de veure a simple vista, però experts com Gorgori intenten apropar-la a tothom. Amb una nova mirada i músiques embriagadores aquests tastos es converteixen en tendència des del minut que s’anuncien i commemoren sense gaires maldecaps la llarga història que hi ha entre vins i simfonies; perquè tal com reflexiona Gorgori: “Entre música i vi hi ha molta relació, només cal saber trobar-la”.

Més notícies
Notícia: Marcel Sabaté: “Hem d’anar units per explicar al món que fem grans vins”
Comparteix
El propietari de Sabaté i Coca fa balanç del Premi Vinari a millor vi escumós pel seu Reserva Familiar 2014
Notícia: La “Vinya dels Artistes” incorpora el Neolític al seu relat
Comparteix
Troben restes d'un assentament prehistòric al celler Mas Blanch i Jové de la Pobla de Cérvoles
Notícia: Una comissió farà seguiment de mesures per combatre la sequera al Priorat
Comparteix
Així ho ha anunciat el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, en una reunió celebrada aquest primer de setmana a la comarca
Notícia: El camp català espera el nou Govern: els deures d’Illa amb els pagesos
Comparteix
Els productors del país valoren un organigrama propi i "més tècnic" | Sindicats i organitzacions, "preocupats" pel pressupost dedicat a Agricultura

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa