Al Pla de Bages hi trobem unes arrels molt fondes que enllacen el territori amb el vi, fins al punt que durant uns quants anys fou una de les regions on hi havia plantades el més gran nombre d’hectàrees de vinya del país. Ara, aquest passat s’alia amb un present on, malgrat haver perdut bona part d’aquesta superfície, el vi continua sent un sector molt viu, que té la mirada en continuar consolidant un llegat de la mà de la mateixa producció vinícola i la suma de diverses activitats i experiències vinculades també amb l’enoturisme.

La zona, de fet, és plena de propostes que combinen, segons els casos, diversió, descans, cultura, gastronomia i vi. Tot un grapat d’experiències nombroses i variades incloses a la Ruta del Vi de la DO Pla de Bages que fan d’aquesta zona un lloc perfecte on fer, per exemple, una escapada de cap de setmana, que es pot passar en un dels allotjaments ubicats a Manresa o a la resta de municipis de la comarca. A més, també es pot aprofitar l’avinentesa per provar els restaurants de la zona, entre els quals n’hi ha un bon grapat que són ben destacables, i maridar els vins de la DO amb les propostes dels cuiners locals.
D’entrada, algunes recomanacions que poden servir com a punt de partida de la visita.
Maridatge de Patrimoni a Manresa
Manresa Turisme, durant la pandèmia, va posar en marxa una campanya a Instagram on cada setmana es relacionava un espai turístic de la ciutat amb el vi del Bages, relacionant les característiques del patrimoni amb el del vi. Després d’aquest inici en línia, aquesta activitat va esdevenir els ‘Maridatges de Patrimoni‘, sessions que s’organitzen a diversos espais importants de la capital del Bages, tant culturals com naturals, col·laborant amb diversos agents per crear una experiència original. Les entrades es poden adquirir a la web de Manresa Turisme.

Una visita a Caves Gibert
El Bages, durant el segle XIX, va arribar a ser el principal productor de vi. A partir d’aquesta història, i del patrimoni vitivinícola excepcional que té la comarca, Caves Gibert teixeix una visita que parla del recorregut del celler, és clar, però també dels inicis de la seva producció d’escumosos i moltes curiositats del món sorprenent del vi amb bombolles. A més, les visites acaben amb una petita degustació dels seus caves acompanyada, a més, amb productes locals. Es poden reservar visites a la seva pàgina web.
La bellesa desconeguda de la Vall de Grevalosa
Resseguint el sud-oest del Bages, a la vall de Grevalosa, s’hi erigeix la finca Mas Pubill. Una zona que diran és fins i tot desconeguda pels mateixos bagencs, però on es conserven quatre cups enrajolats, una tina de pedra seca al bell mig del bosc, algunes barraques de vinya i diverses parets de pedra que aguanten les feixes.
Això és història viva del vi al Bages a través dels elements patrimonials que s’hi conserven; i existeix la possibilitat de viure-la de la mà del celler Entrebosc. Aquests elements són l’inici d’una visita que finalitza amb el tast dels vins que elabora el projecte seguint els preceptes de l’ecologia.

Les Acàcies, o el celler més petit del món
Es presenten com un dels cellers més petits del món, i ho siguin o no, és una de les visites més recomanables del Bages perquè més enllà de les dimensions, el seu treball amb la vinya i el vi mereix tota la nostra atenció. Les Acàcies, des d’Avinyó, a la zona nord de l’altiplà de Bages, cuida les vinyes que envolten el celler on fan les seves microvinificacions. “Aquestes produccions més baixes ens permeten aconseguir la millor expressió de cada varietat i el seu terrer“, diran des del celler, “i tenir cura de molts detalls que a gran escala poden passar per alt”.
Ofereixen visites amb tast, maridatges, amb dinar… Tot plegat, amb la voluntat dels propietaris d’oferir una experiència on “aprendre, veure, compartir, conèixer i degustar”, de manera tranquil·la i confortable, amb vista a l’entorn i una cura especial pels detalls que permeten gaudir de la “puresa d’una cultura vinícola ancestral”.

‘Tast de Contrastos’ al Celler Abadal
Les tarda de dissabte, el Celler Abadal organitza ‘Tast de Contrastos‘, una visita al celler amb tast de vins dirigida per un dels seus sommeliers i maridat amb un berenar que inclou un tastet de dolç i salat. L’activitat comença amb una visita a la Masia Roqueta, del segle XII, amb un antic celler soterrani original que és una joia del patrimoni històric del pla de Bages.
A més, es podrà conèixer les vinyes i l’entorn natural que les envolten, així com el seu conreu, veure el celler actual i, finalment, el tast dirigit amb el berenar de contrastos. De moment aquesta activitat es duu a terme una vegada al mes, i la següent serà el 22 d’octubre. Cal reservar entrada i tota la informació es pot consultar a la web del Celler Abadal.