VadeVi
Gruntowski: «l’enoturisme mira cap als petits cellers»
  • CA

Pawel Gruntowski és el director de Wine Meccas, el portal especialitzat en enoturisme a nivell mundial. De base periodista i intèrpret d’anglès, va passar una temporada traient-se els estudis de sommelier a l’Uruguai i després treballant a l’Anglaterra, especialitzant-se en les relacions públiques i l’enoturisme. Després de visitar moltes regions vinícoles i fer els contactes oportuns, ara farà dos anys va llançar el seu propi projecte 2.0.

-Com neix Wine Meccas?

Doncs per trencar el mite que l’enoturisme és una activitat inaccessible per al públic en general. Quan explicava les meves experiències de viatges per les diferents regions del món, em vaig adonar que moltes persones tenien una idea errònia sobre l’enoturisme. Hi ha gent que pensa que és molt car tot el món del vi o que no es pot realitzar de forma independent. Wine Meccas neix amb la voluntat d’apropar els cellers als turistes, de forma directa i senzilla, amb uns quants clics de ratolí.

-I com es reuneix tot l’enoturisme del món en un portal?

El procés de creació va ser extens i va consistir a agrupar estudis de les propostes enoturístiques de totes les regions que es publiquen a les revistes especialitzades, tenir una base de dades dels cellers i entrevistar propietaris i turistes per identificar les seves necessitats. Els sistemes de treball d’un continent a l’altre són força diferents, i moltes vegades d’una regió a l’altra veïna. El nostre objectiu ha estat crear una plataforma sense fronteres, uniforme i còmoda tant pels cellers com pels turistes.

-Quina és la clau per incrementar l’interès per turisme del vi?

La paraula clau és comunicació. El turista ha de saber que els cellers estan oberts a les visites, a més de saber que l’oferta és atractiva, actual i fàcil d’arribar.

Les expectatives del turista varien i no hem de perdre de vista que mentre alguns només busquen beure vi i fer compres, altres volen explorar tots els racons del celler i la vinya per viure l’experiència completa.

-Quin tipus d’activitats aconselles per un celler?

Tenir un programa d’enoturisme, que no sempre significa una gran inversió. El cicle de treball al celler i a la vinya ja són per si sols un imant pels turistes. Pràcticament cada mes hi ha activitats diferents que els turistes podrien veure o fins i tot practicar, com la poda, la verema, els cupatges, entre d’altres. L’entorn natural del celler pot ser el punt de partida per desenvolupar un programa únic, diferenciat i excepcional.

-Com veus l’enoturisme en el nostre país?

Sou un destí turístic per excel·lència, però em consta que respecte a l’enoturisme, hi ha zones que el practiquen molt poc. El repte implica comunicar als turistes que les visites als cellers poden ser un complement excepcional per les seves vacances. La xarxa de cellers nacionals que reben turistes és cada cop més àmplia i la reputació dels vins catalans a fora és molt forta, i no només amb els cellers més grans. L’enoturisme també mira cap als petits cellers que tenen una història a explicar i que potser no es troben els seus vins fàcilment a tot arreu o al país de tornada. Els petits van seguint les passes dels grans, fomentant les relacions directes amb el turista per guanyar-se’l com a ambaixador internacional dels seus vins. I això es pot veure des d’articles en els principals diaris, amb recomanacions o articles d’un periodista que es fa ressò de la història d’una regió o d’un celler de les zones menys famoses, a les cartes dels restaurants amb més oferta de les DO quan fa uns anys només hi havia de la famosa Priorat, o a les xarxes socials amb comentaris i fotos de les experiències i vins compartits.

-Actualment Wine Meccas treballa amb més d’una vintena de cellers associats en tres continents. Quins objectius hi ha per aquest any?

Pel 2015, i encara no complerts els vint mesos de vida del portal, tenim plans de creixement, és clar. Volem oferir visites a noves regions i continuar enfortint la presència on ja estem establerts, Catalunya inclosa. Per la part més divulgadora del web, l’apartat “glossari del vi” estem treballant amb diverses institucions per desenvolupar noves funcionalitats i que també donarem a conèixer aquest any. De moment, hem començat a col·laborar amb la Universitat de Ciències Ambientals i de la Vida de Wroclaw (Polònia) amb les classes de geografia vitivinícola i enoturisme.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa