VadeVi
Marta Clot i Mike Cano: “El vi ha d’aprofitar més el poder de les xarxes”

Es van conèixer a la cuina d’un restaurant de Granollers, i des d’aleshores han estat i fet equip. Marta Clot (Granollers, 1993) i Mike Cano (Guayaquil, 1986) són la cara i la creu d’una mateixa moneda, dues persones que des de fa tres anys parlen cada dia de vi a les xarxes socials per a milers de persones (o millor dit fidels seguidors) d’arreu del món a través de diversos perfils actius sobretot a Instagram i TikTok (versió catalana, @ladelsvins, i castellana, @lamartaclot) i Youtube. Han entrat amb força a cobrir un espai de comunicació que s’adreça a les noves generacions, i a través de vídeos curts, alguns formatius, d’altres didàctics i alguns amb jocs o tocs d’humor, han sabut apropar el vi a moltes persones que d’entrada -i així ho confirmen els protagonistes- no tenien cap tipus d’interès per aquest sector o que mai abans havien compartit una copa de vi.

Dels orígens del projecte se n’ha parlat força, però recordem que tot va néixer bàsicament per a donar resposta a una inquietud: la Marta atenia comandes i peticions de tota mena mentre treballava a una reconeguda botiga de vins de Sant Cugat. I va pensar que el poder de les xarxes podia fer d’altaveu d’aquests dubtes, alhora que apropar el món del vi a una generació que tradicionalment s’ha resistit a entrar en el mercat de consumidors freqüents. Normal, diu confirmat per l’experiència d’aquests anys, quan “tothom té en boca al consumidor, però tradicionalment s’ha fet una comunicació pensant en el públic professional”, etziben, “i al consumidor li interessen altres coses“. Altres coses com les que publiquen i que reben milers de cors i altres centenars de comentaris o comparticions. No tan sols això, i a tall d’anècdota: passejant per l’aeroport de Mèxic, algú va aturar la Marta per saludar-la. A l’Amèrica Llatina és una celebritat.

Avui, és el primer cop parlen tots dos en una entrevista, i ho fan en una conversa amb Vadevi.

Els comunicadors es complementen la gestió del seu projecte de comunicació de vins | Foto: I.S.
  • Què ha passat durant aquests últims tres anys a la vida de la Marta Clot i Mike Cano?

Marta: No hem parat, vam començar a parlar de vi català a les xarxes, ens adonem que van creixent els seguidors dels diferents perfils, i hem arribat a un punt en què fins i tot rebem preguntes per privat sobre recomanacions que després podem convertir en vídeos.

  • Com decidiu els continguts?

Mike: Som consumidors habituals de les xarxes i podem trobar inspiració en com fan la comunicació en altres sectors. En el cas dels vídeos que publiquem, més enllà de la idea, sempre prioritzem donar valor i fer difusió de productes de proximitat.

Marta: Cert. En aquests tres anys sempre hem defensat els vins del territori on som. Pel moment en què vivim, és el més sostenible i de sentit comú apostar pel territori on vius. Això no vol dir que no puguem gaudir d’un vi de fora, que també recomanem. L’altre dia, estant a La Rioja, ens va cridar l’atenció que un comensal va demanar un verdejo. Està bé que ho begui, si li agrada, però al final vam veure que també era producte destacat a la carta de vins.

Més pedagogia, però sense ser profes de ningú

  • Un altre gran repte: que les cartes de vins, i ja parlo de Catalunya, apostin per productes de proximitat, pels vins que es fan a pocs quilòmetres dels mateixos restaurants…

Marta: De fet, aquest és un dels objectius que ens hem marcat amb en Mike: fer més pedagogia perquè la gent tingui aquest coneixement i pugui triar o fins i tot demanar vins locals. Si no coneixen, no ho demanen. I les cartes no ho tenen. Ara, també és veritat que no volem ser profes de ningú, no cal que els consumidors de contingut digital estiguin constantment aprenent.

Mike: I en això hem anat evolucionant, ens adonem que molta gent vol conèixer, però també és important generar curiositat, fer-lo lúdic per aquelles persones que volen simplement compartir una copa de vi i passar-s’ho bé.

Marta: El consumidor compra vi per gaudir-lo, no sempre li interessa aprendre el punt de maduració del raïm quan s’ha collit del cep o com s’ha fet el producte. I les xarxes també s’han d’entendre com a entreteniment.

  • És important segmentar, doncs?

Mike: Absolutament. Les estadístiques ens situen el nostre seguidor entre els 18 i els 45 anys. I quan entens a qui et dirigeixes, que en el nostre cas és majoritàriament consumidor jove i no expert, o no iniciat en el vi, podem decidir millor quin contingut fem i la manera d’explicar-los als vídeos. Amb el temps, hem anat coneixent què interessa la gent o perquè compra un producte o un altre. Per exemple, els vídeos de recomanacions de vins a preus ajustats funcionen molt bé, com els carrusels on juguem a triar quin vi ens agrada més. Rebem comentaris de gent que ens agraeix haver descobert un vi, o altres que diuen que gràcies a nosaltres han tastat un producte o altre. Això és molt agraït.

Els joves tenen plans de futur que trascendeixen de les xarxes | Foto: Iñigo Somovilla
  • I quin és el secret per haver captivat al públic jove?

Marta: Hi ha molt de discurs, tothom diu que vol arribar al públic jove, però no se sap com posar-ho en pràctica. Potser hem de recomanar productes més assequibles que es puguin permetre. Ara mateix, tampoc tenen referents joves que beguin i parlin de vi, i això també ho fa més difícil.

Mike: De fet, un dels nostres grans reptes és arribar a un públic que ja consumeix vi, però sobretot atraure públic nou.

  • I us valeu dels continguts que genereu i difoneu per xarxes, però també guieu tastos, feu xerrades… Amplieu projecte o aneu incrementant oferta segons demanda?

Mike: Ho veiem com un projecte a llarg termini, com un projecte de vida. Estem tot el dia pensant en idees noves, en com canviar o millorar el que fem.

Marta: Ens agrada pensar que d’aquí a vint anys haurem aconseguit que la gent begui més vi. Ara, fem comunicació a xarxes i ens sentim segurs del que fem. Les xarxes tenen un poder molt gran que està desaprofitat. 

Mike: Exacte, els cellers no saben com és d’important saber comunicar per donar a conèixer i vendre el seu producte.

Marta: I publicar cada dia una foto d’un vi, no és sinònim que el consumidor el vulgui comprar. Veus perfils que semblen un aparador d’una botiga física, i això per internet no funciona. Cal pensar què dius i com ho dius. Conèixer a qui et dirigeixes per fer una comunicació directa, de tu a tu.

  • Com es presenta el futur?

Mike: Ens agradaria transcendir més al món real i oferir coses més tangibles més enllà de les xarxes. Enguany, per exemple, hem fet i venut vi.

Marta: De cara any vinent tindrem nous vins, i estem treballant amb alguns projectes nous que segueixen aquest camí més físic. Així i tot, no tenim pressa per créixer, volem anar pas a pas, i avançant de manera orgànica, natural.

Jove talent de la gastronomia

Marta Clot ha estat recentment seleccionada com a una de les “100 Joves talents de la gastronomia”, un premi atorgat pel Basque Culinary Center després d’aconseguir més de setanta mil seguidors a Instagram en un perfil on explica i comparteix la cultura del vi català. Aquest reconeixement se suma al premi rebut el 2023 com a “Millor prescriptora del vi Català” al Digital Wine Contest, un premi atorgat per la Denominació d’Origen Catalunya a través en bona part de votacions populars.

Actualment, en els perfils on comunica en català, acumula més de setanta mil seguidors a Instagram i deu mil seguidors a TikTok. El perfil en castellà (@lamartaclot) supera els 323.000 seguidors.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa