El president de la Denominació d’Origen CAVA, Javier Pagés, ha donat a conèixer en sessió plenària les xifres amb les quals el CAVA ha tancat l’any 2021, assenyalant que “el CAVA és de vital importància per a la sostenibilitat i el desenvolupament del territori”.
“Som més de 350 cellers i sumem 38.000 hectàrees de vinya”, i continua, “com a DO basada en l’origen, en les nostres vinyes i en les llargues criances, tenim una gran responsabilitat i una oportunitat única de dirigir l’èxit inqüestionable del CAVA cap a quotes encara més altes”.
“Que hi hagi cellers que vagin per lliure o associats desmarcant-se de la DO pel seu propi benefici, no ha d’impedir que els que defensem des de sempre el territori i aconseguint un assoliment com aquest, aspirem encara a més, a ocupar una posició major dins del selecte món dels escumosos de gran qualitat sense perdre de vista que els grans reptes només s’aconsegueixen units i amb la participació plena del territori i la generositat de tots”, diu el president.
Sigui com sigui, Pagès ha compartit xifres del tancament de 2021, entrant al detall dels mercats interiors i exteriors. Començant per aquest últim, l’exterior, apunta que ha registrat un augment de +11,34% i consolida el 71% de les vendes totals.
Els països que integren la Unió Europea suposen, segons la DO, un creixement de +3,16%, i els països tercers continuen creixent amb +30,43%. El mercat d’Alemanya manté la seva posició com a principal país de consum (+4,23%), seguit dels Estats Units (amb un creixement de +40%), Bèlgica (+11,56%), el Regne Unit (-3,90%) i el Japó (+7,94%). En destaquen també l’augment a Àustria (+65,54%), el Brasil (+37,69%), i Polònia (+27,35%).
“La presencia internacional del CAVA demostra la seva força com a marca en una diversitat de territoris a escala global”, assenyala Pagés. La campanya promocional “360 graus del CAVA”, impulsada el 2021, ha permès a prescriptors i amants de les bombolles tastar i aprendre sobre la versatilitat del producte, comenten; i en aquest sentit, hi preveuen donar continuïtat aquest mateix any, complementat amb les certificacions professionals ofertes per la CAVA Academy.
Pel que fa al comerç interior, comparteixen que ha incrementat un +19,04%, aconseguint els 68.762 milers d’ampolles. El canal que major impacte ha mostrat és el canal en línia, amb un ascens del +17,7% en valor i +19,3% en volum, mentre que el canal d’alimentació segueix la tendència a l’alça amb un augment del +6,1% en valor i +5,1% en volum.
El canal offline i l’hostaleria també evolucionen de manera positiva en valor amb un + 5,9% i +5,3% i un 4,9% i 2,3% en volum respectivament, segons dades de NielsenIQ.
Creix la categoria de CAVA ecològic
La categoria de CAVA ecològic té un paper significat dins la DO, on la nova normativa ja apunta el 2025 com l’any en què tota la categoria de Guarda Superior haurà de ser 100% ecològica.
El nombre d’ampolles produïdes i etiquetades superen ja els 22.797.356, amb un creixement de +65,43% en relació amb 2020, consolidant -diran- una categoria que es troba en estat de transició per a alguns cellerers de la Denominació d’Origen. El segment de Guarda Superior contribueix en gran manera, aglutinant un notable creixement de +104,25% i representant un pes de 42,09% en el total de la categoria de CAVA ecològic.
El futur del Cava: més control i nous segells
El passat 2021 va ser l’any de la implementació de la primera fase del Pla Estratègic de segmentació i zonificació del CAVA, posant en marxa un pla de reforç dels mitjans de control de la DO i un sistema d’informació i traçabilitat del producte. L’any de 2022, diran, és un any clau per a l’entitat on s’hi veuran els primers segells de qualitat sota aquesta nova normativa amb la indicació de l’origen i segment de producte.
El pròxim dia 5 d’abril, en el marc de la fira ‘Barcelona Wine Week’, es presentaran aquests nous marxamos en una taula rodona que comptarà amb Ferran Centelles, Fernando Mora MW, Pedro Ballesteros MW i Sarah Jane Evans MW.
“Posar en marxa aquesta nova normativa és un gran repte i, al mateix temps, un gran assoliment de tots els associats de la DO CAVA”, conclou el president de l’entitat.