Els possibles nous aranzels proposats per Trump han generat gran preocupació pel futur de les exportacions de vi català als Estats Units. Les dures declaracions del president nord-americà, que ha defensat l’augment d’impostos sobre els productes estrangers, afecten directament les estratègies dels cellers de Catalunya, que volen mantenir les seves vendes a l’altre costat de l’Atlàntic. La situació és clara: la incertesa sobre com es materialitzaran aquestes mesures ha passat a ser el principal tema de debat. Ara bé, no només els cellers estan perdent l’optimisme, sinó també els distribuïdors i botiguers americans, que comparteixen una visió negativa de l’impacte d’aquests aranzels. Tot i que hi ha desacords sobre si els productes catalans tenen prou identitat per resistir l’augment de preu, els experts coincideixen a preveure un futur complicat i admeten que la reducció de vendes sembla gairebé inevitable.
“Els aranzels no beneficien a ningú”, exclama l’empresària i importadora de vins als Estats Units, Núria Garrote. La catalana fa anys que es dedica a posar en contacte els cellers de Catalunya amb possibles venedors dels Estats Units i és la primera a veure de manera molt poc clara aquestes pujades. “Estem parlant d’un 25% del valor del producte, això és molt difícil d’assumir”. En aquest sentit, Garrote reflexiona sobre els marges que tenen les empreses per operar, tant a Catalunya com als Estats Units, i confirma que l’única manera de continuar venent passarà per una reducció de vendes. “La primera reacció serà parar una mica”, admet la distribuïdora de Nord-amèrica. També augura aquest final Pedro J. Rodríguez, propietari de la botiga de vins americana Grand Cata, qui en una entrevista a Vadevi explica que per tal de mantenir els preus a ratlla haurà de “planificar molt més les comandes i probablement fer-les de menys volum”. La realitat, doncs, és que els cellers catalans podran continuar venent als Estats Units, però s’enfrontaran no només a un augment de les despeses logístiques sinó també a una reducció del volum de les seves vendes.
Per això, les empreses vitivinícoles catalanes seran les més afectades per les possibles noves normatives del president dels Estats Units. Això és una conclusió gairebé unànime entre els experts, que coincideixen que els cellers seran els que assumiran els marges més baixos i la reducció de vendes. Més encara, tenint en compte el creixement que han tingut en valor les exportacions de vi catalanes a Nord-amèrica. Segons les dades de Prodeca, empresa pública adscrita al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, els Estats Units és el primer mercat importador del vi català i aglutina un 12,74% de la quota de mercat total. D’aquesta manera, mentre el conjunt de l’economia catalana només exporta als Estats Units un 3,6%, els vins catalans superen fins i tot el sector de la perfumeria que es queda en un 9,3%. Unes dades, doncs, que auguren el que els experts confirmen: “Els cellers patiran molt”, reitera l’empresària i importadora de vins als Estats Units en una conversa amb aquest diari. A part, un tros d’aquesta càrrega arribarà al consumidor final. “Absorbir de manera interna tota la pujada és impossible perquè no hi ha prou marges”, afirma Garrote. Així, els distribuïdors demanaran menys producte als cellers, primer per l’encariment de la cadena de producció i després per la caiguda de la demanda, ja que els preus més alts faran que els consumidors comprin menys.

La tensa situació ha deixat el sector vitivinícola i comercial d’ambdós països “en estat d’alerta”. Així ho confessa Laia Villabí, cap del sector del vi de Prodeca, qui recorda que “no és la primera crisi pel mercat ni tampoc el primer conflicte aranzelari amb els Estats Units”. Tanmateix, en la primera mandat de Trump ja es van aplicar mesures similars que en paraules de Villabí “van bloquejar una mica el sector”. L’experta reconeix que en aquell moment la reducció del volum de les vendes va ser prou forta. Segons les últimes xifres publicades per l’empresa pública adscrita al Departament d’Agricultura de la Generalitat el 2019 Catalunya exportava al voltant de 18,22 milions de litres de vi als Estats Units. Aquest 2024 la xifra tot just va superar els 15,5 milions de litres. “S’ha trigat molt a recuperar aquest mercat, de fet encara ens estem recuperant”, afirma Villabí.
Menys vins i més cars pels americans
És evident que el consumidor final també veurà afectada la seva butxaca quan compri vi català. Tant botiguers, com distribuïdors i cellers confirmen que faran el possible perquè l’augment no recaigui de manera molt significativa en el preu que paga el consumidor final, però l’evidència i els records de la passada crisi confirmen que serà inevitable que els vins catalans pugin de preu. Davant d’aquesta casuística, les opinions sobre el comportament dels clients varien. Per a Rodríguez només es viurà una reducció de volum, és a dir, aquells clients que sempre compren vi reduiran el seu consum i “només beuran els caps de setmana”, argumenta el propietari de Grand Cata. Garrote, en canvi, té una visió una mica més pessimista i reconeix que es perdran consumidors, ja que “és un mercat amb molta competència i és fàcil trobar altres opcions”, afirma l’experta. De fet, els Estats Units no només és un gran amant del vi català, sinó que té molta experiència comprant a diferents mercats mundials. Paral·lelament, la vall de Napa, a Califòrnia, també és reconeguda arreu del planeta per la qualitat dels seus vins. “Als Estats Units hi ha tanta oferta de vins que la si no és un serà un altre”, afirma la distribuïdora dels Estats Units. Així doncs, mentre Rodríguez manté que tot i la caiguda de vendes alguns compradors de vi català “assumiran l’augment”, Garrote ho veu més complicat.
La identitat catalana, en dubte
El salvavides del sector vitivinícola català hauria de ser la identitat que va lligada als seus vins. L’storytelling i els relats que s’amaguen darrere les ampolles han provat ser un ganxo infal·lible a l’exterior. Tanmateix, però, Garrote lamenta que “encara queda molt camí per recórrer” i afegeix que “la identitat catalana no salvarà els vins de la reducció de vendes”. Per Prodeca, però, aquest creixement del valor dels vins de Catalunya als Estats Units és evident i les xifres donen suport a aquesta versió. En aquest sentit, el 2019 es van exportar vins a Nord-amèrica per valor de 71,08 milions d’euros, una dada menor a la de les exportacions del 2024, que va ser de 71,3 milions d’euros. Així doncs, el preu dels vins catalans als Estats Units ha pujat, una situació que Villabí relaciona directament amb l’augment de la voluntat dels americans de comprar vi català perquè en coneixen la història: “Els compradors americans cada vegada tenen més coneixement de la història dels vins de Catalunya i de les seves 12 Denominacions d’Origen”, argumenta la cap del sector del vi de Prodeca.
El propietari de Grand Cata comparteix la sensació que la història del vi català ha traspassat fronteres i ha deixat una empremta en el mercat nord-americà. Tot i que reconeix que la reducció de vendes és gairebé inevitable, destaca la feina ben feta dels cellers de Catalunya a l’hora d’aconseguir una bona reputació entre els consumidors. “El vi català és conegut entre els meus clients per ser un producte amb una excel·lent relació qualitat-preu“, comenta Rodríguez. En aquest sentit, malgrat la incertesa que envolta l’amenaça de Trump d’unes polítiques aranzelàries més rígides i la seva possible ampliació, sembla que el futur del vi català no es limita només als seus efectes econòmics immediats. La diversitat d’opinions entre experts americans coincideix, però, en un punt comú: els cellers veuran reduït el volum de venda dels vins catalans. Aquest escenari, encara a l’espera que les declaracions del president dels Estats Units es facin realitat, obre una porta a la reflexió sobre com el sector es podrà adaptar i respondre a aquests canvis tan significatius.