Parlar de diversitat podria malentendre’s si s’associa a una falta de personalitat o valors. No és el cas, de cap manera, del territori que abraça la DO Costers del Segre, on aquesta diversitat és el pal de paller, l’element identificatiu i alhora enriquidor que els singularitza davant altres territoris productors de vi de Catalunya i el món.
Estem davant una regió històrica que engendra la seva identitat a partir de diverses alçades i diversos sòls, i una àmplia paleta de varietats de raïm amb les quals es poden embotellar els paisatges, acceptant que un mateix origen uneix productors de les Garrigues i del Pallars Jussà. Té una llarga tradició documentada, perquè a la terra de Lleida s’hi ha fet vi des de fa molts anys i han estat diverses generacions les que n’han estat testimoni.

De caràcter interior, allunyat del mar, el territori d’aquesta denominació d’origen s’estén al llarg de la conca del riu Segre i del Pirineu de Lleida, i el clima continental amb influències mediterrànies garanteix unes fortes oscil·lacions tèrmiques que aporten les condicions propícies per al cultiu de la vinya.
Un territori divers, que enclou des de muntanyes a planes i valls i que, però que les seves característiques, dins un mateix origen, ha optat per la segmentació en set subzones que els permet treballar i potenciar de manera més uniforme el relat i el conreu que millor s’hi adapta. Són:
- Subzona Segrià
- Subzona Raimat
- Subzona Artesa de Segre
- Subzona Urgell
- Subzona Pallars
- Subzona Valls del Riucorb
- Subzona Garrigues
Parlar de la DO Costers del Segre també és parlar de sostenibilitat. La seva quimera és esdevenir sostenible en un 100%, però mentre s’assoleix la fita, continuen desplegant un programa pioner a l’estat espanyol, implantat l’any 2014, i a través del qual defensen, impulsen i actuen a consciència en tot el cicle productiu del sector de la vinya i el vi davant la urgència en l’aprofitament dels recursos naturals, el tractament de residus i la reutilització de materials, entre d’altres.
Com a resultat, doncs, vins amb mirades diverses, units “en la intensitat, amplitud i equilibri“, i que comparteixen “bones acideses, frescor, força i caràcter”, segons paraules dels productors locals. Vins que s’obtenen a partir de varietats, com la macabeu (la més plantada) i la parellada, en blanc; o l’ull de llebre, garnatxa i trepat, que se sumen a algunes de les internacionals introduïdes al cultiu català durant el segle XX, com el cabernet sauvignon, merlot o chardonnay.
L’oferta vitivinícola de les terres de Ponent, vetllada en bona part per aquesta denominació d’origen, impulsada l’any 1983 per Jaume Siurana, aleshores director de l’INCAVI i Manuel Raventós, director general de Codorníu i Raimat, es complementa en l’actualitat amb el projecte ferm de Ruta del Vi de Lleida, que reforça el valor de l’enoturisme, amb una oferta completa que permet tastar un territori ric en contrastos i diversitat.

Aquesta riquesa i diversitat aporten també valor al lema que a Catalunya, el vi és cultura. Una cultura que el Govern vol donar a conèixer a través de la campanya de vi català més ambiciosa fins al dia d’avui, de la mà del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i de l’INCAVI i que es va desplegant a partir de diverses accions promocionals, entre les quals, aquest espot.
Fitxa tècnica
- 4.182 hectàrees de vinya
- 35 cellers
- Varietats autoritzades blanques: Macabeu, Xarel.lo, Parellada, Chardonnay, Garnatxa Blanca, Riesling, Sauvignon Blanc, Moscatell d’Alexandria, Malvasia – Subirat Parent, Gewurztraminer, Albariño, Chenin Blanc, Godello, Moscatell de gra petit, Verdejo i Viognier.
- Varietats autoritzades negres: Garnatxa negra, Tempanillo – Ull de Llebre, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Monastrell – Garrut, Trepat, Mazuela – Samsó, Pinot Noir, Syrah, Garnatxa Tintorera, Garnatxa Peluda, Gonfaus, Malbec, Petit Verdot i Sumoll negre.
- Més informació, a la web de CatalanWines.com.
