VadeVi
La comunicació personal com a eina imperativa per als professionals del vi
  • CA

Imaginem per un moment que arribem al celler que fa temps que ens ve de gust visitar i quan posem el peu dins, ningú ens rep ni ningú ens atén. O si som menys dràstics, ens atenen, però no com ens agradaria pel motiu que sigui. L’experiència que ens endurem no serà òptima, i probablement ni tornarem a visitar-los ni tampoc els recomanarem als amics. La comunicació personal té molts matisos, però en termes generals és un element imperatiu que cal tenir en compte en la definició d’estratègies empresarials i que pot afectar, i molt, en el funcionament d’un negoci.

Així ho entén i comparteix amb Vadevi l’Albert Rimbau. Ell es dedica a la consultoria i la gestió estratègica per optimitzar el potencial d’equips i persones d’entitats i empreses, també les del vi. De fet, aquests dies ha estat impartint algunes de les classes del mòdul de sommelieria a l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, i ha parlat clar sobre els beneficis de posar l’atenció en l’eix comunicatiu.

Estudiants del mòdul de comunicació personal dins el curs de sommelier | Foto: Escola d’Enoturisme de Catalunya

“No tots els missatges llueixen igual”

“Tothom comunica, dirà Rimbau, això és un fet, i en general tothom se sap relacionar; però som conscients de com ho fem i si el resultat d’aquest intercanvi és el que busquem?”, es pregunta. Ho explica amb un exemple. “No tots els missatges que rebem o llegim llueixen igual”, i aquí en els que impacten més on ell veu l’estratègia. “El món del vi és molt poderós comunicativament, però és important preguntar-se com es pot seduir el client i compartir tot el nostre potencial a partir de coses sovint intangibles que mou moltes vocacions“. I afegirà, “cal professionalitzar la transferència, la manera en què ens mostrem, en què parlem per l’empresa, en què encapsulem missatges complexos i els fem arribar per ser vistos”. “Ser i semblar“, sempre de manera honesta, insisteix el consultor.

I per facilitar encara més la digestió de tot plegat, parla de la importància de la síntesi. “En general els comunicadors de vi són tan apassionats que se senten que fan una injustícia si no expliquen absolutament tots els detalls d’un determinat projecte”, i no ha de ser així. El consultor entén que cal “connectar amb els valors del projecte, no tant amb especificitats tècniques”, per exemple, i que és important saber trobar les paraules justes per fer arribar el missatge de manera àgil i senzilla. Això fa pensar en l’exemple de l’ascensor, en el qual tens un minut per convèncer el director d’una empresa on vols treballar que ets la candidata perfecta. En només seixanta segons.

Poder aconseguir aquesta millora demana entrenament i el coneixement d’eines que fan possible una òptima comunicació personal. Parla d’aprendre a escoltar, de saber adaptar-se ràpidament, de poder llegir entre línies i desxifrar qui és l’interlocutor per tal d’empatitzar més de pressa a l’hora d’iniciar una conversa. Aterra la teoria en una sala de restaurant, on el sommelier ha d’atendre els comensals. “Si saps llegir-lo, li oferiràs un servei millor”, apunta. I acaba també fent menció a aprendre a afrontar crítiques o reaccions adverses. “Si tens les eines, sabràs encaixar millor que malparlin de tu o et qüestionin“. Fins i tot, diu, podràs treure’n alguns aprenentatges. “De vegades amb bona educació i intuïció no n’hi ha prou“, d’aquí la importància de les formacions en comunicació.

L’anàlisi sensorial forma part de la formació en sommelier | Foto: Jordi Play

3a edició del curs de Sommelier Professional

L’Escola d’Enoturisme ja ho té tot a punt per a iniciar la tercera edició del curs semipresencial de Sommelier Professional en el qual s’incorporen aquests continguts vinculats a la comunicació i altres mòduls que parlen i posen en pràctica, entre d’altres, continguts sobre viticultura i geografia vitivinícola de Catalunya i el món, i en els quals també s’ofereix la possibilitat de tastar vins, posant a la vegada en pràctica l’anàlisi sensorial.

La propera convocatòria comença el 14 de febrer de 2023 i tindrà una durada de 430 hores semipresencials. Enguany la formació presencial s’impartirà les tardes de dimarts entre les 16:30 h i les 20:30 h del vespre, i les últimes inscripcions per a participar-hi es poden reservar a través d’aquest formulari. El curs està homologat per l’Associació Catalana de Sommeliers.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa