VadeVi
MontRubí: nous projectes, nous reptes, noves oportunitats
  • CA

Va estudiar cuina pensant que algun dia obriria un restaurant a Barcelona, però la vocació inicial es va anar transformant i el seu caràcter inquiet el va portar a viatjar pel món -ha viscut a Austràlia i Londres- i a professionalitzar-se en el món del vi. Roda el món i torna al Born, ara l’Alejo Peris (Barcelona, 1989) es deixa veure sovint per l’Avellà, on des de fa uns mesos treballa en el negoci familiar. Un celler que va obrir portes poc abans que nasqués i que ha estat dels principals responsables de la recuperació del sumoll al Penedès. Segona generació de MontRubí, l’Alejo ha tornat a casa per assumir el càrrec de director comercial de l’empresa.

“La meva idea era continuar viatjant, seguir formant-me i aprenent. Estava feliç amb la feina que tenia a Anglaterra, però ja em plantejava fer el salt a Amèrica per treballar en alguna gran empresa de Napa Valley o Xile o Argentina”. La trucada del pare i propietari de MontRubí, Javier Peris, va fer que aquells plans inicials canviessin, perquè li oferia tornar a casa i liderar el projecte de renovació de l’empresa: el vi, que es mantindria com a producte principal del negoci, es complementaria ara amb una oferta gastronòmica, turística i patrimonial de nivell.

La família Peris va fundar MontRubí l’any 1984 després d’adquirir un celler que ja elaborava vins i olis des de finals del segle anterior. La nova propietat tenia interès en el cava i aquells primers anys va centrar la seva activitat a l’elaboració d’escumosos; poc després, però, van apostar pels vins tranquils i per la recuperació d’una varietat tradicional del Penedès gairebé desapareguda en l’època: el sumoll.

“El nostre ha estat el primer celler del món en elaborar un vi monovarietal de sumoll”, explica orgullós l’Alejo. I se n’ha de donar les gràcies a la inquietud del propietari i de l’enòleg Josep Queralt, que van descobrir petites plantacions que llavors treballaven pagesos de la zona, i van creure en aquella varietat tradicional i autòctona, molt present a la zona del Penedès abans que la fil·loxera n’ataqués la producció. El sumoll és una varietat delicada i de tracte complicat, diu l’enòleg, però també és un signe d’identitat de la zona i permet elaborar vins honestos amb el territori i de gran personalitat.

MontRubí té actualment al mercat una gamma de tretze vins, la major part dels quals són monovarietals, “és la nostra manera d’entendre el vi”, expliquen al celler. I el cert és que en fan cinc 100% sumoll (gamma Gaintus, que inclou el Vertical -el seu vi insígnia-, el Radical, els rosats tranquil i escumós One Night’s Rosé i Tradicional, i el dolç Sobremadurat) i treballen també la garnatxa (Black i VinodelaLuna), el xarel·lo (White i Advent, dolç natural sobremadurat), el macabeu (MAC), la parellada (Durona blanc) i el samsó (Advent, dolç natural). Només hi ha un vi, el Durona negre, que naix d’un cupatge a base de sumoll, garnatxa i samsó.

Bufen vents de canvis

Els anys de vida del projecte i la ferma convicció que estan fent bé la feina consoliden l’empresa i reforcen la seva filosofia, fins al punt que ara se senten preparats per repensar el negoci i incorporar-hi novetats estructurals. MontRubí ha decidit fer el pas i adquirir i gestionar noves hectàrees; ampliar el celler i doblar producció i vendes de cara al 2020; i endegar la rehabilitació d’una casa coneguda com el Xalet, ubicada a només 100 metres del celler, i convertir-la en un espai de referència del vi i de la gastronomia local.

Al camp, sempre la màxima exigència

El treball al camp ha de ser sempre impecable, els viticultors ho tenen clar i des del celler saben perfectament que el secret per a fer bons vins està en untreball acurat a la vinya. En aquest sentit, la feina d’acompanyament del cicle de la vinya continuarà sempre sent prioritària, amb l’únic canvi que ara treballaran 30 hectàrees més, totes elles plantades amb varietats autòctones, sobretot sumoll.

A més a més, també volen consolidar la seva aposta pels vins ecològics i incorporar un nou concepte perquè els productes siguin també aptes per a persones que no mengen res d’origen animal: “Ja hem començat a treballar amb proteïnes de pèsol a l’hora de clarificar els vins -explica l’Alejo- perquè aquest és el camí que volem seguir per a poder certificar els nostres vins com a ecològics i vegans”.

El Xalet de MontRubíEl Xalet | Imatge cedida per MontRubí

El Xalet, la casa de l’enoturisme i la gastronomia

L’altre gran projecte en marxa és la remodelació del Xalet de l’Avellà. Ubicat a pocs metres del celler, aquesta masia de primers del segle XX ha quedat disponible i els propietaris de MontRubí no s’ho han pensat dos cops: ja tenen plans per remodelar-la i convertir-la en un espai per a la gastronomia i els vins on oferir experiències enogastronòmiques adaptades a les preferències dels futurs usuaris.

El projecte el porta la germana de l’Alejo, l’arquitecta Sílvia Peris, i es preveu que entri en funcionament la primavera que ve. A la planta d’entrada hi ha diverses sales que condicionaran per fer-hi restaurant, amb espai per a algunes taules, una cuina i una petita botiga de vins del celler. La planta superior es planteja com un espai diàfan, preparat per acollir trobades, reunions d’empreses o esdeveniments de diversos tipus; i la planta baixa serà l’espai dedicat a l’enoturisme, i permetrà organitzar-hi activitats de tast o maridatge, ja sigui a l’interior de la casa o fora al jardí. Precisament el jardí també està previst que s’ampliï, i entre d’altres, incorporarà una gran carpa, probablement fixa, on s’hi podran celebrar esdeveniments o celebracions de diversos tipus. !Bodes? Per què no!”, diu Alejo Peris.

Enoturisme i equip, dos grans puntals del projecte

Tenim un equip excepcional, molt implicat amb el projecte, i això és una gran sort”. MontRubí té actualment vuit persones en plantilla, quatre d’elles a l’equip comercial, tres entre el celler i les vinyes, i una persona que els porta la part administrativa. Alejo creu que és vital la professionalització de l’empresa, que cada lloc de treball estigui ocupat per persones preparades i amb visió. En els propers dos anys, a més, es plantegen incorporar més personal, entre els quals, una persona que s’encarregui de l’enoturisme, “preferiblement que vingui del sector del turisme”, puntualitza el director.

A Montrubí creuen amb l’enoturisme de qualitat i amb una oferta que posi sempre les preferències del client per davant de tot. Ofereixen visites per donar a conèixer el celler i les vinyes; i també organitzen activitats que permeten gaudir d’un maridatge de productes de la zona amb vins del celler. “La nostra oferta atrau clients que busquen experiències de qualitat”, diu l’Alejo. A dia d’avui tenen visitants del país i molts estrangers. “Ens coneixen sovint a través de la restauració, d’establiments on hi tenen referències nostres, que criden prou l’atenció al consumidor per venir a conèixer quin és l’origen d’aquell producte tan interessant”.

El repte que tenen per endavant a MontRubí és alt, però també ho és l’exigència i empenta de l’equip, que se sap amb molta feina però no s’espanta: “Ara, que ja estic aquí penso sovint: ‘quina sort, que vaig decidir tornar’, perquè aquest és un projecte de vida i em sento afortunat”, diu la segona generació dels Peris.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa