Albert Federico presenta Miques de Sauló, el vi que neix de la col·laboració i la solidaritat

Aquest dilluns s’ha presentat al Restaurant Alella Vinícola el Miques de Sauló, un projecte molt especial d’Albert Federico que va néixer de la idea del viticultor d’elaborar un vi col·laboratiu. “El procés ha estat com m’imaginava”, comenta en declaracions a Vadevi just en el moment de presentar-lo per primer cop en públic, “i penso que el resultat és un bon producte que parla i defineix bé el seu territori d’origen”.

La idea de fer aquest vi col·lectiu es va gestar i madurar durant la pandèmia, malgrat Federico comenta que ja feia temps que li rondava pel cap la idea d’obrir un Verkami i posar en marxa un projecte d’aquestes característiques en el qual hi pogués participar molta gent. “Tot va començar amb la verema, explica, on hi va haver diversos grups de persones que ja van venir a fer la collita“. El procés comença a la seva finca en propietat, a la Vall de Rials, i ha avançat fins a esdevenir una ampolla de vi, amb un nom que s’ha escollit per votació popular i una etiqueta que, també escollida a través d’acords, han proposat i dissenyat persones alienes al projecte.

Miques de Sauló, d'Albert Federico
Miques de Sauló, d’Albert Federico | Òscar Pallarès

“Vam rebre una vintena de propostes de nom, explica Federico, una grata sorpresa, i tots ells es van posar a l’abast de la gent perquè en fes la votació dels que més agradaven”, explica. El millor de tots, el que ha acabat estampant-se sobre l’etiqueta, ha estat “Miques de Sauló”, aportació que va fer en el seu moment l’actual Alcalde de Teià, Andreu Bosch: “És un gran enamorat dels vins, i està entusiasmat que la seva proposta hagi estat la guanyadora”, comenta Federico. El nom és una referència directa als sòls d’Alella dels quals brota el vi.

Del vi, fet amb la varietat pansa blanca, ha fet criança en bota americana i d’acàcia, en surten unes 480 ampolles, que no es destinaran a la comercialització, sinó que estaran a disposició en exclusiva de les persones que han participat d’una o altra manera en el seu procés d’elaboració.

La bona experiència viscuda amb el projecte ja fa pensar l’Albert Federico en repetir-la aquesta propera campanya, i treure de nou una referència que sumaria a la gamma dels seus monovarietals de picapoll i pansa blanca, i al nou vi negre Les Costes Selecció que enguany surt al mercat després de nou mesos de criança. “Malgrat aniria bé una mica de pluja, espero que la propera collita sigui bona perquè el raïm està sanitàriament molt bé”. “Creuem els dits”, afegirà.

Nou comentari