Els escumosos rosats criden l’atenció sobretot pel seu color, que és l’atribut que els defineix i els diferencia de la resta. Aquests escumosos poden presentar des d’un color rosa pàl·lid fins a un color gerd intens, passant per totes les tonalitats que ens puguem imaginar. La seva procedència, les varietats de raïm i el mètode d’elaboració juntament amb les estratègies de màrqueting dels productors determinen el color exacte de cadascun dels escumosos.

Però al rerefons de totes aquestes tonalitats, hi ha el color base, el rosa, i precisament les connotacions psicològiques del color rosa són les que han creat el posicionament de mercat dels escumosos rosats.

El color rosa és un color que denota i està associat a sensacions d’amabilitat, encant, delicadesa, sensibilitat, dolçor, compressió, tendresa, afecte i amistat. Es coneixen com a mínim 50 tonalitats del color rosa, i cadascuna guarda el seu propi significat. Aquest color s’obté amb la barreja del blanc i el vermell, dos colors una mica oposats en significat, sent el blanc més relacionat amb la neteja i puresa, i el vermell, una mica més cridaner i extravertit que l’anterior. Tot i això, el vermell guarda les particularitats romàntiques i amoroses que el rosa reflecteix. El color rosa deu el seu nom a una flor que està molt relacionada amb la femineïtat i aquesta flor porta sensacions molt romàntiques i eròtiques, sent un dels símbols principals de l’amor.

Si a totes aquestes connotacions lligades al seu color hi afegim els atributs dels vins escumosos, en especial les bombolles, com a símbols d’alegria, festa i gastronomia és quan els escumosos rosats assoleixen la seva percepció de producte amb glamour i es posicionen com a ideals per a les reunions socials, festius i solemnes per a les celebracions i romàntics a la intimitat.

Però en algunes ocasions, les característiques organolèptiques dels escumosos rosats, siguin del tipus que siguin, no es corresponen amb les sensacions psicològiques que transmeten i això podria ser una de les causes per les quals el seu consum hagi estat tan irregular. Mentre que en el món del champagne, el champagne rosé és el de més prestigi i sovint és el de preu més elevat de cada elaborador, en el món del cava això no és així, i els caves rosats són sovint els germans pobres de la col·lecció de caves d’un celler. El mateix succeeix en els Clàssics Penedès i a Corpinnat.

Si mirem les dades dels darrers anys publicades pel Consell Regulador de la DO CAVA, des del 2015 fins ara, el cava rosat ha anat augmentant, encara que molt a poc a poc, el seu pes sobre el total d’ampolles de cava produïdes. Si en el 2015 suposava un 8,6% de la producció, el 2020 va suposar un 9,3% que traduït a nombre d’ampolles és 20 milions d’ampolles sobre un total de 215 milions.

Per categories, el cava rosat de guarda representa un 97,29% amb 19,5 milions d’ampolles, el cava rosat de guarda superior reserva un 2,54% amb 0,5 milions d’ampolles i el cava rosat de guarda superior gran reserva un 0,18% amb 35.000 ampolles.

Continuen obertes les inscripcions per participar als ‘Barcelona Rosé International Bubbles Awards’. Més informació, aquí.

Nou comentari

Comparteix