El consum de productes ecològics a Catalunya està en auge. Segons sembla, els catalans estan cada vegada més conscienciats amb les noves tendències de consum que passen no només per consumir aliments i begudes de proximitat sinó també elaboradors d’acord amb criteris que tinguin cura del medi ambient. Malauradament, el vi ecològic continua sent una assignatura pendent. Mentre el territori amplia la superfície de cultiu ecològic i manté el compromís amb el medi ambient, el consumidor general encara no ha fet el salt del tot. La realitat del sector vitivinícola apunta cap a aquest nou horitzó, on tots els productes es cultiven de manera ecològica, passant per estrictes normes i condicions que el converteixen en una beguda de proximitat. Tot i això, a l’hora de triar-lo a les estanteries del supermercat o de les botigues especialitzades, l’etiqueta ecològica no és una prioritat pels consumidors.
Enguany ha estat un any clau pel sector del vi ecològic, amb resultats que posen de manifest una clara tendència a l’alça pel que fa al cultiu sostenible. La superfície de vinya treballada amb mètodes respectuosos amb el planeta ha experimentat un creixement destacat del 6,06%, arribant a les 34.314 hectàrees. Aquestes dades confirmen que el sector vinícola continua apostant per una producció més conscient i alineada amb els valors de sostenibilitat, cuidant la terra i preservant el territori per a les futures generacions. Tot i això, aquest esforç no acaba de veure’s reflectit en els hàbits de consum dels catalans. Així ho mostren les dades recollides pel 7è Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics, una enquesta elaborada en col·laboració amb el Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat de Catalunya. L’estudi revela que, si bé el vi forma part dels productes ecològics que més es consumeixen, només un 18% de les persones enquestades afirmen comprar-ne de manera habitual. Aquesta xifra contrasta de forma notable amb altres aliments ecològics, com la fruita, que gaudeix d’un consum molt més estès i arriba fins al 84,8% dels enquestats.
Si bé és cert que menys del 20% dels consumidors de vi asseguren beure ecològic, la freqüència en la qual es consumeix va a l’alça. D’aquesta manera, en comparació al 2020, el consum de vi ecològic ha crescut un 3,7%. Tanmateix, però, encara dista molt dels resultats d’altres productes, com per exemple l’oli ecològic, producte del qual s’ha pràcticament duplicat el seu consum en els últims cinc anys. Pel que fa a la freqüència del consum, els catalans enquestat que prenen vi ecològic ho fan de tant en tant. Segons les dades que ha publicat el departament, el 40,4% dels catalans enquestats prenen vi ecològic menys d’un cop el mes, la xifra més alta de tots els aliments que s’han estudiat en l’enquesta. Un 26,2% dels enquestats asseguren prendre’n més d’un cop al mes i els segueixen molt de prop aquells enquestats que consumeixen vi un cop per setmana com a mínim (22,6%). Finalment, els consumidors regulars de vi ecològic només ocupen un 10,2% dels enquestats, una de les xifres més baixes de l’enquesta, ja que només supera el consum regular de menjar preparat ecològic.
El compromís ecològic del sector
Tot i que el compromís dels consumidors amb els productes ecològics es manté ferm en moltes categories, el vi encara no ocupa un lloc prioritari dins d’aquesta consciència de consum sostenible. Malgrat això, el sector vitivinícola no abaixa la guàrdia i continua treballant intensament per augmentar la superfície de cultius de vinya ecològics arreu del territori. Des de fa anys, diverses Denominacions d’Origen catalanes han posat en marxa estratègies i iniciatives per incorporar de manera progressiva vinyes ecològiques a les seves produccions, convençudes que el futur passa per un model més respectuós amb el medi ambient. El màxim exponent d’aquesta tendència és la DO Penedès, que s’ha posicionat com a referent en aquest àmbit. Aquesta DO assolirà l’any 2025 un objectiu ambiciós: fer la seva primera verema 100% ecològica. Això vol dir que tot el raïm cultivat i collit dins els límits de la denominació s’haurà produït segons els criteris de l’agricultura ecològica, sense excepcions. Aquesta fita no només marca un abans i un després per a la regió, sinó que converteix el Penedès en la primera Denominació d’Origen de tot Europa a establir aquest requisit com a condició indispensable per als seus viticultors.

El consumidor els prefereix ecològics
El vi no és la joia de la corona del consum ecològic, però és evident que cada vegada més catalans prefereixen els productes cultivats d’acord amb criteris que tenen cura del medi ambient. De fet, les dades del baròmetre del departament reconeixen que a Catalunya hi ha bastant interès pels productes ecològics i més del 90% dels enquestats confirma que mantindrà les tendències de consum ecològic. Segons Rosa Altisent, directora general d’Agricultura i Ramaderia, els resultats són “força encoratjadors”, ja que mostren que un 88% de la població catalana coneix els productes ecològics i un 47% en compra habitualment. En relació amb la freqüència de consum, el 6,2% de la ciutadania afirma consumir aliments ecològics cada dia, el 27% ho fa un cop per setmana, el 20% un cop al mes, un 15% menys d’un cop al mes i un 30% mai.
L’estudi també analitza els criteris de compra i revela que la qualitat és el factor més valorat, seguida del preu, i que l’edat i el nivell d’estudis influeixen en aquesta jerarquia de prioritats: els joves tendeixen a fixar-se més en el preu, mentre que les persones grans posen èmfasi en l’origen dels productes; d’altra banda, els universitaris destaquen la qualitat, mentre que aquells amb estudis bàsics es decanten pel preu. Els aliments ecològics més consumits són la verdura, els llegums i els ous. En aquest context, Altisent insisteix en la necessitat de continuar promovent el consum de productes ecològics per tal d’equilibrar-lo amb l’augment sostingut de la producció, ja que, segons ha afirmat, “producció i consum van de bracet, l’una sense l’altre no avancen”.