VadeVi
Els escumosos lideren la lluita per la identitat catalana al món

La construcció d’una identitat pel vi català fa anys que és el principal motor de la producció vitivinícola al territori. Tant és així que mentre només al voltant del 40% dels consumidors catalans beuen vi català, l’exterior es fa farts de millorar la seva gran oferta en supermercats, restaurants i botigues especialitzades. L’últim informe d’Acció destacava que pràcticament el 80% del vi que es fa a Catalunya s’exporta, una xifra gloriosa per a molts cellers que posen el focus en el creixement de la identitat catalana arreu del món. Tot i que els últims anys no han estat benevolents amb el vi català, hi ha un clar guanyador que sembla ser aliè als conflictes mediambientals. Els escumosos tornen a escalar en la llista dels millors valorats al món, convertint-se així, en l’única classe de producte vitivinícola català en augmentar el seu valor, mentre el seu volum continua caient. Les últimes dades recollides a l’Idescat per Vadevi demostren com cauen les exportacions de vi, tant en volum com en preu a tot el sector menys els escumosos. Aquests últims han aconseguit facturar durant els sis primers mesos de l’any 266,9 milions d’euros, una xifra gairebé set milions més alta que la del mateix període de l’any passat, on es van quedar en els 260 milions.

“Corpinnat és la resposta a la recerca de la nostra identitat”, explicava Marcel Sabaté i Coca, gerent de Sabaté i Coca en una entrevista a aquest diari. Lluny de ser unes declaracions sense recorregut, Sabaté i Coca posava sobre la taula tot allò que els elaboradors d’escumosos busquen en la seva producció: ser coneguts. La certesa que el producte i la seva procedència té cert valor és una de les poques maneres d’assegurar les vendes, sobretot a l’exterior. En aquest sentit, competir en un món com el de la vitivinicultura acaba sent complicat, però sota una marca que identifiquin els compradors pot ser una tasca molt més senzilla. Sembla, doncs, que els escumosos catalans han calcat a la perfecció aquest concepte i mentre el món sencer cau en exportacions de vi, ells també en venen menys, però amb un valor molt més alt. L’evidència d’això es troba en les dades, ja que els primers sis mesos del 2024, Catalunya ha facturat un total de 430,3 milions d’euros en exportacions de vi. Un any enrere, aquesta xifra rondava els 437 milions d’euros, el que indica que les vendes han caigut. Pel que fa al volum exportat també hi ha hagut menys quilograms, situant-se en els 137,3 milions de kg, gairebé 20 milions menys que en el mateix període del 2023.

Els escumosos són els escollits per liderar la lluita identitària del vi català i no precisament pels catalans, sinó per l’exterior. Les dades de l’Idescat demostren que continua caient el volum exportat any rere any, però el valor de l’escumós augmenta. Els resultats d’aquests primers sis mesos de l’any han assegurat la supervivència de la beguda i tot i que el volum ha caigut gairebé 10 milions de quilograms -com a tot arreu- el seu valor ha pujat fins als 266,9 milions d’euros. La realitat, doncs, és que aquesta beguda destinada a les postres té una lluita incansable per la seva desestacionalització. L’últim tast organitzat per la DO Cava, demostrava altra vegada que els escumosos poden aglutinar més quota de mercat i actualment, els països importadors semblen estar d’acord amb ells.

Ara bé, les dades desglossades denoten moltes diferències entre escumosos, blancs i negres. De fet, els dos primers grups també han perdut vendes a l’exterior i han exportat menys quilos que en els sis primers mesos del 2023. En concret, s’han exportat un total de 5,2 milions de quilograms de vi embotellat blanc, per valor de 22,3 milions d’euros. En canvi, l’any passat, es van exportar uns 20 milions més de quilograms, que van facturar al voltant de 27,4 milions d’euros. Si semblava que enguany seria l’any dels blancs i diverses enquestes a la població els col·locaven com l’aclamat producte vitivinícola a consumir a causa de la seva lleugeresa, sembla que encara no s’han fet un lloc prou important en el mercat exterior. Els vins negres, que han corregut la mateixa sort, també s’han quedat per sota les xifres del 2023. En aquest cas, s’ha exportat un total de 38,8 milions de quilograms per un valor de 148,7 milions d’euros, uns vuit milions per sota el que es va aconseguir el 2023.

La menció d’honor al Bag in Box

Si bé és cert que el gran guanyador és el vi escumós, cal tenir en compte també l’augment en valor, però també en volum del Bag in Box. Aquesta innovadora tècnica, de la qual només es recullen les dades d’exportació des del 2017, sembla que cada vegada agafa més força a l’exterior. Enguany, ha augmentat el volum fins als 2 milions de quilograms exportats, mentre que el 2023, només arribava als 1,7 milions. En referència al preu d’aquest empaquetatge també ha crescut fins a arribar als 4,8 milions d’euros en els sis primers mesos del 2024, mentre que en el mateix període del 2023 es va quedar als 4,5 milions d’euros.

El Remeier Negre està pensat per a ser un vermut de tirador en 'bag in box' per a l'hostaleria | Maieutiké Winery
El Remeier Negre està pensat per a ser un vermut de tirador en ‘bag in box’ per a l’hostaleria | Maieutiké Winery

Els països més fidels al vi català

Les xifres d’exportacions generals, malgrat caure, no deixen de ser tot un èxit per als cellers. D’aquesta manera, els productors demostren que no només tenen fidels a Catalunya sinó que les seves ampolles travessen oceans. El rànquing de països amb clara tendència a comprar vins catalans té de tot. És per això, que en termes generals es pot reflexionar sobre la idea que els productes vitivinícoles catalans agraden a tothom. Com a primer i insuperable comprador principal hi ha els Estats Units. En aquests primers sis mesos del 2024, el país ha comprat vi català per un valor total de 54,8 milions d’euros, una xifra inferior a la de l’any passat, però significativa. La segona i tercera posició se l’emporten el Regne Unit i Bèlgica, amb un total de 49,9 milions d’euros i 40,9 milions d’euros respectivament.

Entre els 10 països que més compren vi català s’hi troba també el Japó, en sisena posició, un mercat que sembla ja bastant consolidat amb unes vendes aquest 2024 per valor de 25,9 milions d’euros. Aquest és un dels països en el radar de les Denominacions d’Origen catalanes des de fa anys. De fet, el Japó va començar a despertar cert interès a partir del 2015, on va duplicar de manera sobtada les seves importacions de vi català. A més, el país també té el seu propi saló de vins, el Wine & Gourmet Japan que se celebra a Tòquio i s’està convertint en un destí clau per a alguns cellers catalans.

Més notícies
Notícia: Torres abandera l’acció climàtica amb 5 premis a la trajectòria sostenible
Comparteix
Els proveïdors guardonats són Consum, Guala Closures Ibérica i la viticultora Eva Carmona; a més de la ciutat de Vitòria-Gasteiz i l'economista David Lizoain
Notícia: Corpinnat afegeix un tretzè celler a la seva marca col·lectiva
Comparteix
Cisteller aconsegueix superar totes les auditories obligatòries per formar part de l’entitat
Notícia: La llista d’imprescindibles de Corpinnat per la nova direcció de l’INCAVI
Comparteix
La Llei Catalana del Vi aprovada el 2020, però sense més recorregut, és una de les demandes principals de Corpinnat juntament amb més ajudes per la pagesia
Notícia: Vins amb marinada: la vall del Corb es reivindica
Comparteix
Una ruta per antics cellers de Guimerà permet descobrir els vins que es fan actualment en aquesta subzona de Costers del Segre, a l'Urgell

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa