VadeVi
MORA, la revolució digital de compravenda de raïm a Catalunya

Part del raïm que s’utilitza per fer vi català prové de pagesos que venen els seus cultius a cellers. Aquesta compravenda és una de les accions més antigues del sector i també de les que provoca més tensions. L’oscil·lació de preus a causa de la caiguda de les vendes o de la producció fa anar de corcoll als camperols catalans, que continuen la lluita per guanyar-se la vida dignament. A més, aquestes connexions entre empreses i pagesos encara es fan de maneres tradicionals i la digitalització sembla una opció estranya. No és cap secret, però, que la tecnologia podria millorar la vida d’aquests agricultors i facilitar el contacte amb els cellers. És per això que des del clúster d’innovació vitivinícola INNOVI es va posar en marxa el 2021 el Mercat Online de Raïm (MORA), una iniciativa que busca apropar pagesos i celleristes per tal d’aglutinar en una plataforma totes les demandes dels cellers i els possibles venedors de raïm.

“Abans la compra i venda de raïm era un àmbit força estancat, amb viticultors molt lleials a determinats compradors per por al canvi”, explica Imma Pausas, responsable de raïm i viticultors a Codorníu. Usuària de la plataforma, Pausas reconeix que aquest canvi els ha fet anar cap a millora i, sense dubte, és una eina útil que els ha permès “conèixer nous viticultors als quals hem pogut comprar raïm per elaborar els nostres productes”. Ara bé, les xifres d’ús que l’INNOVI ha publicat sobre la plataforma reforcen la teoria de Pausas, ja que la integració és lenta i de moment només s’han aconseguit fer menys d’una vintena de contactes entre els 205 viticultors registrats i els 55 elaboradors inscrits.

En concret, l’INNOVI ha publicat aquest dimecres les dades del 2025 de la plataforma. En una conversa amb Vadevi, el clúster ha assegurat que “tot i que en els inicis la participació no és tan elevada com s’esperava, cada campanya el nombre d’usuaris ha anat creixent”. En aquest sentit, hi ha més d’una vuitantena d’anuncis de productors a la plataforma, però sembla que els celleristes encara els costa a veure la plataforma com una font útil de connexions. No obstant això, des de l’INNOVI recorden que les xifres no han deixat de créixer i que, per tant, l’eina funciona i continuarà funcionant: “Molts cellers i viticultors que eren reticents a canviar els seus circuits tradicionals ara hi veuen una eina complementària i necessària, especialment en un mercat cada vegada més incert i tensionat”, argumenten des del clúster.

Vinyes centenàries que es conserven en territori català | Foto: J.P.

Una millor visibilització de les ofertes

Des de 2021, MORA ha canalitzat milions de quilos de raïm, amb més de 300 viticultors usuaris i amb més del 60% de les ofertes que han generat contactes efectius amb cellers. La plataforma ha assolit rècords d’ús en moments de major incertesa, com la verema del 2024, molt marcada per la sequera. “Això mostra que el sector cada cop hi recorre més en situacions complexes”, insisteixen fonts de l’INNOVI a aquest diari. La plataforma és completament digital, oberta i gratuïta, la qual cosa també la converteix en una eina accessible per a qualsevol productor i elaborador. “Busca millorar l’oferta i la demanda del sector”, remarca el clúster.

MORA es consolida com una de les úniques eines obertes de gestió de compravenda de raïm en el sector vitivinícola català. El seu caràcter digital permet que totes les ofertes de raïm puguin quedar registrades i aquells compradors interessants puguin contactar directament amb els productors. Aquesta eina respon a la necessitat del sector d’entrar en la nova era digital, facilitar la vida als pagesos i marcar pautes clares a l’hora de comprar i vendre raïm. “En definitiva, contribueix a millorar els marges dels viticultors reduint intermediaris, dona visibilitat a petits productors i cellers que abans quedaven fora dels circuits comercials, col·labora en adaptar-se a la incertesa climàtica i productiva”, conclou el clúster.

Més notícies
Notícia: Els petits cellers surten de l’ombra amb ‘Benvinguts a Pagès’
Comparteix
La iniciativa enogastronòmica de la Generalitat aposta per donar visibilitat als elaboradors de proximitat i oferir experiències úniques per connectar turistes i pagesia
Notícia: Fotogaleria | Tast final dels Premis Vinari a Rubí
Comparteix
Així s'ha viscut el tast final al Celler de Rubí per decidir els guanyadors de la 13a edició dels Premis Vinari
Notícia: El vi català es juga el podi dels Premis Vinari a Rubí
Comparteix
Es sommeliers tastaran per última vegada les referències presentades al concurs abans de la gala final, on s'anunciaran els guardonats
Notícia: La incertesa mundial assota el valor del vi català a l’estranger
Comparteix
Catalunya pateix una de les davallades més fortes de la dècada amb una caiguda 3,5% de la facturació i d'un 12,6% les vendes de vi en mercats internacionals

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa