VadeVi
El Penedès es consolida com a referent enoturístic a l’Estat
  • CA

L’enoturisme és una peça clau de la supervivència de les empreses del sector vitivinícola. Després d’anys de caigudes de les vendes i el consum d’alcohol, així com els estralls causats per la sequera, els cellers necessiten diversificar-se. Sempre s’ha dit que el vi és molt més que una beguda. La gent del sector afirma que hi ha sempre una història darrere el vi que no es pot explicar només amb una etiqueta. L’enoturisme neix per la necessitat de fer públic aquest valor afegit i, evidentment, acompanyar-lo de paisatges i d’activitats dinàmiques que envoltin el producte. Catalunya no ha estat el primer territori a fer enoturisme, però cada vegada puja més en les llistes del rànquing. Amb nou Rutes del Vi, el país es manté en un bon lloc mundial a l’hora d’explicar històries i cada vegada hi ha més interessats en conèixer què hi ha darrere els vins catalans. El Penedès és la comarca més antiga de Catalunya quan parlem de vi i aquesta trajectòria l’ha portat a la tercera posició del rànquing de l’estat espanyol on més turistes visiten els seus cellers. El 2024, el Penedès va rebre més de 369.000 visitants, una fita històrica que repercuteix directament en l’economia d’un sector que ha patit molt, però que comença a veure la llum al final del túnel.

El Penedès va rebre un 20,81% més de turistes que l’any anterior. Aquesta és una de les principals conclusions de l’Informe 2024 de Visitants a Cellers i Museus del Vi d’Espanya, elaborat per l’Observatori Turístic d’ACEVIN – Rutas del Vino de España. Segons aquest estudi, el Penedès es manté com la tercera Ruta del Vi més visitada de l’Estat, amb 369.170 visitants, només per darrere del Marco de Jerez i Ribera del Duero. “El Penedès ha sabut posicionar-se com una destinació enoturística madura i atractiva, capaç d’oferir experiències per a tots els públics, durant tot l’any”, destaca en unes declaracions remeses a Vadevi, el president del Consorci Pedro Campos. “Aquests resultats ens encoratgen a continuar treballant per un turisme que beneficiï el conjunt del territori i reforci la marca Penedès. Així doncs, el Penedès es converteix en un destí escollit per a molts i es consolida així com una destinació enoturística de referència.

L’enoturisme és un tipus de turisme que va començar a fer-se famós entre els estrangers. Els viatgers internacionals que venien a passar uns dies a Barcelona demanaven noves experiències que sortissin de la ciutat. És per això que durant u temps s’ha donat molta importància al turisme de vi de cara als visitants d’altres parts del món. Així i tot, les últimes dades de l’estudi apunten que no només els internacionals visiten cellers catalans, sinó que la majoria dels visitants són catalans o de dins de l’estat espanyol. En concret, l’informe que el visitant internacional aglutina un 43% del total de visites, una de les proporcions més elevades del conjunt de les Rutes del Vi d’Espanya. De fet -apunta l’estudi- “la Ruta del vi del Penedès es troba en quarta posició respecte a ruta més visitada per internacionals”.

Can Feixes, DO Penedès
Paisatges de vinya de Can Feixes | DO Penedès

Diversificar-se per millorar l’economia del sector

El turisme del vi sembla ser una pota de negoci molt fructífera. De fet, en molts casos els cellers sempre havien deixat les portes obertes dels seus edificis per fer visites, activitats informals, però la professionalització d’aquestes trobades va obrir tot un nou món pel model de negoci tradicional, castigat durant anys. Segons apunten les xifres de l’estudi, el conjunt de les Rutes del Vi d’Espanya va generar un impacte econòmic de més de 112 milions d’euros el 2024, amb el Penedès com una de les principals aportacions, gràcies al seu elevat nombre de visitants i la gran quantitat d’experiències i ofertes pels seus cellers i empreses associades. En concret, l’impacte econòmic directe de l’enoturisme al Penedès -que inclou visites a cellers, però també museus- s’estima en 19,2 milions d’euros, una xifra que el situa entre els tres primers territoris de l’Estat.

Ara bé, l’enoturisme -com qualsevol sector econòmic- també té beneficiats indirectes, és a dir, que no formen part de la tradicional oferta, però que són activitats complementàries que aprofiten els visitants dels cellers. En aquest sentit, a les despeses dels visitants dins dels cellers i museus, s’hi afegeixen altres activitats vinculades al viatge com per exemple l’allotjament, la restauració o altres activitats que es poden fer a la comarca. Així doncs, l’estudi també contempla tots aquests costos indirectes i s’estima que l’impacte global podria ser de 55 milions d’euros anuals, triplicant la quantitat estimada només en activitats enoturístiques directes. Pel que fa als moments del viatge, l’estudi confirma que els mesos de maig, agost i octubre són els de més afluència al Penedès. Aquesta qüestió també posa sobre la taula el poder que té l’enoturisme per desestacionalitzar les vacances. D’aquesta manera els visitants no sempre fan activitats en els cellers durant l’estiu, sinó que hi ha altres èpoques lligades al final de la verema o a principis de primavera que encaixen molt bé amb aquest model d’activitat turística.

Més notícies
Notícia: Últimes setmanes per inscriure’s en els Premis Vinari d’Enoturisme
Comparteix
El termini de presentació de candidatures es mantindrà obert fins al  7 de novembre del 2025
Notícia: Fotogaleria | Tretzena edició de la Fira del Vi de Rubí
Comparteix
Fotogaleria | Tretzena edició de la Fira del Vi de Rubí
Notícia: Vins de tardor: copes que abracen el paisatge
Comparteix
Quan cau la fulla, la copa busca calidesa: blancs amb cos i negres lleugers per acompanyar la tardor catalana
Notícia: Arrenca la tretzena edició de la Fira del Vi de Rubí
Comparteix
El Celler Cooperatiu acull l’inici d’una nova edició marcada per l’orgull local, els vins premiats dels Vinari i un programa ple de tastos, música i festa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa