El sector vitivinícola és un dels més antics del país. Només cal observar els ceps centenaris de molts cellers per adonar-se que la vinya existia molt abans que aprenguessin a cultivar-la. L’envelliment, però, no ha de ser sinònim de falta d’innovació, o almenys això és el que volen transmetre des del Clúster Vitivinícola Català (INNOVI). “Fer arribar la innovació a tota la cadena de valor del sector vitivinícola és la nostra missió”, explica Eloi Montcada, clúster manager de l’entitat, durant l’acte de benvinguda de la Wine Innovation Week. Enguany, l’esdeveniment posa de manifest com el món del vi i la vinya avancen cap a un futur més digital i sostenible. Robots, softwares i vehicles automatitzats són només alguns dels centenars d’exemples que les empreses presenten per facilitar la vida dels viticultors.
La innovació és una de les claus de la viticultura del segle XXI. Hi ha cellers que són pioners en noves tècniques que no només automatitzen i faciliten processos sinó que són molt més beneficioses pel medi ambient. Gràcies a la tecnologia les empreses vitivinícoles tenen l’oportunitat de produir d’una manera més sostenible. A més, les inversions que es fan actualment s’amortitzen en pocs anys. Si bé és cert que el camí ideal és la innovació, algunes de les noves eines encara poden semblar massa futuristes. La Wine Innovation Week busca precisament acostar aquestes noves tecnologies a tots els cellers. La seva quarta edició es divideix en tres eixos: innovació al camp, al celler i a l’enoturisme. En la primera jornada -en la qual ha pogut participar com a oient Vadevi– els cellers Herència Altés i Edetària han fet gala dels seus avenços en la vitivinicultura del futur. En el primer cas, l’empresa vitivinícola demostra estar integrada en el paisatge de la Terra Alta i fent valdre el cultiu ecològic i l’eficiència energètica asseguren que poden arribar al 95% d’autosuficiència en el consum del celler.
Pel que fa a Edetària, el celler és un clar exemple de combinació de passat i futur. La innovació és un pilar essencial d’aquesta vinya amb ceps centenaris. En col·laboració de l’Institut Català del Vi i la Vinya (INCAVI), l’empresa vitivinícola es troba en mig d’un projecte de recerca per l’ús del reg a la vinya. La sensorització també és un dels elements de la viticultura del futur, ja que la recol·lecció de dades dels ceps i les seves necessitats pot aportar una imatge general de les necessitats que hi ha en el sector. En concret, Edetària utilitza els sensors per determinar la intensitat i quantitat de reg que necessiten els ceps, una eina digital per aconseguir vi de qualitat.
El futur de la vinya: noves eines i tecnologia
Ningú és capaç de predir el que passarà en el futur, sobretot després de veure els canvis inesperats en la meteorologia. Bo obstant això, els cellers sí que poden controlar com avançaran les feines manuals actuals i quina serà la introducció de les noves tecnologies. Un dels primers invents que cada vegada és més freqüent en algunes vinyes és l’ús de drons per fer tractaments fitosanitaris. Aquestes màquines són un bon aliat a l’hora de fer cures a la vinya, però no sempre es poden fer servir a causa de l’endarreriment de les regulacions estatals i europees. Joan Viñas Cots, CSO d’AgroSmart Robotics by Arvipo explica com cada vegada hi ha més interès en els drons agrícoles i reconeix que la seva companyia fa el possible per facilitar la feina als viticultors, és a dir, dona suport tècnic, acompanyament a la compra i fins i tot consultoria. Les màquines d’Arvipo són completament autònomes, però els cellers necessiten un pilot certificat que pugui fer un mapa de les hectàrees de vinya que el dron haurà de recórrer. El seu preu i autonomia varien depenent de les feines que han de fer, però encara són una eina poc accessible per a tothom. Tanmateix, però, sembla que la legislació es flexibilitzarà en uns anys, la qual cosa permetrà que més cellers puguin optar per aquesta pràctica.

El transport aeri no és l’única manera de fer tractament fitosanitaris automatitzats. L’empresa spin-off del Barcelona Supercomputer Center (BSC), Talptech ha aconseguit crear un sistema intel·ligent que es col·loca davant d’un tractor convencional i fa una radiografia completa dels terrenys per descobrir on caldrà llançar el producte. L’eina és completament autònoma i simplement registra dades per després desglossar-les i extreure conclusions de com es troba el sòl o quina pressió de polvorització del producte es necessita. A més, el que fa més especial l’eina de Talptech és la facilitat de comunicació que té amb el pagès. En aquest sentit, un cop s’han recollit totes les dades necessàries i el tractor ha acabat el trajecte que havia de fer, les conclusions s’envien directament al viticultor a través d’un missatge de whatsapp, suprimint així els intermediaris o les aplicacions pont que alenteixen el procés d’obtenció de dades. El sistema encara no es troba al mercat, però sortirà al final del 2025 per uns 8.000 euros, aproximadament.

Les gelades inesperades són un problema per cultiu vitícola. Tant és així, que molts pagesos pateixen per si d’un dia per l’altre perdran tot el que tenen. Viti-Chauffe és una companyia que vol lluitar contra aquesta meteorologia aleatòria. Amb un esclafador gegantí que funciona amb pèl·lets, l’empresa s’està fent un lloc en el mercat de la innovació vitivinícola. Pau Pujol, director de comunicació de Viti-Chauffe assegura que pot arribar a escalfar al voltant d’una hectàrea i mitja, la qual cosa podria marcar un abans i un després en la lluita contra els efectes nocius i desavantatges del canvi climàtic a la vinya. Amb un preu de 24.000 euros, l’estufa gegantina ja és el mercat.
Vehicles que automatitzen processos
A vegades, els mateixos pagesos són els que entenen perfectament el que necessita la seva vinya. El Celler Eudald Massana ha dissenyat un innovador vehicle per transportar de manera autònoma el raïm. Tal com explica el mateix propietari, Eudald Massana, aquesta eina “és un veritable mecano”, ja que permet muntar les peces segons les necessitats específiques de cada moment, adaptant-se a diferents tipus de feines. Tot i que no està dissenyat per fer feines de gran envergadura, resulta ideal per a tasques més concretes, com la collita de grans de raïm. Així, combina flexibilitat i eficàcia en un vehicle pensat per millorar la productivitat en el camp, mantenint-se en sintonia amb les necessitats d’un sector que valora tant la innovació com la tradició.

L’empresa Arvipo també presenta el seu nou vehicle sense tripulació dissenyat per desbrossar hectàrees de vinya de manera eficient. El petit robot és híbrid, ja que per fer moure les pales de desbrossar utilitza un petit motor de gasolina. Actualment, pot treballar en pendents de fins a 40 graus, amb una autonomia de fins a 8 hores gràcies a la capacitat de 7,5 litres del seu motor. Tot i que pot cobrir distàncies de fins a 200 metres, encara no és autònom i necessita ser operat manualment. Ara bé, segons assegura la companyia en poc temps es convertirà en un producte autònom: “És qüestió de mesos”, reconeixen des d’Arvipo. El preu d’aquest vehicle és de 7.000 euros, el que el situa com una eina força accessible en comparació amb altres opcions del mercat.
La plataforma elèctrica autònoma Mula 1250 és un vehicle innovador dissenyat per automatitzar diversos processos logístics al camp. Aquest robot autònom és capaç de transportar càrregues pesades i fins i tot portar remolcs, adaptant-se a les necessitats de les feines agrícoles. Amb una autonomia variable en funció de les tasques que realitzi, Mula ofereix una solució eficaç per reduir la càrrega de treball manual i millorar l’eficiència. Actualment, l’eina està en procés de certificació i n’han fabricat 24 unitats, amb un preu de 70.000 euros en la seva prevenda. Aquest robot -que porta el nom de l’empresa que l’ha creat- representa un salt endavant en l’automatització del sector.








