VadeVi
Taca de Vi: dels tasts a domicili a l’èxit empresarial

Els tasts de vins s’han convertit en un reclam social. De fet, fa anys que han deixat de ser una activitat per a professionals i experts i es consideren una bona eina per a passar una estona en companyia d’amics, família o fins i tot companys de feina. D’aquesta clara democratització dels tasts han nascut diferents empreses capaces de portar l’activitat a tot aquell que la vulgui gaudí, sigui expert o no. Taca de Vi és un d’aquests projectes amb ànima de promoure el territori a través d’activitats dinàmiques. Després del ganxo que els va aportar fer tastos a domicili, la companyia aglutina una quinzena de sommeliers freelance que es desplacen per Catalunya i l’estat espanyol a demanda d’empreses i particulars. Enric Català, CEO i fundador de la companyia explica la transformació de l’empresa des del 2012, quan van començar a fer tasts a domicili fins a l’actualitat, on quatre grups d’esdeveniments els converteixen en un dels líders del mercat d’activitats relacionades amb el món del vi.

Taca de Vi neix de l’afany de Català per muntar una empresa lligada al sector que tant estima. El 2012, després de donar voltes pel món vitivinícola i treure’s el títol de sommelier va començar el projecte que faria un gir a la seva carrera. La companyia se centrava en el concepte de tast a domicili, és a dir, un expert en vins apareixia per la porta de casa d’un client amb cinc vins sota el braç i maridatge a demanda i es dedicava a explicar, comentar i reflexionar sobre els sabors d’aquestes begudes. Més d’una dècada més tard, però, aquest projecte ja és molt més. Sota la premissa que “els vins a domicili no donen a menjar” que Català explica a Vadevi, l’empresa de seguida va ampliar la seva oferta fins a construir els quatre pilars sòlids que la fan tot un èxit actualment: les activitats per a empreses, els tours privats a cellers, els tasts individuals o per parelles i -evidentment- la primera peça de totes, els tasts a domicili.

La companyia va començar a operar a Catalunya, on té una desena de sommeliers freelance fent les activitats. Fa uns anys van iniciar els esdeveniments també a Madrid i ja hi tenen quatre professionals i uns altres dos a Bilbao, tot i que aquesta última “és la que menys sortida té”, en paraules del CEO de Taca de Vi. En l’horitzó, però, tenen la ciutat de València, perquè tenen algunes demandes que no poden cobrir, però de moment no han trobat professionals en aquella zona que es puguin unir al projecte. Tot i això, la companyia continua augmentant els seus serveis i “gairebé cada dia” reben peticions d’empreses i particulars. De fet, la facturació de l’últim any va ser de 300.000 euros aproximadament, el que demostra la rendibilitat del projecte.

La bona collida de les empreses i els estrangers

Pel que fa als quatre pilars essencials de la companyia catalana, els més solvents són les activitats per a empreses i els tours privats. “Fer esdeveniments empresarials ens ha donat a conèixer molt”, explica Català. En aquest sentit, Taca de Vi proposa diferents activitats a demanda segons les necessitats de l’empresa que els contracta. Depenent del nombre de persones, la companyia proporciona un equip de sommeliers i tot el material necessari per a l’activitat (copes, maridatge…). En aquests casos es tasten al voltant de cinc vins que proposen els professionals del vi tenint en compte els gustos dels clients. Tanmateix, però, Català confirma que normalment són tres negres, un blanc i un escumós. En termes de procedència, el CEO de la companyia al·lega que “si no hi ha propostes per part dels clients, sempre són vins catalans“.

Imatge d'un dels tours privats de Taca de Vi / cedida (Taca de Vi)
Imatge d’un dels tours privats de Taca de Vi / cedida (Taca de Vi)

Els tours privats també són un gran èxit per a la companyia, sobretot pels seus clients estrangers. Segons confessa Català, “el 90% dels participants d’aquests tours són parelles dels Estats Units“. Aquesta activitat consisteix en una ruta per diferents cellers d’una zona, normalment el Priorat i el Penedès. Taca de Vi s’encarrega de recollir els participants en el seu hotel i els porta en cotxe als tres destins. En un d’ells, a més, es prepara un dinar. “És una activitat molt única perquè sempre és un plus viatjar amb un sommelier”, descriu el CEO de la companyia. La tria de cellers, a part, també està molt cuidada, és a dir, Català tria personalment els llocs on reserva i intenta que siguin bonics i que el guia tingui una bona presència perquè l’experiència sigui excel·lent. En el cas de ser un dels cellers escollits, Català també reconeix que moltes vegades els clients acaben comprant vi en les seves visites, el que també es converteix en un retorn positiu pel celler.

“L’amor a l’art” i els tasts en petit comitè

Els tasts individuals o per parelles són una idea que va sorgir dels tasts a domicili. En diverses ocasions, tal com expressa Català, algunes persones s’havien posat en contacte amb la companyia per fer un tast a domicili per un o dos participants. “Al final aquesta opció és molt cara si no hi ha un grup de gent”, lamenta el CEO de Taca de Vi. Per aquest motiu, admet que van començar a fer tasts en petit comitè a una botiga de vins de Barcelona, ja que el preu es reduïa i era més rendible tant pels clients com per la mateixa empresa. No obstant això, els tasts a domicili, la peça que ho va engegar tot, encara funciona. Per a l’empresa de Català és un ingrés residual, però tal com explica ho mantenen “per amor a l’art”.

Taca de Vi és ja un referent en el sector gràcies als seus esdeveniments i en les seves perspectives de creixement per als pròxims anys hi ha la implementació d’un seguiment als seus clients, sobretot als estrangers. “Volem mantenir el contacte i proposar seleccions de vins dels llocs on han visitat amb nosaltres”, concreta Català qui afegeix que tota la feina feta ajuda a un dels objectius principals de la companyia: “Fer valdre el territori“.

Més notícies
Notícia: El concurs Millor Sommelier de Catalunya 2025 se celebrarà a la BWW
Comparteix
L'Associació Catalana de Sommeliers trasllada a la fira la competició el dilluns dia 3 de febrer
Notícia: La nova DO d’escumosos catalans, una utopia dubtosa i aturada
Comparteix
L'INCAVI posa en dubte la voluntat d'unió de les marques col·lectives fora de la DO Cava | El desplegament de la Llei Catalana del Vi sense modificacions impossibilitaria la creació d'una nova DO
Notícia: Dèlia Perpiñà Ginè, nova directora gerent de Prodeca
Comparteix
L'entitat assegura que el canvi arriba amb l’objectiu de continuar impulsant el sector agroalimentari català i reforçar la seva projecció tant a escala nacional com internacional
Notícia: Recta final de la fase d’inscripció del Digital Wine Contest DO Catalunya
Comparteix
L'objectiu principal del concurs és reconèixer i premiar les iniciatives digitals particulars de divulgació i reflexió al voltant de la cultura del vi i, especialment, del vi català

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa