VadeVi
Un de cada cinc catalans beu vi sense saber-ne l’origen
  • CA

El món vitivinícola passa per una crisi de consum a escala mundial. La pandèmia va marcar un abans i un després en la manera que el consumidor es relaciona amb els productes i les prioritats van fer un gir de 180 graus. Des de llavors, el sector del vi lluita per tornar a tenir un lloc principal a les taules del planeta. Catalunya també s’ha implicat en la guerra per recuperar els consumidors i constantment s’intenta fer promoció del vi català, una feina que encara té molts serrells per polir. La realitat és que el consum de vi català ha crescut una mica aquest 2025, però un de cada cinc catalans desconeix la procedència del vi que beu. En aquest sentit, hi ha una part de la població de Catalunya que no es fixa en l’elaborat a l’hora de comprar-lo, o simplement es guia per diferents opinions que no són la seva. Una situació que encalla la lluita per l’augment del consum, ja que l’estratègia governamental i dels cellers és explicar el valor afegit del vi i el seu origen. Una aposta que podria no funcionar pel 20% dels catalans que beuen vi.

El nou Baròmetre del Consum a Catalunya 2025 ha estat l’estrella de la presentació de l’Institut Català del Vi i la Vinya (INCAVI) d’aquest dijous. L’estudi busca fer una radiografia del sector vitivinícola i analitza les dades qualitatives que fan que els catalans no beguin vi. Una de les conclusions irrefutables de l’informe ha estat la caiguda del consum, encara que enguany ha estat més moderada que altres anys. D’aquesta manera, el consum setmanal de vi del 2025 si situa en el 19%, mentre que l’any passat era del 21%. Ara bé, no tots els catalans saben del tot allò que beuen, ja que al voltant d’un 20% desconeix la DO del vi que beu, o si prové de vinyes de proximitat. Una xifra alarmant que puja encara més entre els joves, on ja és un 25% aquells que beuen sense saber d’on prové el vi. Una situació que des de l’INCAVI asseguren que “ha de canviar” en paraules del director de l’entitat, Joan Gené i reconeixen que tenen diferents estratègies per recuperar el vi com a element cultural.

Segons l’enquesta del baròmetre, el vi també es percep com una beguda complicada. Més de la meitat dels consumidors -sobretot dones i joves- confirmen que triar un vi els resulta complicat. Es tracta d’una percepció que sovint s’arrossega d’altres generacions i que encara avui condiciona la manera com moltes persones s’apropen al vi. En paral·lel, el sector reconeix que cal continuar treballant en la divulgació i l’educació per trencar aquesta barrera inicial. Aquesta no és una teoria nova, de fet, des de fa anys es demana que el sector simplifiqui la informació, amb etiquetes més dinàmiques i sense totes les paraules grans que envolten el vi d’un cert esnobisme. “Hem de simplificar molt més els missatges pels consumidors”, explica Gené durant la presentació, qui a més afegeix que no és molt partidari “de posar molts segells a l’etiqueta”.

Una realitat que també exposa l’informe -i que es comparteix arreu del planeta- és la preferència del consumidor per vins amb menys graduació. D’aquesta manera, el moment de beure vi està deixant de ser només en celebracions i sis de cada deu catalans afirmen que els vindria de gust una copa de vi a la recentment recuperada hora del vermut. No obstant això, un de cada quatre enquestats revela que el seu consum augmentaria si el vi tingués menys graduació. Dues qüestions que responen a les tendències mundials actuals, on cada vegada es beu més vi per acompanyar un aperitiu, però hi ha un clar favoritisme per aquelles begudes més lleugeres, o fins i tot amb menys grau alcohòlic.

Copes de vi
Copes de vi

La pèrdua de relat català

L’estudi de l’INCAVI conclou que no només s’ha perdut el consum, sinó que també hi ha certa desconnexió del consumidor amb la història que hi ha darrere del vi. “El vi català té una base sòlida de valors -qualitat, territori i tradició-, però ha de ser capaç d’expressar-los amb un llenguatge més fresc, quotidià i accessible”, assegura l’informe. És per això que s’exposen les dades d’interès per l’enoturisme com una eina per recuperar aquesta curiositat per més que l’ampolla. Segons les xifres, el 72% dels catalans enquestats confirma que té ganes de fer alguna experiència de turisme del vi, mentre que el 42% afirma que ja ha participat en alguna. Per l’INCAVI això obre una porta d’entrada emocional al vi, “una manera de crear vincles amb els consumidors”, descriu el director de l’entitat.

També les xarxes socials emergeixen com una font per salvar el relat català del vi, sobretot entre les generacions més joves. Tanmateix, fa temps que es parla dels joves com un grup social pràcticament perdut pel sector vitivinícola. Una situació que podria canviar amb l’ingrés dels cellers a les xarxes socials. D’aquesta manera, l’informe recorda que Instagram i TikTok es posicionen com a “espais clau per comunicar de manera més visual, propera i experiencial, allunyant-se del to solemne i tècnic”. De fet, l’informe parla sobre el rècord amb campanyes publicitàries de vi que enguany ha pujat fins al 48% i expressa la possibilitat de traslladar aquestes xifres a les xarxes socials per tal de connectar amb la gent més jove.

En resum, l’informe posa en relleu les preocupacions principals del sector, sobretot de cara al poc coneixement que té el consumidor d’allò que compra. Així i tot, també reconeix que hi ha marge de maniobra i que mentre la tendència es mantingui en una baixada sostinguda, cal fer més esforços per arribar a més persones. “Cal menys solemnitat i més emoció compartida”, conclou l’estudi, que també afegeix que encara hi ha una oportunitat de canvi de direcció: “El vi català pot recuperar terreny si es presenta com una experiència propera i responsable”.

Més notícies
Notícia: Vinótico, la revolució del vi per subscripció s’alia amb els Premis Vinari
Comparteix
La companyia que vol democratitzar el vi, s’alça com la nova botiga en línia dels guardons catalans i obre la porta a gaudir dels vins premiats des de casa
Notícia: Núria Conangla: “És bonic que el músic convidat aporti el seu estil a cada gala dels Vinari”
Comparteix
ENTREVISTA a la violoncel·lista que posarà la melodia de la cerimònia de lliurament de la 13a edició dels guardons, que se celebra aquest divendres
Notícia: L’INCAVI referma el seu suport als Premis Vinari 2025
Comparteix
L’entitat destaca la importància d’uns guardons que donen projecció als vins catalans
Notícia: Castell d’Or tanca una verema 2025 de “qualitat excepcional”
Comparteix
El grup de 16 cooperatives destaca l’òptim grau alcohòlic i l’estat sanitari immillorable del raïm, amb un 40% de producció ja certificada com a ecològica i la mirada posada en créixer encara més l’any vinent

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa