La Barcelona Wine Week (BWW), és considerat un dels salons de referència del vi de qualitat. Any rere any, diferents cellers, empreses i entusiastes d’aquesta beguda es reuneixen en un pavelló de la Fira de Barcelona per parlar de vins. Enguany, però, el triomf de les últimes vegades ha fet que sigui “la major edició de la història”, segons l’organització. El saló reunirà a prop de 1.100 empreses expositores i s’instal·larà per primera vegada en dos pavellons. Entre els principals focus de les discussions que es podran tenir durant la setmana del vi a Barcelona hi haurà el boom dels vins blanc, el protagonisme dels ceps vells i també la clara necessitat d’aposat per la innovació. El president de l’esdeveniment i de la DO Cava, Javier Pagés, ho té clar: “Hem d’avançar a diversificar ampliant mercats, en sostenibilitat i innovació, però també en l’aplicació de les noves tecnologies, enoturisme i comunicació”.
En una entrevista que li ha fet la mateixa Fira de Barcelona, el president de la DO Cava ha recordat la importància que té la Barcelona Wine Week per a tots aquells productors que busquen donar-se a conèixer. Amb l’edició més gran que s’ha pogut veure mai, aquest esdeveniment pretén ser el pol d’unió entre distribuïdors, agricultors i productors. “El sector necessitava un saló de referència, d’àmbit nacional i internacional, de negoci, de compartir coneixement, de deixar empremta, imatge i empremta, d’aprendre, de presentar innovacions, de networking, d’estar a l’última”, assegura Pagés en l’entrevista, qui a més reconeix que la BWW “ha sabut seleccionar i atreure els grans importadors, distribuïdors i compradors de tot el món creant un saló intens en transaccions i negoci rendible per a tots els participants”.

Pel que fa als protagonistes d’aquesta edició, els vins blancs, el president de l’esdeveniment ha explicat que “actualment, la cerca del benestar està portant als consumidors a vins de major qualitat i un canvi en les seves preferències, sobretot de les generacions més joves, evolucionant cap a vins més lleugers, més frescos, que permeten experiències de consum més informals”. És per això, doncs, que Pagés recorda que els vins blancs i els escumosos entren perfectament en aquesta categoria, mentre que els vins negres “s’han vist perjudicats” per aquesta tendència. En el cas dels ceps vells, Pagés ha afirmat que “demostren una capacitat d’adaptació al terreny i a la climatologia que els ha permès desenvolupar un sistema radicular ampli i profund, extraient una gran tipicitat del seu sòl, donant un raïm de major concentració de sabors, complexitat i potencial de millorar en llargues criances”.
La importància del cava “conjuntament”
Tot i que l’entrevista anava dirigida a l’explicació del congrés i el sector, Pagés també ha aprofitat per fer valdre la bona qualitat dels caves catalans, escumosos sota la denominació la qual ell n’és el president. “El cava és un producte molt internacional, el 70% de les seves vendes es produeixen en més de 150 països i és molt benvolgut pels consumidors que busquen espumosos de qualitat”, ha descrit el president de la DO Cava. Ara bé, també ha reconegut que els canvis de tendència poden afectar aquesta beguda i que, per tant, “és molt important la unitat del sector”, una frase que torna a posar sobre la taula la possible tensa situació amb Corpinnat, el grup de cellers que va decidir abandonar la DO Cava i perpetuar una nova categoria amb paràmetres propis.






