La gestió econòmica i la comercialització, principals reptes per la formació de l’enoturisme a Catalunya

Es presenten les conclusions d'un estudi en què han participat l'Escola d'Enoturisme, les 9 rutes d’enoturisme de Catalunya i entitats del vi

L’estudi de la detecció de les necessitats formatives de l’enoturisme neix amb l’objectiu d’actualitzar i aprofundir en el coneixement que es té de la realitat del sector enoturístic a Catalunya, i sobretot dels reptes de present i futur que es plantegen, de les implicacions que tenen en l’àmbit de competències professionals i qualificació de professionals del sector. D’entre les necessitats més destacades, es detallen:

  • La millora del coneixement i l’establiment de vincles entre els diferents actors de l’enoturisme als territoris i també entre territoris
  • La millora del coneixement del concepte de destinació turística del territori i la presa de consciència de cada operador
  • La gestió de la innovació i incorporació de paràmetres de gestió turística al negoci
  • La millora en comunicació, màrqueting, comercialització (+tecnologia)


El desenvolupament de l’estudi per fases també ha permès identificar les necessitats de formació que se’n deriven, atenint-nos a la diversitat territorial de l’àmbit d’influència de les DO catalanes amb les rutes d’enoturisme. Entre aquestes necessitats, destaquen:

  • L’atenció al públic i a les persones visitants
  • La gestió i planificació de l’enoturisme (línia de negoci) de l’establiment
  • La incorporació de l’enoturisme en les activitats agrícoles i vitivinícoles

Un cop presentat l’estudi, desplegant els seus objectius i necessitats, es van proposar un seguit de reptes comuns dels territoris i la formació prioritzada de les empreses, posant l’atenció en els següents àmbits:

  • Màrqueting i comercialització
  • Comunicació
  • Disseny, conceptualització i gestió econòmica de l’enoturisme
  • Coneixement i conceptualització de l’enoturisme, millorant el coneixement directe dels cellers i les cooperatives allotjaments i restaurants i botigues de vins
  • Wine tasting
  • Gestió econòmica de l’enoturisme

Les propostes de formació s’han realitzat a partir de la interlocució amb les diferents rutes i agents del sector, però el 2020 es va fer una aposta per concretar i identificar per cada territori, amb les empreses i amb experts del sector quina era la situació d’aquest, els canvis que la COVID-19 havia provocat i quines eren les necessitats que s’identificaven a curt i mitjà termini per a proposar les accions de formació més adients per acompanyar al sector a la professionalització i al creixement.

Aquesta anàlisi, del qual forma part el projecte Penedès en Acció, està impulsat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, a través de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, i està subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya i el Fons Social Europeu en el marc de la convocatòria de Programes de Suport al Desenvolupament Local.

Es pot consultar l‘informe complet de l’Estudi, aquí

Nou comentari