VadeVi
El 2023 es consumiran menys begudes alcohòliques i de manera més selectiva

El darrer informe del mercat mundial de les begudes alcohòliques de la consultoria IWSR afirma que, el 2023, el consum i la despesa tendiran a la baixa i que els compradors tendiran a ser més selectius tot i que confien més en l’economia i en el futur que el 2022. Aquesta actitud dels consumidors, segons el document, serà especialment important a Europa, on s’ha detectat una recuperació respecte el pessimisme de l’any passat.

El fet és que, amb el cost de la vida augmentant cada cop més, els consumidors de begudes alcohòliques estan sent més selectius en el consum. Així, com passa des de la pandèmia, el consum a casa continua sent el preferit malgrat que les ganes de sortir hi són. Quan es fa, però, és menys sovint i amb un consum i una despesa molt més moderats.

L’augment del cost de la vida fa moderar el consum d’alcohol | Pxhe

El cost de la vida fa més selectiu el consum

Tot plegat són els resultats d’unes enquestes fetes en 18 mercats el febrer de 2023 i que mostren com la part de la despesa que ocupen les begudes alcohòliques disminueix a mesura que el preu dels productes de primera necessitat augmenta. La tendència al consum de productes de gamma alta es manté a molts mercats, però frena el creixement i es manté als mercats més optimistes, com el cas del consum d’escumosos a la Xina i de tequila i mezcal als Estats Units.

Així doncs, sembla que a tots els nivells la moderació s’està imposant, especialment a causa de la situació econòmica. Això també explica la resistència de la ‘premiumització’, la tendència a consumir menys però de més qualitat. A més, també s’ha detectat un augment de l’ús de promocions i ofertes per tal d’estalviar diners en el consum.

El local és alhora una bodega i un museu de la història de la cultura de bar del país | A.S.
El consum als locals es manté gràcies al públic jove, que ajuda a parar el cop | A.S.

La demanda als locals es manté gràcies al públic jove

Pel que fa al consum pel consum a locals, la demanda es manté força a Europa i Amèrica mentre que a l’Àsia, on sovint encara hi havia algunes restriccions per Covid-19, augmenta. En tots els casos, el públic més jove és el que impulsa la demanda, per bé que hi ha mercats on sortir sense consumir alcohol, consumir begudes més barates o beure tranquil·lament a casa són algunes de les estratègies d’estalvi més populars.

El rang de preus acceptable creix per dalt i per baix

La tendència a la ‘premiumització’ i l’augment del cost de la vida, d’altra banda, han fet que el rang de preus acceptable, especialment per als licors, estigui creixent tant per dalt com per baix. Així, el màxim a què els consumidors estan disposats a pagar augmenta en la majoria de destil·lats i també en els vins, tant tranquils com escumosos. Alhora, el mínim també es redueix en el cas de la cervesa, els vins tranquils i escumosos i alguns licors com el vodka i el whisky, especialment l’irlandès.

Menys consum però de més qualitat

Així doncs, l’informe mostra com hi ha una tendència clara a la moderació en el consum d’alcohol però, alhora, un augment de la confiança en el futur de l’economia. És per això que es consumeix menys però de més qualitat i que el consum fora de casa es manté malgrat la situació actual. No obstant això, el consumidor també s’està tornant més selectiu i conscient de la despesa, cosa que apunta a un canvi de prioritats que podria tenir efectes notables per al sector.

Més notícies
La presentació del panell s'ha fet aquest matí a Vilafranca del Penedès | Foto: cedida
Neix l’eina que permetrà saber què pensen els consumidors sobre el vi
Comparteix
L'Enoconsens és gestionat per l'i4vi, l'aliança que es dedica a la recerca i la formació dins el sector català
Copes de vi escumós rosat | Foto: cedida
Els escumosos lluiten per convertir-se en un producte de consum habitual
Comparteix
Catalunya és un dels grans països exportadors d’escumosos, però a la vegada en té un consum molt reduït
Les darreres xifres de l'OIV mostren alguns repunts i caigudes importants del consum de vi al món
Els deu països que més vi consumeixen del món
Comparteix
El 2021 va dur uns quants canvis significatius respecte el 2020, l'any de la pandèmia
El consum de vi és molt diferent segons el tipus de persona, que es pot categoritzar en base a una combinació de dimensions
Els tres perfils de consumidor de vi, segons la ciència
Comparteix
Es distingeixen per quina és la dimensió que predomina en la seva experiència, així com per les seves implicació i experiència

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa