Aprofitant el tercer aniversari de la presentació de Corpinnat, que va ser el passat 10 d’abril, els presidents de la marca, Xavier Gramona i Ton Mata, han ofert una roda de premsa virtual on s’han mostrat contents dels resultats de la feina feta, malgrat les dificultats, i han donat a conèixer les dades del seu primer informe econòmic i social. Des de la creació de Corpinnat, han explicat, s’hi han incorporat quatre cellers més i els seus valors s’han “refermat”. El primer objectiu, ha recordat Gramona, era “ensenyar al món que es poden fer grans escumosos a la nostra terra” i ajudar a canviar la seva producció al nostre país, un objectiu que creu que s’ha assolit de manera “ferma i satisfactòria”. Dins aquest posar en valor al territori, ha explicat, s’ha inclòs la pagesia a la cadena de valor, establint relacions de com a mínim tres anys i també un preu de compra mínim “més que digne”. Aquests requisits se sumen als altres de la marca –propietat de la majoria de la vinya, conreu ecològic, collita manual, ús majoritari de varietats històriques…– per procurar, ha sentenciat Gramona, “un respecte pel vi i la seva identitat”. És per això que, abans que un celler pugui entrar a la marca, s’audita de manera “molt estricta”.

Ton Mata, per la seva banda, ha fet èmfasi en els requisits de 100% de vinificació en la propietat, “únic a tot l’Estat”, i en les criances mínimes de divuit mesos. Tot plegat, ha dit, ha tingut efecte i estan “contents” d’on estan arribant a nivell de prestigi internacional, com també amb el requisit que cada celler tingui, com a mínim, un escumós de 30 mesos de criança i un altre de 60 mesos, amb una disposició transitòria que permet que els cellers hi arribin sense que el requisit sigui d’entrada. També ha remarcat com són cada cop “més restrictius” amb els sulfits, que tenen una importància creixent, i n’han baixat el màxim acceptable fins a 90mg/l. De fet, en el camp de les dades, Mata ha explicat que el 20% dels Corpinnat tenen una criança d’entre 18 i 30 mesos, un 63% de 30 a 60 mesos i, finalment 17 tenen una criança superior als 60 mesos. Això, ha dit, és un signe claríssim d’aposta per la qualitat i, com ha apuntat Xavier Gramona, el preu mitjà orientatiu de les 60 referències comercialitzades sota la marca Corpinnat és, a dia d’avui, de 17€.

Requisits per entrar a formar part de Corpinnat | Corpinnat

Malgrat tot, com ha recordat el mateix Gramona, Corpinnat dóna dades per primera vegada en un any que ha estat “difícil per a tots” i on els seus cellers han patit, potser més i tot que d’altres, aquesta situació. Corpinnat, ha dit, fa escunosos “evidentment gastronòmics” i, per tant, el tancament dels restaurants els ha fet patir més que als productors de vi senzill, amb una caiguda d’un 20% de les vendes i una producció que ha passat de 2.000.000 ampolles a 1.700.000. Pel que fa a les xifres d’exportació, el 20% de la producció s’ha repartit entre 55 països, especialment del nord d’Europa. Corpinnat, ha explicat Gramona, ha despertat un gran interès a tot el món, és coneguda tot i que només fa tres anys que existeix i, al reconeixement individual de cada celler, s’hi ha sumat el d’aquesta marca, que els situa entre els grans escumosos del món.

Esperant la recuperació, però, Gramona s’ha mostat optimista respecte les fites dels cellers “familiars i relativament petits” que van posar en marxa la marca ara fa tres anys. Volien ser un “motor de canvi” en el sector i, ha valorat, ho estan sent de manera “molt important”. Per primera vegada, per exemple, el sector ha proposat una reglamentació per millorar la qualitat tant dels Clàssic Penedès com dels caves. Així, ha afegit Ton Mata, Corpinnat està sent el “detonant d’una transformació positiva”, tant en qualitat com, també, en el tracte amb els viticultors. Aquests cellers familiars, la majoria dels quals duen generacions vinculades al territori, tenen uns valors importantíssims per a la marca. Això no vol dir, ha apuntat Mata, que no hi puguin entrar empreses amb propietats diferents, només cal que compleixin els requisits i, per tant, en comparteixin els valors. Aquests valors, que inclouen el compromís amb la societat i la cultura de la terra, també tenen el seu reflex en el treball que fan en sostenibilitat per garantir el seu futur: gestió forestal i de la biodiversitat, recuperació de marges, pedra seca, cura de les abelles i, és clar es preparen millores en eficiència energètica, petjada de carboni i gestió de l’aigua.

Presenten el Primer Festival Gastronòmic Corpinnat

Xavier Gramona i Ton Mata han aprofitat l’avinentesa per anunciar que, del 15 juny a 15 d’agost, tindrà lloc el Primer Festival Gastronòmic Corpinnat, amb dinars i sopars en espais singulars dels cellers amb restaurants i xefs de prestigi que elaboraran menús maridats amb els escumosos del segell. Tot plegat, a més, serà precedit per una visita als cellers, i els dos presidents de la marca han coincidit que, tot i la complicació d’organitzar un esdeveniment així, totes les empreses de Corpinnat “s’han arremangat” per preparar-ho. De moment tenen confirmats 56 restaurants, en un festival que els fa molta il·lusió de preparar i que serà la seva activitat més destacada dels propers mesos.

Nou comentari

Comparteix