VadeVi
El Concurs de Brussel·les reforça la promoció mundial dels vins premiats

Catalunya és una de les regions productores que més mostres presenten al Concurs Mundial de Brussel·les. Així ho diu l’organització, la mateixa que fa un balanç positiu de l’evolució d’un certamen que enguany celebra trenta primaveres. Té origen belga, i d’uns anys ençà ha iniciat una itinerància que el porta cada any a instal·lar la logística de tast a una ciutat i territori vitivinícola del món. Fins i tot el gran volum de mostres que competeixen -que superen les deu mil- els ha fet dividir les convocatòries i singularitzar-les per tipologies. És a dir, aquest 2023 són quatre el nombre de sessions d’avaluació: la primera, des de Montpellier, va permetre posar el termòmetre als vins rosats; al juny avaluaran els vins escumosos del món i a la tardor serà el torn dels vins de licor. Aquests dies de maig s’ha fet la convocatòria per al jurat que posarà nota a les referències de vins blancs i negres. Serà a Poreč, ciutat ubicada al nord-oest de Croàcia.

El president del CMB, Baudouin Havaux, atén Vadevi tot just aterrar a territori croat i comparteix la satisfacció d’haver sumat trenta edicions. “El vi és la meva passió, no tinc la sensació d’estar treballant”, explica. Recorda i mostra respecte pel pare, que és qui va endegar el projecte, i parla meravelles del fill, Quentin Havaux, que és qui ara està agafant el pes del projecte. “Tinc 62 anys, ara és moment de centrar-me en altres coses”, dirà. Perquè considera que cal evolucionar, que el món canvia i que cal deixar pas a noves mirades i maneres de fer. Sigui com sigui, mentre es va consolidant aquest relleu generacional, la seva funció va virant cap a la responsabilitat de nous projectes que avancen en paral·lel i complemen el mateix concurs.

Els conceptes ‘Wine Bar’ i ‘Wine Corner’

El concurs s’ha celebrat durant molts anys a Bèlgica; més tard va iniciar la itinerància, i més recentment ha dividit les tipologies de vins a l’hora de fer-ne l’avaluació. “Es tracta d’un concurs viu”, dirà el responsable del concurs a Espanya, Frédéric Galtier, que mira endavant amb la intenció de seguir sumant en l’objectiu final, que té a veure amb posicionar la marca CMB com un valor de prestigi que permeti la prescripció de garantia de qualitat de cara al consumidor final que té a les mans una ampolla amb la medalla del concurs. “Tenim una dimensió internacional que ara estem reforçant amb els projectes dels Wine Bars i els Wine Corners, comparteix el president. I s’explica.

D’una banda, fa tres anys que han iniciat un projecte pilot a Mèxic amb un concepte de ‘Wine Bar‘ en el qual només es troben vins premiats al Concurs Mundial de Brusel·les. “L’objectiu final no és vendre, sinó atraure el consumidor cap a productes de qualitat que estan validats per una marca i un jurat de prestigi“, explica Havaux. Sumat a Mèxic, aquest projecte s’està expandint cap a Portugal i Espanya -podria ser a Valladolid-, que també veuran aviat un bar de vins on es prescriuran els productes guanyadors del CMB.

Els Wine Corners estan operatius gràcies a un acord amb United Airlines, que mostra i serveix els vins premiats a copes en alguns dels aeroports on opera. “Fem promoció de territoris, de varietats, de tipologies segons països”, diu el president del CMB. En aquest cas, hi ha la intenció de créixer cap a Tokio i Londres.

Un concurs que prescriu com un crític

Una altra de les novetats que s’estan introduint més recentment al concurs té a veure amb el retorn que es fa arribar al productor a partir de les valoracions que el jurat ha fet dels seus vins. Utilitzen la intel·ligència artificial per poder crear rodes d’aromes descriptives de cada producte, així com per recopilar els comentaris que aporta cada tastador per referència. “Volem donar noves eines de promoció al productor que, a la vegada, poden servir per atraure el consumidor”, comenta Baudouin Havaux.

L’objectiu és, de cara al 2025, firmar un comentari consensuat entre les diferents persones que tasten i avaluen cada vi i que pugui ser un motiu més de venda i de difusió. Ben bé, assimilant-se al que pot dir un prescriptor o crític de vins com Parker o una guia de referència.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa