El Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat ha anunciat que vol fer una inversió de 12 milions d’euros per impulsar el turisme enogastronòmic i fer del país un referent europeu del sector. La seva intenció és desplegar un pla fins el 2027 per augmentar el prestigi de l’oferta gastronòmica i vinícola per desestacionalitzar-la més enllà dels mesos d’estiu i de Barcelona.
Dins dels plans del Govern, hi ha nous equipaments, conèixer millor les preferències del públic, reforçar el màrqueting i especialitzar l’oferta gràcies a 8 milions que depenen dels fons Next Generation, encara per adjudicar, i 4 milions més de la Direcció General de Turisme. El projecte ha estat presentat aquest dilluns a Sant Sadurní d’Anoia davant d’un centenar d’empresaris i es centre en el turisme enogastronòmic i vinícola, que segons el conseller d’Empresa, Roger Torrent, té una despesa 3,5 cops més gran que la resta de visitants.

“Una gran estratègia de país”
“No tenim res a envejar a altres regions vinícoles i gastronòmiques de qualitat”, ha dit Torrent, recordant que Catalunya és el territori de l’Estat amb més concentració d’Estrelles Michelin i una de les que té més DOs. Tot i això, “no s’hi havia cregut prou”, ha reconegut, i és per això que ha demanat “alinear esforços entre els sectors públic i privat per posar en marxa una gran estratègia de país”. Catalunya, ha conclòs, “té potencial per ser una regió enogastronòmica líder a Europa”.
“Un cercle virtuós que hem d’aprofitar”
Tant el conseller com la directora general de Turisme, Marta Domènech, han destacat que aquesta aposta permet diversificar l’oferta turística del país més enllà de les tradicionals. En aquest sentit, Domènech ha apuntat que l’aturada a causa de la pandèmia ha demostrat que cal “mirar el món de manera diferent, sostenible i transversal”.
A més, la Generalitat també confia que l’impuls de l’enogastronomia com a atracció turística “dignificarà” la feina dels productors i també la seva remuneració, creant, ha afirmat Torrent, “un cercle virtuós que hem d’aprofitar”. Així, ha demanat al sector turístic que s’aliï amb Barcelona com a plataforma per, després, desconcentrar l’oferta per tot el país.

Noves infraestructures
Justament, un dels eixos del pla presentat és l’impuls d’infraestructures, amb dos milions d’euros per a tres nous espais: recuperar una antiga fàbrica de Falset com a punt de rebuda de turistes, la posada en marxa del vaixell escola ecològic ‘Aigua Blava’ a Palamós, la creació d’un espai de formació i informació lligat a la cuina marinera a l’Ametlla de Mar.
A més, també es preveuen 600.000€ per a un nou equipament turístic a la Masia Can Comas del Parc Agrari del Baix Llobregat, 430.000€ per recuperar barraques de pedra seca a les vinyes del Bages i 120.000€ per crear una ruta del sector de l’oli, entre d’altrs propostes que també inclouen una ruta enogastronòmica a la Vall de Sió, impulsar el fruiturisme al Segrià i augmentar l’oferta vinculada als formatges al Lluçanès.

Modernització i millora del coneixement dels clients
El pla, en paral·lel, vol promoure la digitalització de l’oferta enogastronòmica, modernitzant les empreses i formant-les per millorar la captació de clients, amb mesures com ara la implantació d’un sistema de recollida de dades per afinar la relació amb els clients potencials i que aquests tinguin una nova plataforma de reserva directa, línies d’actuació per a les quals s’han previst 1,8 milions d’euros. A més, també es vol segmentar l’oferta, promoure tots els esglaons de la cadena de producció i posar en valor la història de la cuina catalana.
Una web específica amb l’oferta enogastronòmica i un nou sistema de relacions internes entre les empreses i l’Agència Catalana de Turisme complementen les línies mestres del pla.