La Denominació d’Origen Cava continua implementant i explicant els canvis que la volen dur al futur. La nova normativa, presentada el mes d’octubre passat, està avançant i se’n comencen a veure els resultats. En un nou Passeig Gastronòmic del Cava, que ha tingut lloc aquest dilluns a La Pedrera (Barcelona) el mateix president de la DO, Javier Pagés ha explicat què s’està fent per, com ha explicat la conductora de l’acte, la periodista Ruth Troyano, omplir el cava de “sentit, valor i experiència”.

La periodista i sommelier Ruth Troyano ha conduït aquest segon Passeig Gastronòmic del Cava | A.S.
La periodista i sommelier Ruth Troyano ha conduït aquest segon Passeig Gastronòmic del Cava | A.S.

Els elaboradors integrals, una peça clau

Sota el nom de ‘Cava: Noves tendències d’èxit d’una marca global’, la DO ha fet un èmfasi especial en el segell d’Elaborador Integral, una marca de distinció pels cellers que l’obtenen i que, a dia d’avui, ja tenen 13 elaboradors, que han recollit el seu diploma en aquest mateix acte. La nova normativa, ha assenyalat Pagés, és “més exigent” que l’anterior i vol distingir la personalitat i la qualitat dels elaboradors i els seus productes. Es tracta dels cellers: Agustí Torelló Mata, Alta Alella, Cava Avinyó, Vins Família Ferrer, Can Suriol, Celler Carles Andreu, Cava Gatell, Giró del Gorner, Juvé & Camps, Parató Vinícola, Parés Baltà, Torné & Bel i Vins el Cep.

El distintiu d’Elaborador Integral n’és un exemple, i vol identificar els cellers que cuiden tot el procés d’elaboració, de la vinya a l’ampolla, ‘mimant’ tot el producte “del principi al final”, com ha explicat Pagés. Gràcies a aquest segell, ha afirmat, els cellers i el cava assoliran “noves cotes de qualitat i prestigi”. Els elaboradors, ha valorat, tenen productes diferents per a moments diferents, i cada celler té una personalitat i una narrativa diferent que vol transmetre als consumidors, i en aquest sentit la nova classificació del cava pot ajudar a identificar-los.

Els primers tretze cellers que han rebut el segell d'elaboradors integrals de la D.O. Cava | A.S.
Els primers tretze cellers que han rebut el segell d’elaboradors integrals de la D.O. Cava | A.S.

La mirada posada al futur

La normativa, a més, també posa en valor la sostenibilitat. El cava ve “d’un territori, un paisatge i unes vinyes que cal cuidar”, ha recordat Pagés. És per això que és “molt important”, de l’ecologia al consum d’aigua, la petjada de carboni i la gestió de residus. És per això que la DO Cava crearà una categoria “exigent” pels vins de vinyes ecològiques, que s’implementarà durant els propers cinc anys.

“No abandonem el mètode tradicional, sinó que hi aprofundim i ampliem la narrativa pel mercat internacional”, ha afirmat el president de la DO, posant com a exemple, també, la nova zonificació, que permet saber exactament d’on prové cada producte. “Ho tenim tot per continuar endavant”, ha sentenciat Pagés, que ha recordat que la feina feta fins ara “és impressionant i cal reconèixer-ho”. No obstant això, encara és “una obra incompleta” perquè el potencial és “molt superior”. “És a les nostres mans”, ha conclòs Pagés, i “aquesta normativa és una ajuda”.

D’esquerra a dreta, Ramon Francàs, Sara Jane Evans, Javier Pagès i Ruth Troyano | cedida

Vocació internacional i com crear una bona carta de Caves

La jornada ha continuat amb dues altres ponències. La Master of Wine britànica Sarah Jane Evans ha protagonitzat una xerrada sobre els “Caves amb vocació internacional” d’alta gamma, en la qual ha comentat productes elaborats pels cellers Alella, Juvé & Camps, Parés Baltà, Can Suriol i Vins el Cep.

Evans deia que “els consumidors perceben els detalls i la connexió amb els cellers i això és el que aconsegueix el nou segell d’Elaborador Integral”. I continuava: “Quan el Cava es ven i exporta a un altre país, els sommeliers i botigues busquen coses diferents. Sempre hi ha un lloc per a Caves diferents i això és el que el client del mercat anglès cerca: curiositats, origen i territori”.

Master of Wine Sarah Jane Evans | cedida

Per la seva banda, el periodista i sommelier Ramon Francàs ha explicat “com crear una carta de Caves excel·lents“, detallant què cal fer i què és convenient evitar, responent preguntes com què és el que cal tenir en compte per triar els Caves per a la carta de vins d’un restaurant o com es fa una carta perfecta.

El periodista i sommelier ha exposat diverses cartes de restaurants i ha ressaltat que “és el moment de veure més Caves sobre les taules, a les cartes n’hi ha i cal inculcar els comensals a demanar-ho a taula, no només a brindis o aperitius”. En aquest sentit ha recordat que “el Cava suma 320 milions de quilos de raïm, contribuint a mantenir preciosos paisatges ancestrals de vinyes. De fet, suma més de 38.000 hectàrees de vinyes, en què treballen 6.200 viticultors (són moltes famílies). A més, els seus 349 cellers associats són presents a més de 100 països”.

Francàs s’ha dirigit als restauradors, sommeliers i caps de compra per manifestar que “no és superflu, doncs, que els demani que tinguin més Caves a les seves cartes, que difonguin les seves bondats entre els seus clients i que, en general , ho consumim més. Han de pensar que pocs vins al món tenen tan alta versatilitat gastronòmica com el Cava, com tampoc la seva excepcional relació qualitat-preu”.

Nou comentari

Comparteix