Aquest mes de març Unió de Pagesos ha convocat diverses manifestacions per protestar contra l’empitjorament de les condicions de treball al camp i la inacció dels governs. En el marc de la campanya #LaPagesiaDiuProu, iniciada el 3 de març davant les administracions públiques d’Agricultura, que va continuar portant les consignes a Madrid, aquest dissabte 25, la convocatòria ha portat els i les pageses davant una vintena de centres comercials. En aquesta ocasió s’ha volgut informar la ciutadania, consumidors i consumidores dels seus productes, de la crisi de preus que afecta molts sectors de producció de productes bàsics pel fet que “la gran distribució conjuntament amb la gran indústria provoquen preus ruïnosos pagats a la pagesia mentre aquests obtenen grans marges de benefici”, apunten.

Els sindicalistes han acudit al Mercadona de Vilafranca del Penedès (Alt Penedès), a l’Esclat de Malla (Osona), al Carrefour de Figueres, al BonPreu de Girona (Gironès), BonPreu i Lidl de Ripoll (Ripollès), a grans superfícies de la Vall d’En Bas/Olot (Garrotxa), a Opencor, Condis, Carrefour, Mercadona i BonPreu de Lleida (Segrià), al Carrefour de la Seu d’Urgell (Alt Urgell), al Carrefour de Tarragona (Tarragonès), al Mercadona de Móra d’Ebre (Ribera d’Ebre) i a l’Esclat de Móra la Nova (Ribera d’Ebre). Han compartit que “la gran distribució i la gran agroindústria abusen de la posició de força a la cadena alimentària i són responsables que la pagesia sovint no pugui cobrir costos ni guanyar-se la vida”.

En el cas específic dels viticultors, han denunciat que Henkell-Freixenet, Torres i Codorniu han fet públics resultats econòmics “molt satisfactoris, només gràcies al fet que tant una ampolla de 3 euros com una de 6 la fan amb raïms pagats al pagès entre 25-30 cèntims, així la pagesia sovint obté menys del 10% del valor de l’ampolla i això vol dir que no cobreix ni el cost de producció”.

Concentració de la pagesia davant Bon Preu i Esclat de Girona | UP

A més a més, el sindicat insisteix que cadenes com Mercadona, Carrefour, Lidl, Dia, Bon Preu, Condis, Caprabo provoquen que s’arrosseguin a la baixa els preus en origen de productes com el vi, la llet, oli, cítrics, fruita seca, fruita dolça, arròs, carns de vedella i de conill, i “banalitzen” aquests i altres productes amb marques blanques rere les quals, apunten, sovint hi ha la inducció a preus sota costos de producció. Mentrestant, “aquest oligopoli, diuen obté grans beneficis econòmics“, diran.

Sumat a tot això, Unió de Pagesos denuncia que els governs miren cap una altra banda i han fet cas omís a la demanda que la Llei de la cadena alimentària defineixi una quota de mercat de la posició de domini de la gran distribució, com passa al mercat energètic, amb l’objectiu que l’oligopoli de la indústria i de la distribució no acabi pagant preus ruïnosos a la pagesia. El sindicat també denuncia que els governs permeten la revenda a pèrdues entre baules de la cadena alimentària, mentre que transformació, distribució, majoristes i detallistes haurien d’afegir els seus costos directes i indirectes en els preus que traslladen a la baula següent.

Concentració d’UP davant el Carrefour de Figueres

El context, l’increment de despeses i costos
 
Tot plegat, en un context d’increment de costos, que ja era anterior a la invasió russa d’Ucraïna. Per això, el sindicat continua reclamant, i ara amb més motiu, la modificació de la normativa fiscal, social i econòmica per pal·liar el fort encariment dels costos de producció; com ara un gasoil agrari amb el mínim de gravàmens fiscals, IVA reduït per als béns i serveis dels factors de producció i el desenvolupament de la doble tarifa elèctrica.
 

Nou comentari

Comparteix