VadeVi
Crestabocs, el primer monovarietal de garnatxa negra d’Albet i Noya
  • CA

Albet i Noya és un celler centrat en la innovació. Van ser els primers a determinar que l’ecològic era el cultiu del futur i són ferms defensors de la recuperació de varietats autòctones. Tots els seus vins segueixen aquestes línies i d’altres que els converteixen en autèntiques peces d’autor. Enguany, en el marc de la Barcelona Wine Week (BWW) el celler presenta un nou vi que busca “recuperar la cultura dels negres monovarietals”, tal com ha explicat l’empresa en un comunicat aquest dimarts. Crestabocs 2023 és un vi elaborat 100% amb garnatxa negra, de parcel·la, nascut en un entorn feréstec i elaborat amb la voluntat d’expressar el caràcter més autèntic de les Muntanyes d’Ordal.

Segons el comunicat d’Albet i Noya, Crestabocs neix de la vinya de la Botera, als peus del cim que dona nom el vi i que és una de les muntanyes més emblemàtiques i escarpades de Subirats (El Crestabocs, 530 metres). La vinya es va plantar l’any 2000, per tant, ha estat observada i vinificada durant més de dues dècades al celler. Després d’aquests 23 anys de feina i recerca, Albet i Noya ha aconseguit l’equilibri perfecte per elaborar aquest vi únicament amb la garnatxa negra plantada a la parcel·la. “És un monovarietal d’alt nivell“, han assegurat des del celler.

El projecte porta el segell de Martí Albet i Esteve, nova generació d’Albet i Noya, amb una visió similar a la dels seus predecessors i amb la voluntat de mantenir la innovació dins l’ampolla. A més, també hi ha una clara reivindicació de l’elaboració de “vins amb identitat pròpia, fidels a l’origen i capaços d’explicar el paisatge d’on provenen”, han confirmat des del celler. És per això que el Crestabocs s’elabora amb menys extracció que la resta de vins del celler, amb més acidesa, menys capa i amb criança en botes de més capacitat, que tenen menys impacte de fusta en el vi.

Un vi per maridar amb carn i formatges

Ampolla de Crestabocs / Cedida
Ampolla de Crestabocs 2023 / Cedida

El vi és fruit d’una selecció gra a gra del raïm, que es cull a caixes per preservar la integritat de la fruita. S’encuba en dipòsits de ciment a només 5 °C, produint-se una maceració prefermentativa durant cinc dies. L’afinament es fa en botes de 500 litres de roure francès de primer segon any, durant dotze mesos. Segons comparteix el celler a la seva pàgina web és un elaborat que “marida amb guisats com cua de bou, galtes o caldereta de xai. Ideal amb carns a la brasa, tajins especiats o formatges artesans”.

Dades tècniques del vi

  • Grau alcohòlic: 14.5 % vol.
  • Polifenols totals: 41.7
  • Acidesa total sulfúrica: 4.38 g/l
  • Acidesa volàtil: 0.38 g/l
  • PH: 3.13
  • Sucre residual: 0 g/l
  • Sulfurós total: 48 mg/l
Més notícies
Notícia: Pèsols de vinya, un conreu molt apreciat a Alella fins fa no gaires anys
Comparteix
El conreu d’aquest llegum aportava un ingrés extra als pagesos
Notícia: Un vi català s’emporta la Medalla d’Or al Challenge Millésime BIO
Comparteix
El vi negre Ónra, del celler Lagravera d’Alfarràs és un dels quatre elaborats espanyols que puja al podi del concurs
Notícia: Els vins de la DO Catalunya maridaran els XVIII Premis Gaudí
Comparteix
Aquesta és la cinquena edició en la qual la DO participa ens els premis catalans de cinema i eleva la seva presència amb regals únics pels guanyadors
Notícia: El vi a copes viu una edat d’or
Comparteix
De l’ombra del “vi de la casa” a l’aparador de la diversitat, la qualitat i la curiositat del consumidor.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa