El Cava eleva el sostre

El cava treballa cada cop millor per elevar el seu sostre qualitatiu i de preu amb propostes exclusives d'edicions molt limitades que prestigiar la marca

Tribut Segona Plenitud de Recaredo

Tribut Segona Plenitud de Recaredo

Les últimes notícies no sembla que dibuixin un panorama tan negre per al sector del cava com alguns sembla que vulguin fer veure. El sector del cava vol espolsar-se de sobre l’estigma de ser només un producte barat i que només serveix per a brindar. S’està fent una aposta molt destacada en els darrers anys pels productes de més alt nivell, situant-se ja a l’alçada de preus dels millors xampanys. El cava treballa cada cop millor per elevar el seu sostre qualitatiu i de preu. Molts d’aquests caves, la majoria de limitadíssimes produccions, es destinen principalment a l’alta restauració, i només alguns es poden trobar a les millors botigues especialitzades. Una part de la seva producció, a més, es destina a accions promocionals i de venda. Per tant, més que un gran negoci suposen, més aviat, una aposta de millorament del posicionament i un reforçament de la marca.

L’any 2013 Pedro Bonet Ferrer, que s’estrenava com a president del Consell Regulador del Cava, va dibuixar un full de ruta que ha acabat donant grats fruits, tant des de la millora de la imatge del cava com en la millora de les vendes dels productes de més alta gamma. Fins i tot el sector ha aconseguit, especialment amb els caves Premium (Reserva i Gran Reserva) i els Ultra Premium (els Cava de Paratge Qualificat), que “l’enologia i la viticultura treballin molt més estretament”. Bonet va creure fermament que els Cava de Paratge Qualificat serien una de les eines més útils per seguir aconseguint majors cotes i èxits. El creixement de vendes dels últims anys, potenciat pels caves d’alta gamma, s’ha experimentat, principalment, en la distribució tradicional: restaurants, botigues especialitzades i hotels. Segons Pedro Bonet, el cava Premium “no té rival gràcies a una qualitat excel·lent a un preu gens car”. Queda pendent, tot i els avenços aconseguits, elevar el valor del producte en els mercats internacionals. El nou president del Consell Regulador del Cava, Javier Pagés, aposta per “dotar el producte i el sector de millors atributs per treure avantatges competitius”, insistint en créixer no només en volum sinó en valor. Vol que el producte “ocupi el lloc que realment es mereix entre els millors del món”.

275 euros, un dels caves més cars

En aquest marc, s’ha presentat aquest mes d’octubre a Madrid i a Barcelona un dels caves més cars de la història, l’exclusiu i limitadíssim Tribut Segona Plenitud 1996 de Recaredo, amb 20 anys de criança (275 euros). I també s’ha presentat recentment el cava rosat més car comercialitzat fins ara, La Siberia de Juvé & Camps (a un PVP de 105 euros; i que s’ofereix als restauradors a 69 euros + IVA). Fins ara els elaboradors de cava no havien apostat gaire decididament pels rosats d’alta gamma. De fet, els preus dels caves rosats, al contrari del que passa a una Champagne on els escassos rosats són força més cars que els blancs, han estat fins ara lluny dels millors caves blancs. La Siberia es un Gran Reserva Brut Nature elaborat amb un pinot noir plantat l’any 1984. Es presenta amb 80 mesos de criança. Sorprèn moltíssim la seva fruitositat, vivacitat, finesa i elegància tenint en compte els més de 80 mesos de criança en rima en contacte amb les mares. Trenca tots els esquemes sobre com assolir tanta elegància amb tant de criança en un rosat. La malolàctica l’ha arrodonit extraordinàriament. La consellera delegada de Juvé & Camps, Meritxell Juvé, diu que coneixen molt bé el sector des de la posició de líders dels caves Gran Reserva, i que “l’aposta constant per les llargues criances, l’ecologia i els caves de Paratge Qualificat són la nostra raó de ser”. El seu Cava de Paratge Qualificat, el Gran Reserva Brut Nature La Capella, s’ofereix a 79,20 euros.

La Sibèria, el nou cava rosat de Juvé & Camps

La Sibèria, el nou cava rosat de Juvé & Camps | M.R.F.

El Brut Nature Tribut Segona Plenitud de Recaredo (80% de xarel·lo i chardonnay), té 244 mesos de criança i només hi ha 244 ampolles disponibles. No tindrà continuïtat. Vol ser un homenatge de la tercera generació familiar cap a la segona generació de les caves, encarnada pels germans Josep i Antoni Mata Casanovas. La guia més influent del món, Wine Advocate (Parker), ja li ha concedit 97 punts, i 99 Peñín. La seva sortida al mercat coincideix amb la vintena verema d’un altre dels caves icònics del sector, el Cava de Paratge Qualificat Turó d’en Mota de Recaredo, que acaba d’estrenar l’anyada 2006 (uns 110 euros). El Turó 2006, amb 136 mesos de criança, mostra notes torrades i fumades, toffees i certa tanicitat. És llarg, fi, elegant, subtil… encara té molta vida per endavant.

El director general de Recaredo, Ton Mata, diu que amb el Tribut han volgut fer “una demostració i una reivindicació”. Afegeix, en aquest sentit, que “en els darrers 20 anys hem demostrat, juntament amb d’altres elaboradors, que es poden fer grans caves de terrer”. Tribut Segona Plenitud de Recaredo s’ha presentat afirmant-se des de Recaredo que “és un pas més, de tants que se n’han fet des de 1924, cap a la definició de Recaredo, un homenatge al temps i al territori però, sobretot, un tribut a persones que estimen la seva professió i en gaudeixen amb la perspectiva de l’experiència, sempre des de la discreció i la humilitat”. Ton Mata diu que el seu pare i el seu oncle són “tan cracks” que només amb la feina d’un bon equip es podrà superar la seva tasca. El Brut Nature Tribut Segona Plenitud 1996 de Recaredo és realment un cava sorprenent. Destaca en nas per notes fumades i torrades, ben fusionades amb franques notes madures d’orellanes o préssec dessecat. Té cos, estructura, densitat… Té un carbònic integradíssim. És més aviat un vi tranquil que no pas un cava. En el postgust deixa una perceptible salinitat, una de les marques de la casa d’aquestes caves del carrer de Tamarit de Sant Sadurní d’Anoia. És molt gastronòmic però potser val més la pena gaudir-lo sol per apreciar, amb plenitud, les meravelloses notes d’aquest cava amb criança extrema que encara podria viure més gràcies a la seva molt bona acidesa. De fet, Ton Mata diu que “encara no se saben els límits de criança d’un cava”. Recaredo també ofereix el seu Reserva Particular a 55 euros.

RNG Cava Nadal

RNG Cava Nadal | Ramon Francàs

Les caves Nadal també acaben de presentar el nou Magnum Brut Nature RNG 20, un cava amb més de 20 anys de criança que sortirà al mercat el proper mes de novembre i que commemora els 75 anys d’aquest celler de Torrelavit. Només hi ha 1.049 màgnums disponibles, i tampoc tindrà continuïtat. Surt al mercat a un PVP de 190 euros. Està elaborat amb les tres varietats blanques, autòctones i tradicionals del Penedès (51% de xarel·lo, 34% de parellada i un 15% de macabeu). És un cava de color palla que sorprèn, d’entrada, per la seva poca evolució pel que fa al color. En nas és un cava, que es correspon més amb l’arquetipus d’un cava de llarguíssima criança, i en boca n´és un altre. En nas mostra aromes a fruits secs (nous) i fruita primaveral de pinyol madura i dessecada (orellanes) amb una pinzellada de mel. En boca és fresc, elegant i subtil, tot i que no gaire voluminós. És més aviat prim. En canvi, destaca per la seva sequedat (uns 2 grams de sucres residuals per litre) i una notable acidesa, que li aporta verticalitat. El propietari de les caves, Xavier Nadal, afirma que el seu Magnum Brut Nature RNG 20 és un producte “amb unes característiques molt especials destinat a una minoria”. Això no vol dir, afegeix, ”que sigui millor o pitjor”. Nadal també opina que es poden fer bons caves “de 9 o 12 mesos de criança”, i que no s’hauria de considerar que aquests productes més joves “no tenen valor”. També creu que “hi ha d’haver una segmentació on hi càpiga tot, tant els caves de platja com els gastronòmics”. Nadal també ven el seu RNG 10 Gran Reserva Brut Nature a 50 euros.

Tots aquests caves de la més alta gamma se sumen a d’altres d’alt o molt alt preu, com ara el Gran Reserva Brut Ars Collecta 457 (2008) de Codorníu(amb una producció de només 1.000 ampolles elaborades al Celler Jaume de Sant Sadurní d’Anoia i un PVP de 175 euros) o els seus tres caves de Paratge Qualificat (92,50 euros), que sumen 2.900 ampolles entre tots. El director tècnic de Codorníu, Bruno Colomer, afirma que “Ars Collecta és una victòria, no meva, ni de Codorníu, sinó de tots els que estimem el cava. Per a mi ha estat un honor poder formar part d’aquesta fita històrica, i ho dic des de la més gran humilitat possible”. Colomer també afegeix que “aquesta col·lecció és un reconeixement al món de la viticultura, de l’enologia i del sector del cava, que canvia la percepció del públic i eleva la complexitat del nostre treball al valor que li correspon”.

Enoteca de Gramona

Enoteca de Gramona

Les caves Gramona compten amb els seus també exclusius Enoteca Brut i Brut Nature, amb un preu d’uns 135 euros en botiga especialitzada. Però no són els seus productes més cars. També comercialitzen els limitadíssims màgnum Colección de Arte (300 euros) i la seva ‘Biblioteca d’Anyades’ atresora productes a la venda com el pre-Enoteca 1997, a 210 euros. Xavier Gramona, copropietari d’aquestes caves de Sant Sadurní d’Anoia, recorda que quan es va incorporar a les caves l’any 1995 tant a Madrid com a Londres li van dir que “els caves vells no tenien futur”. La seva “tossuderia”, però, ha fet canviar el paradigma. Diu que l’aposta és per la qualitat i per les llargues criances, i que això va lligat a un preu. En aquest sentit afegeix que “per visibilitzar que el cava està a l’alçada dels millors xampanys cal situar-lo al mateix preu o més que els escumosos francesos”. Compara la revolució que s’està vivint al cava amb la que va protagonitzar la cuina espanyola gràcies a grans xefs bascos i catalans: “l’aposta no era per preus cars, sinó per una qualitat que va canviar la cuina mundial”. Quan va començar a comercialitzar-se el cava Celler Batlle estava, aleshores en pessetes, a la meitat de preu que ara.

Mestres: ” A més d’un producte excel·lent, hem d’oferir una experiència única”.

Per la seva banda, les caves Mestres ofereixen el seu Mas Via 2000 a 80 euros. Mestres, que atresora grans joies amb un estil molt singular a les seves històriques caves del rovell de l’ou de Sant Sadurní d’Anoia, també ofereix el Magnum Mas Via 1987, el cava més longeu del mercat, que se situa a un PVP que ronda els 240 euros. El director comercial de Mestres, Jaume Vial, afirma que “més de 80 anys com a elaboradors de vins de cava de producció artesana i limitada ens avalen com una de les firmes més singulars del sector”. Afegeix que Mestres s’ha significat per les seves llargues criances. A més, les segones fermentacions en ampolla es realitzen majoritàriament amb vins criats en bótes i amb el tradicional tap de suro natural. El 90% dels seus vins base es crien en bótes. Jaume Vial també apunta que “a Mestres entenem que una llarga criança combinada amb un preu molt alt implica oferir al consumidor, a més d’un producte excel·lent, una experiència única”, i aclareix que “en aquest punt no creiem en les modes”.

Agrícola Casa Sala, amb caves de llarga criança fins fa ben poc comercialitzats per Freixenet, també ha elevat el nivell del cava amb els seus Brut Nature Gran Reserva Can Sala (cava de Paratge Qualificat) de Sant Quintí de Mediona, jugant a cada anyada amb diversos cupatges de xarel·lo i parellada. El Cava de Paratge Qualificat Can Sala, del qual ara es comercialitza la seva quarta anyada, la del 2007, s’ofereix a un PVP de 66,50 euros. Ja només queden unes 2.500 ampolles disponibles. El director tècnic d’Agrícola Casa Sala, Josep Bujan, considera que els alts preus del cava “estan justificats en aquells productes ben fets i que tinguin una criança mínima en rima de més de 5 anys”. En aquest sentit Bujan apunta que “jo crec que en els caves de Paratge Qualificat s’hauria d’haver elevat encara més l’exigència pel que fa al temps mínim de criança”.

Torelló: “Una tendència molt positiva i important per al sector”

El producte icona de les caves Torelló és el Gran Torelló Grandes Añadas Brut Nature 2008, que es comercialitza a 66 euros. El copropietari i director tècnic d’aquestes caves familiars de Gelida, Paco de la Rosa Torelló, opina que la tendència del sector del cava per apostar pels grans preus i llargues criances “és una mica influència del que pensa l’associació Corpinnat”. Considera també que aquesta tendència “és molt positiva i important per al sector”, tot i que puntualitza que “no tothom pot fer caves amb 10 anys de criança”.

Per la seva banda, les sadurninenques caves Agustí Torelló Mata ofereixen el seu icònic Kripta Gran Anyada 2006 a un preu de 71,25 euros en botiga especialitzada. Giró Ribot té al mercat el seu Excelsius Gran Reserva Brut Nature (magnum) a 67,90 euros. Les també familiars caves Llopart de Subirats, que estan preparant un nou cava amb més de 100 mesos de criança, comercialitzen actualment el Cava de Paratge Qualificat Gran Reserva Brut Ex·Vite 2009 com a principal icona, a uns 60 euros. El copropietari i director tècnic d’aquestes caves dels Casots, Pere Llopart i Llopart, veu que l’aposta per elevar el preu i les criances del cava “és molt positiva”, i entén que “anirà a més”. Pere Ventura ofereix el seu Gran Vintage 2014 (Cava de Paratge Qualificat) a 52,90 euros, i Castell de Sant Antoni de Sant Sadurní d’Anoia comercialitza el seu longeu Torre de l’Homenatge 2003 a 50 euros. Alta Alella ven a 55 euros el seu Cava de Paratge Qualificat Mirgin Exeo Brut Nature 2013 i Rimarts ofereix el Ricard Martínez Gran Reserva a 46,50 euros. El top de les caves Sumarroca és el Núria de Claverol Homenatge 2014, amb una producció d’unes 9.200 ampolles que es venen a un PVP de 45 euros. El director general de Sumarroca, Josep Puig, confessa que li agradaria elevar fins als 6 o 7 anys el temps de criança mínima en rima d’aquest cava, però que el seu èxit comercial i la poca disponibilitat d’ampolles han fet que no ho hagin pogut assolir encara. Puig diu estar d’acord amb l’aposta del sector per les llargues criances, “i també per desgorjar sis mesos abans de sortir al mercat com fem nosaltres al mercat nacional”. D’altra banda, considera que es “marquetinià” vendre per damunt dels 50 euros, ja que “els costos no ho justifiquen”·. El director general de Sumarroca afegeix que “alguns eleven el preu per dir que el seu cava és el més car” i que la majoria d’aquests productes Premium i Súper Premium són “per a fer regals”.

Parés Baltà ofereix el seu Cuvée de Carol Gran Reserva Brut Naure a 41,20 euros, el Claror Gran Reserva Brut Nature de Vins el Cep (Cava de Paratge Qualificat) està a la venda a 40,10 euros, l’Albert de Vilarnau Chardonnay-Pinot Noir 2011 a 36 euros, Rimarts Uvae Brut Nature Gran Reserva a 34 euros, el Sabaté i Coca Reserva Particular Brut Nature de Castellroig a 33 euros i, entre d’altres, L’Era del Celdoni 2011 de Carles Andreu es ven a 29 euros i l’Oriol Rossell Gran Reserva de La Propietat Brut Nature 2013 es comercialitza a 28 euros. La directora general de Vins el Cep, Maite Esteve, considera que els caves d’alta gamma “representen una minoria en les vendes, però donen prestigi tant al cava com als cellers”. Afegeix que “si volem canviar la percepció del consumidor sobre el cava l’aposta per la qualitat és l’únic camí, i això s’ha de reflectir també en un increment de preus”.

Montesquius, fundada el 1918 a Sant Sadurní d’Anoia, va festejar el 28 de maig passat en el Círculo de Bellas Artes de Madrid el seu 100 aniversari, una efemèride que el president de la firma, Ramon Giné París, ha destacat com la principal fita en la història del celler i una gran ocasió per “fer una la mirada enrere i valorar el que s’ha aconseguit”. Amb motiu del centenari s’han comercialitzat dos nous caves que des del celler qualifiquen com a “joies” i també com a “sublims i exclusius”. Es tracta del Montesquius Blanc de Blancs 2015 i del Montesquius Rosé Doré 2015, tots dos Gran Reserva (més de 36 mesos de criança) i Brut Nature d’edició limitada que es comercialitzen a 35 euros. Del cava blanc, elaborat amb xarel·lo (75%) i macabeu s’han comercialitzat 4.775 ampolles; i del rosat, elaborat amb pinot noir (87%) i chardonnay, només 1.980.

També preus elevats en escumosos del Penedès que no són cava

També hi ha escumosos del Penedès de llarga criança i alt preu però que estan fora de la DO Cava, com és el cas del Mas del Serral 2007 de Raventós i Blancde Sant Sadurní d’Anoia (que surt a un preu de celler de 100 euros, amb més de 100 mesos de criança; 272,25 euros de PVP la màgnum) o el seu Gran Reserva Personal Manuel Raventós (70,60 euros). Des de Raventós i Blanc afirmen que el vertical Mas del Serral és “un camí amb un únic destí: l’origen, allà on el passat i el futur es troben”. L’objectiu, afirmen des de les caves que dirigeix Pepe Raventós, és “expressar el màxim potencial de la parcel·la” en un hedonista producte elaborat amb xarel·lo i bastard negre que mostra tensió, austeritat, salinitat, mineralitat, profunditat i una gran vivesa tot i la seva llarga criança.

Mas del Serral

Mas del Serral | xx

Per la seva banda, el Ton Rimbau Porcellànic Espurnejant Brut Natural (natural) de Vilobí del Penedès es ven a 82,90 euros, el Clàssic PenedèsColet Màgic Brut Nature 2006 a 50 euros o el Clos Lentiscus Sumoll Ferèstec de Manel Aviñó es comercialitza a 49,35 euros.

Les caves Vallformosa han presentat recentment un dels productes més selectes dels seus prop de 100 anys com a elaboradors: l’escumós La Plume de Mistinguett Sparkling. Es tracta d’un pinot noir blanc de noir, un Brut del qual s’han elaborat 5.000 ampolles i que s’ofereix a un preu de 35 euros. Mistinguett s’inspira en el nom artístic de Jeanne Florentine Bourgeois (1875-1956), una cantant, actriu i vedet. Amb La Plume es vol retre homenatge i reviure l’ambient de l’alta societat parisenca de principis del segle XX. Des de Vallformosa destaquen que aquest producte jove va adreçat, principalment, “a joves consumidors que busquen noves experiències”.

Fora del Penedès també es poden trobar escumosos Premium, com ara el vertical ancestral Taïka 2013 de Castell d’Encús (41 euros).

Nou comentari