VadeVi
‘Wine Travel Observer’: el mapa de l’enoturisme de Catalunya, al detall

L’estudi Wine Travel Observer, presentat aquesta setmana a Vilafranca del Penedès, ha estat elaborat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, de la mà del periodista d’Enoturista David Jobé, com a responsable de la investigació, i ha comptat amb la col·laboració del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya dins del programa Projecta’t.

Entre els paràmetres d’estudi, que ara recollim a partir de la descripció compartida pels seus responsables, s’ha valorat percentatges d’experiències fixes i esporàdiques, perfils de visitants, facilitat per a les reserves, polítiques de cancel·lacions o temes vinculats amb la formació i contractació dels professionals de l’enoturisme.

Experiències d’enoturisme al detall

Un 69% dels cellers visitables tenen experiències detallades, mentre que un 31% només indica que estan oberts a visites, sense donar més detall.

Al llarg del 2023 s’han comptat que un 65% de les experiències són fixes (s’ofereixen al llarg de l’any) i un 35% són esporàdiques (com la visita especial de verema, un concert, o un mercat de Nadal). En total, s’han analitzat 582 experiències puntuals i, segons els responsables, “tot apunta que aniran a l’alça”. Els cellers més madurs en enoturisme les necessiten per seguir fidelitzant enter els seus clients, que tornen atrets per noves visites. Una altra conclusió en aquest àmbit, “la visita bàsica no és suficient per a seguir fent marca”.

10 tipus de visites

Del 69% de cellers que detallen com són les experiències, s’ha estudiat el detall de què inclou la visita, quant val, quant de temps dura, què es tasta, o quins són els dies i hores que s’ofereixen al públic. I en aquest sentit, apunten, una de les principals conclusions és que falta informació. WTO també ha descrit deu tipus de visites (tast, maridatge, gastronomia, expert, natura, aventura, cultura, esport, família i dormir) per analitzar les més vistes.

Cicloturisme al Penedès
Cicloturisme al Penedès | Foto: Penedès Turisme

Experiències enogastronòmiques

L’anàlisi de les més de 1600 experiències d’enoturisme mostra que un 42% de les activitats són amb tast de vins i gastronomia. Un 26% són visites amb maridatge (formatge, pernil o productes de proximitat), i un 16% amb enogastronomia, que inclouen l’equivalent a un àpat complert amb la visita.

Són dades que consideren “interessants” a un any vista que Catalunya es converteixi en Regió Mundial de la Gastronomia. Un 12% de cellers que ofereix enoturisme té bar de vins propi; un 10% allotjament; i un 9% restaurant. En canvi, només un 1% de l’oferta inclou visita al celler i pernoctació, sent un dels reptes principals allargar l’estada dels enoturistes a cada territori vinícola.

Facilitats per a les reserves

Una altra de les conclusions, diran, és que el procés de compra d’experiències “és millorable”. Tenint en compte que la immensa majoria d’activitats s’han de reservar prèviament, un 62% de cellers només permet fer-ho a través de correu electrònic, o de telèfon. El 38% restant té un formulari en línia, que sovint també equival a un correu.

És a dir, que 6 de cada 10 cellers demanen fer reserva prèvia i han de validar posteriorment la visita. Un 23% de cellers permet fer la reserva amb un calendari que ofereix dia i hora tancat. Una altra contradicció és que tot i que el 51% tenen botiga en línia per servir ampolles de vi, només el 12% ven enoturisme en aquest espai.

Pagament i política de cancel·lació

L’experiència de compra en general, assenyalen, “també té molt marge de millora“. WTO ha comptat que un 76% de cellers cobren la visita al final. El 24% demana un pagament per avançat. D’aquests, només un 20% té política de cancel·lació especificada.

En l’actualitat un 4% de cellers demana reserva prèvia, pagament per avançat, confirmació posterior, i no ofereixen política de cancel·lació.

Necessitats formatives

Un 80% de cellers enquestats reconeix que al llarg de 2024 tindrà necessitats formatives pels treballadors d’enoturisme. Els responsables d’aquest departament diuen que gestió i administració (50%), contactes amb turoperadors (44%), comunicació (27%), guiatge de grups (27%), organització d’esdeveniments (19%) i idiomes (19%) són els apartats més necessaris.

Contractació laboral

Un 67% creu que tindrà necessitat de contactar personal el 2024. Entre els perfils més buscats destaca el guia de turisme, seguit del sommelier, tècnic de turisme, comunicació i administració.

El perfil dels professionals de l’enoturisme és cada cop més polivalent. Un 55% de les empreses tenen menys de 10 treballadors, i un 39% menys de 50. Un 94% dels treballadors d’enoturisme han de fer feines que, en una empresa mitjana o gran podrien desenvolupar 8 perfils diferents.

Un sector sense sector

“L’enoturisme segueix sent un sector difícil de definir“, conclouen. El 75% dels treballadors d’enoturisme estan donats d’alta en el conveni d’elaboració de vins. De cada 10 empleats d’un celler només 1 es dedica a l’enoturisme.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa