VadeVi
Vins del Tros es reinventa: nou equip i canvis en la gamma de productes
  • CA

El celler Vins del Tros a Vilalba dels Arcs (Terra Alta) té els orígens al 2009, quan dos antics socis de la cooperativa del poble van decidir fer el pas i embotellar els seus propis vins. D’aleshores ençà, han passat uns quants anys i moltes anyades, veient incrementant el nombre de referències al mercat de les dues inicials a la dotzena actual. Ara, arran de la marxa de l’antic enòleg, Joan Bada, han decidit repensar-se i iniciar un nou camí amb equip renovat i un nou plantejament que, malgrat mantindrà la mateixa essència i filosofia, els porta entre d’altres a fer alguns ajustos a l’actual gamma de vins.

El viticultor Josep Arrufat detalla els canvis a Vadevi, anunciant que ara hi ha Pepe Mendoza com a responsable de la direcció tècnica del projecte. “Va ser un cop de sort i de seguida ens vam entendre”, dirà Arrufat recordant la seva primera trobada amb l’enòleg alacantí. Mendoza ha entrat amb les idees molt clares respecte als propers passos a fer. “Aquesta darrera campanya de verema ja la vam fer plegats juntament amb la Ivette Alonso, una jova enòloga de Reus que també s’ha incorporat”, comenta, “i a diferència d’altres anys, que buscàvem garnatxes ben madures, la seva aposta d’ara és buscar vins més mediterranis“. Parlant de la Ivette, Arrufat apunta que l’enòloga també se suma a l’aposta del celler per l’enoturisme, que impulsen de la mà de Pilar Ferrando i l’empresa Vinomi; i completant l’equip, també cal mencionar el fill d’en Josep, l’Albert Arrufat, que s’encarrega de la part més administrativa del projecte.

Xavi Orobitg i Josep Arrufat en una imatge recent | cedida

“Sempre hem cuidat molt el producte, començant per la vinya”, dirà el viticultor. “Als inicis, vam recuperar algunes vinyes velles de garnatxa, morenillos”, recorda. A Vins del Tros “sempre hem embotellat vins de finca, fins i tot en alguns casos, de parcel·la”, comenta. “I tot plegat, un cop arriba a celler, treballant amb la mínima intervenció, deixant que el producte expressi el millor del territori”.

En aquest sentit, la línia de treball no variarà, i de fet, afegeix Arrufat, des d’aquest 2021 ja podran incloure en l’etiquetat que treballen en ecològic, malgrat ja fa uns quants anys que estan aplicant aquesta manera de fer a la finca i al celler. Ara, també certificats, volen reforçar la marca i fer aquesta repensada del nombre de referències que hi ha al mercat. “Dels que fem ara, molts tenen unes característiques massa similars”, diu el viticultor vilalbí.

Una de les característiques que els defineix és el treball en àmfores. “Devia ser ja cap al 2014 que vam decidir apostar per aquest tipus de dipòsits”, comenta, “i també aleshores vam ser dels pioners en apostar per la recuperació dels brisats. Quan vam treure al mercat el brisat fet en àmfora va ser la bomba”, recorda, “però aleshores no ho vam poder ni presentar a la DO perquè era un perfil de vins que aleshores no s’acceptava”, dirà. De fet, fa escassos dos mesos que la DO Terra Alta ha incorporat la regulació dels vins brisats, de llarga tradició a la comarca.

Paisatges de vinya de Vins del Tros | cedida pel celler

Sigui com sigui, tornant al present, i després d’aquesta mirada introspectiva, el projecte de Vins del Tros ha decidit reduir el nombre de referències que tenen actualment al mercat, i entre d’altres, “Te la dedico”, un dels clàssics del celler, de moment es deixarà de fer, mentre a d’altres vins hi donaran una mirada més actual. En paral·lel, es consolidaran les marques de Terra 0.0, on hi mantindran tots aquells vins menys convencionals, els que s’elaboren amb la més mínima intervenció i on s’hi dona cabuda als brisats i varietats com la chenin.

Ens hem adonat que fem vins molt bons, però potser no tenien la sortida comercial que ens agradaria, perquè alguns dels vins potser no eren del perfil que podia arribar a un sector de públic ampli”, comenta. En aquest punt, agraeix i recorda el suport que han rebut per part de Xavi Orobitg, que “va aparèixer quan estàvem passant uns moments complicats al celler cap al 2014 i es va incorporar com a responsable comercial”, recorda Josep Arrufat. De fet, Orobitg continua vinculat al projecte en aquesta nova etapa i s’encarrega sobretot d’aquestes relacions comercials i l’exportació.

“Estem embotellant unes 30 mil botelles l’any, i la idea no és créixer gaire més, sinó consolidar un projecte amb ànima, amb productes ben fets i un equip que ens creiem el que fem”. “Estem il·lusionats amb el que hagi de venir“, conclourà el viticultor.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa