VadeVi
El consumidor prefereix fer el vermut a casa

El consum de begudes alcohòliques està canviant a tot el món. Fa dècades, l’alcohol formava part de qualsevol reunió social dins i fora de casa. De fet, no s’entenia una festa sense alguna beguda amb certa graduació, encara que no fossin combinats. Vins i cerveses omplien les taules dels bars a qualsevol hora del dia i sortir de nit anava de bracet amb prendre alguna cosa, sempre amb alcohol. També a casa, els dinars i celebracions familiars anaven acompanyades d’una bona ampolla de vi. Ara bé, la nova era del consum d’alcohol demostra que aquesta classe de begudes ja no tenen cabuda a qualsevol lloc i el seu augment de preu, així com la tendència de prendre productes més saludables, han fet que disminueixi el consum d’alcohol, dins i fora de casa. Només una beguda alcohòlica sembla sortir beneficiada d’aquesta reducció: el vermut es converteix en el preferit de molts, ja sigui en la terrassa d’un bar o al balcó de casa.

IWSR’s Global Trends Report 2025 analitza les macrotendències globals del consum d’alcohol, dividint-les en una sèrie de subtendències que exploren els principals motors de mercat del 2025. Entre els diferents viratges socials evidents en el consum de begudes alcohòliques que hi ha hagut en els últims anys, l’assequibilitat és, sense dubte, una de les més notables. Després de la pandèmia, les prioritats de consum global van canviar dràsticament, i es va deixar l’alcohol en segon pla. Tal com conclou l’informe, beure alcohol s’ha convertit en un esdeveniment social que es pot dur a terme tant a dins com a fora de casa. En aquest sentit, l’encariment de molts productes, com és el cas dels vins i altres begudes amb alcohol porta els consumidors a ajustar les seves preferències de canal, afavorint els moments puntuals centrats en l’experiència única i no en el consum per consumir. Precisament en aquest context, l’estudi destaca el vermut com una de les begudes que més creix en un sector a la baixa. “Els moments com la tarda o el migdia presenten oportunitats clares. Una forta oferta de còctels és ara crucial, i encara hi ha potencial per apel·lar als consumidors que prioritzen tant el valor com la qualitat”, assegura Emily Neill, COO Research del IWSR.

Ver el vermut és una tradició arrelada a Catalunya | Foto: Nacho Carretero, Unsplash

L’augment del consum a casa

Si bé és cert que el vermut s’ha estabilitzat com la beguda per excel·lència per prendre dins i fora de casa, la resta de begudes alcohòliques ja no es beuen al bar, segons l’estudi. D’aquesta manera, el comerç continua fent front a una sèrie de contratemps, inclosos els costos estructurals de la compra de begudes alcohòliques impulsats per noves polítiques, agreujats per impostos més alts i una despesa limitada dels consumidors. Entre el 2019 i el 2024, els volums consum d’alcohol en comerç es van reduir a pràcticament tots els països, excepte a Àfrica i Orient Mitjà, on van créixer un 4%.

La resposta dels consumidors a les dures condicions econòmiques ha reforçat la importància del consum a casa, amb els clients adaptant les tradicionals trobades socials a l’entorn domèstic. Tal com analitza l’informe, a casa hi ha molta més facilitat per controlar les despeses i l’experiència, la qual cosa fa pujar la seva popularitat. De fet, en algunes parts del món els espais de DIY (sigles en anglès de fer-ho tu mateix) estan començant a proliferar. Aquests locals es caracteritzen per ser espais on es fan activitats, en aquest cas l’elaboració de còctels, que després es prenen tranquil·lament en el mateix lloc. “L’evolució de les ocasions de consum és essencial en el mercat actual, amb dinàmiques de canal canviants que continuen donant forma a la diferenciació i l’auge dels DIY”, conclou Neill.

Més notícies
Notícia: Inici prometedor per a la verema 2025 tot i la incertesa en els preus
Comparteix
Després d’anys de sequera, la collita d’enguany podria marcar un punt d’inflexió per al sector vitivinícola català | Malgrat les bones perspectives, el preu del raïm continua envoltat d’incertesa
Notícia: Els vins europeus perden força als EUA pels aranzels
Comparteix
Les importacions de vi cauen un 16,8% en valor i un 5,4% en volum el mes de maig del 2025 | L'estat espanyol ocupa la quarta posició entre els països exportadors al país
Notícia: El fals mite del vi negre a temperatura ambient
Comparteix
Cristina M. Figuero, tercera generació del celler Figuero, confirma que per tastar un bon vi no sempre cal fer cas a la cultura popular
Notícia: Brussel·les manté la lluita per eliminar els aranzels nord-americans al vi
Comparteix
La CE suspèn les represàlies previstes mentre treballa "constructivament" per posar en pràctica l'acord amb Trump

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ramon a agost 11, 2025 | 17:19
    Ramon agost 11, 2025 | 17:19
    És l'elecció dels "consumidors", segurament no calen tants de bars, sector lligat a "l'overtourism" que sempre es queixa a la mínima ocasió, i de la qual els mitjans cada temporada —a diferència dels altres sectors de la nostra economia — en fan balanç de si tenen més clients, que si han superat els "records" pre-pandèmia... un sector el del turisme abusiu que fa servir mà d'obra no qualificada i amb uns salaris molt baixos, cosa que fa que els llocs de treball els ocupin persones nouvingudes, que son rebutjades, per pobres, per xenòfobs que alhora son "partidaris" del turisme tot s'hi val com a model econòmic (?!)

Respon a Ramon Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa